Zoeken in deze blog

woensdag 14 augustus 2013

Jouw identiteit ontrafeld ! - Herinnerde identiteit

Hoi jij,

Je bent wie je denkt dat je bent, maar het is toch ingewikkeld als je niet weet waar je naar moet zoeken of wat je er van moet vinden. Daarom kijken jouw coach Clark Kent en jij er samen naar.





















1 Herinnerde identiteit

in de rechteronderhoek, waar Zelf en Verleden samenkomen, liggen de gebeurtenissen in je leven die jijzelf je herinnert waardoor je weet wie je bent.

Het maakt niet uit of het gaat om glorieuze momenten in je levensverhaal of om gebeurtenissen die je liever zou uitwissen - ze hebben indruk gemaakt en je kunt ze niet negeren.

Welk weldenkend mens zou pijnlijke of beschamende gebeurtenissen willen ronddragen, juist ?



Ik, totdat ik leerde dat het o.k. is om aan je verleden 'te werken'.

Je kunt pijnlijke zaken een spin, een draai, een twist geven door ze anders te verwoorden bvb.

Ik was een moeilijke tiener ~ moeder noemde me een moeilijke tiener, maar elke tiener heeft het doorgaans moeilijk (stil of hardop!). In die tijd leerde ik los komen van thuis en begon de zoektocht naar mezelf.

Ik werd ontslagen ~ Ik vond een nieuwe job die me lag, eigenlijk 'faalde ik opwaarts'.


Ik stelde me aan bij mijn eerste lief ~ Ik was jong en wist niet beter, de volgende keer (alez, na een paar lieven dan) was ik zelfzekerder en meer mezelf. Toen ik de vrouw van mijn leven tegenkwam, was ik er klaar voor.

Ik leerde ook dat succesvolle en positieve mensen de neiging hebben in hun verleden te graven op zoek naar blinkende diamanten, niet naar steenkool. Je kunt in je verleden zoeken naar meer goede momenten (groot én klein), en je zult vinden !


Ik hoorde van een tante hoe een stoere bullebak me pestte , en hoe hij mijn vriend en beschermer werd na een flink donderpreek van de juf. Sindsdien raakte niemand me nog aan of kreeg het met hem te doen. Soms denk ik dat ik daarom ook steeds de beschermer wil zijn.

Ik hoorde van een nonkel hoe mijn vader een fantastisch vakman was, maar nooit een 'prijs' op zijn werk durfde zetten, zo faalde een zaak die hij wou opzetten ~ ik daarentegen, zei hij, was een durver geworden en hij had daar plezier in gehad.


Succesvolle mensen doen dit uit gezonde zelfbescherming, ze hebben gelijk.

Immers hoe verder het verleden, hoe groter de kans is dat je er achter komt dat je herinnerde identiteit niet klopt met wie je vandaag bent. 

Er zijn mensen die zeer succesvol waren in hun tienerjaren (hopelijk was dat niet hun eerste en laatste piekmoment!), maar elk kantoor zit vol mensen die in hun verleden fouten hebben gemaakt, gans de wereld loopt vol met mensen die immense fouten maakten, maar die fouten geven niet noodzakelijk een beeld van wie ze nu zijn.


Vroeger was ik een warhoofd en nooit op tijd ~ maar dat werkpunt moet ik nu niet meer opsommen want daar ben ik overheen, ik ben stipt. 

Te ver terugdenken is niet altijd een goeie manier om werkpunten te vinden.

Besluit: Er is niets mis met terugdenken aan het verleden, maar als je te erg aan het verleden hangt kun je helemaal de mist in gaan,
dan schep je een duister, wazig beeld van iemand die niet langer bestaat.


























Ik heb nog één tip die voor mij werkte:

Stel dat je nu iets niet durft, Je hoort al in je hoofd 'nee, dat lukt me niet want daar was ik nooit goed in, ik ben daarin gefaald..',

realiseer je dan dat je onderbewustzijn je probeert te beschermen tegen mislukking (uit je verleden) ~ Als je toen een tiener was, stel je dan die tiener voor en praat tegen je jongere zelf, stel hem gerust

'Ik weet dat je me wilt beschermen, ik weet dat je iets niet kon, maar heb vertrouwen. Dank je wel daarvoor, maar we gaan die stap zetten'.

Zo, nog drie vakjes van de matrix (het vierkant kruis) uit te leggen, volgende keer ;
2. Weerspiegelde identiteit ..

groetjes van je coach Clark Kent,


















Geen opmerkingen:

Een reactie posten