Zoeken in deze blog

zaterdag 10 augustus 2013

Identiteit Matrix

Beste jij,
weerom welkom bij de blog voor jongeren van geest die graag over
zichzelf en anderen leren.

Identiteit, Prestatie, Reputatie en Aanvaarding 
zijn de 4 bouwstenen van jouw MOJO. Ja, we gaan er meteen fatsoenlijk tegenaan.

MOJO is uitstraling.
MOJO is de positieve instelling waarmee je nu iets doet wat van binnenuit komt, en naar buiten uitstraalt.

Uitstraling begint met wie 'jij' bent. Hoe omschrijf jij jezelf ?
Als ik mezelf nu omschrijf is dat anders dan toen ik een gewone jongen van zestien was, anders dan toen ik een student psychiatrie van in de twintig was, een prille vader van vijfentwintig, een vader van drie tieners.

Zo ook zeg ik nu dat ik mensen help om positieve, blijvende gedragsveranderingen te bereiken en gelukkiger en succesvoller te zijn. Ik genees niet, ik herstel evenwicht. Ik ben een coach, een gids.

Terwijl ik verander, past ook mijn identiteit zich aan.
Jij en ik voelen onze identiteit aan als iets constant, maar dat is maar een gevoel. Vergelijk het met in de spiegel kijken ; elke dag kijk ik in de spiegel en zie ik mezelf als mezelf, ik zie geen verschil. Bekijk ik oude foto 's van mezelf dan zie ik wel een groot verschil, zelfs een foto van een jaar geleden is anders.
Toch ervaar ik dit niet van dag tot dag.

Identiteit, We kunnen toch er aan werken, zelfs aan het verleden kunnen we een draai geven, een positieve spin.

Identiteit is een ingewikkeld onderwerp, en we maken het nog ingewikkelder als we niet weten waar we moeten zoeken.

Veel mensen grijpen terug naar hun verleden - naar de belangrijkste momenten, gedenkwaardige overwinningen, pijnlijke mislukkingen - om zichzelf te omschrijven.

Sommigen vertrouwen op de getuigenis van anderen - de goede referentie van een baas of een leraar.

Weer anderen kijken vooruit en omschrijven zich eerder als wie ze willen worden, eerder dan wie ze feitelijk zijn.

Al die dingen spelen mee, ik ga het wat minder ingewikkeld maken.

Onze identiteit wordt bepaald door twee krachten die elkaar aanvullen en met elkaar strijden. 
As 1 ~ aan de ene kant heb je de relatie (spanning eigenlijk) tussen onze toekomst en ons verleden (Future ~ Past).
As 2 ~ aan de andere kant heb je de spanning tussen het beeld dat anderen van ons hebben en ons eigen zelfbeeld.

Als we die twee lijnen door mekaar trekken dan krijgen we vier vakken,

beginnend onderaan rechts, en zo met de klok mee hebben we :
1. Herinnerde identiteit
2. Weerspiegelde identiteit
3. Geprogrammeerde identiteit
4. Gecreëerde identiteit

Deze vier kwadranten van de matrix (zo heet dit) zijn de vier bronnen van onze identiteit. 

ik leg ze morgen verder uit, alles stap voor stap, maar je ziet zelf al welke kant dit uitgaat hé. En geen verloren tijd, Clark Kent gaat je vertellen wat je er mee kunt doen

groetjes van je coach Clark Kent







Geen opmerkingen:

Een reactie posten