Zoeken in deze blog

vrijdag 16 augustus 2013

Jouw Identiteit ontrafeld - Weerspiegelde Identiteit is niet noodzakelijk waarheid !
















Dag jij,

Waar linksonder Verleden en meningen van andere mensen samenkomen, staat weerspiegelde identiteit.




















Andere mensen herinneren zich gebeurtenissen uit jouw verleden en herinneren je daaraan, soms voortdurend.
Het is één ding dat ik mezelf herinner dat ik slordig, babbelziek, onoplettend.. was, maar als mijn vrouw of mijn baas hetzelfde vertelt dan heb ik dat niet graag of versterkt dat het beeld dat ik van mezelf heb. Het wordt feedback genoemd. Feedback kan ook positief zijn natuurlijk.

Feedback kan soms heel eerlijk zijn.
Feedback kan soms fout, beperkend en schadelijk zijn.

Feedback kan ter goeder trouw zijn om positieve veranderingen te beïnvloeden.
Feedback kan ook gevat, spitsvondig zijn en zonder veel vergevingsgezindheid gegeven worden, om te manipuleren i.p.v. te beïnvloeden.

Als je op dieet bent kan een vriend je zeggen dat je best een extra stuk cake nemen omdat je er geweldig uitziet. Hij kan je terug proberen te krijgen op een niveau dat je 'was' , maar niet persé zoals je wilt worden.


Een ouder kan in een ruzie zeggen dat een kind dom is.

Een werkgever kan bij een ontslag zaken verdraaien en er nog aan toevoegen dat je geen kwaliteiten hebt voor die job.

Een vriendin die al je geheimen kent, kan iets waar je onzeker over bent tegen je zeggen dat kwetst.

Collega 's kunnen nooit een gelegenheid voorbij laten gaan om je te herinneren aan je blunders op het werk.

Sommige mensen kunnen gewoon geen feedback geven.
Sommige mensen kunnen niet eens naar zichzelf kijken, maar staan er wel op om anderen te beoordelen.

Als coach en professional die vertrouwt op feedback als middel om mensen te helpen om goed te veranderen, zal ik nooit de waarde ervan ontkennen. Soms zegt feedback veel over de motieven en over de persoon van de ander. Niet alle feedback is ter goeder trouw. 

Aan jou om te ontdekken en om in te zien wat waar kan zijn, en waar je iets mee kan doen.

Ik heb ooit een tweetal hoofden weten zeggen dat ik niet geschikt was en beter een andere studie zou kiezen ! Voor die twee waren er eens zoveel die me heel goed vonden.

Het kan nog veel erger !,

ooit had ik een baas die in een evaluatie voorspelde dat als ik zijn kantoor zou verlaten, ik toch zou denken dat ik het goed deed en zijn (onzinnige) commentaar zou verwerpen - dat is pure manipulatie
Iemand mag denken wat hij wil.

Ja het kan waardevol zijn aandacht te besteden aan jouw weerspiegelde identiteit,
maar gezonde scepsis (aarzeling, wantrouwen, twijfel) is wel op zijn plaats.
Op zijn slechtst kan je weerspiegelde identiteit gebaseerd zijn op roddel en achterklap. Ze kan je een reputatie bezorgen die je reputatie beklad.























In elk geval is weerspiegelde identiteit niet noodzakelijk een waarheidsgetrouwe weergave van wie je bent.

Zelfs wanneer jouw weerspiegelde identiteit klopt, hoeft die nog niet voorspellend of blijvend te zijn.
We kunnen allemaal veranderen !















































Als je jong bent heb ik goede raad voor je.

Wees altijd dankbaar voor commentaar, zeg ook gerust 'dank je om me dat te zeggen', maar tegelijk, meteen! denk je daar het best het jouwe van ! in deze zin :
Wees verstandig over wat je onthoudt wat over je gezegd wordt.
Als iemand gelijk heeft, hoef je je niet te schamen of hem dat te zeggen. 
Je doet er mee wat jij wilt. Steek 'niet teveel' negatiefs in uwe kop ! (Liever nog 'niks')

Soms heb je de toelating nodig, awel, uw coach - die ervoor leerde - zegt dat je het los mag laten. Laat oude commentaren los.

Volgende keer
3 Geprogrammeerde identiteit

groetjes, coach Clark Kent







Geen opmerkingen:

Een reactie posten