Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label 10 levenswetten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label 10 levenswetten. Alle posts tonen

zondag 16 februari 2014

Levenswet #8 | Je Leert anderen hoe ze jou behandelen.

Vandaag begin ik met enkele échte voorbeelden uit mijn directe omgeving.


Elise is fulltime verpleegkundige en een regelrechte schat, na haar werkdag kookt ze, doet wat huishoudelijk werk. Sinds kort is ze eigenaar van een huis, en omdat geld krap is doet ze bijbaantjes en klust ze zelf in huis. Met behulp van YouTube-filmpjes heeft ze haar eigen roofing gelegd. De laatste tijd is ze emotioneel labiel, high and low.

Erik, waarmee ze net samenwoont, heeft geen klagen. Zijn bedje is gemaakt, zijn boterhammen gesmeerd (ja hoor), zijn was gedaan. Hij heeft een baan, en eens thuis is 't gedaan. Hij is dan moe, daar heeft Elise begrip voor.

Elke heeft na acht jaar een punt gezet achter haar huwelijk met Jan. Nooit meer zal ze de meid zijn van een man. Beiden een voltijdse job, en zij het volledige huishouden er bij, dat nooit meer ! Jan woont terug bij zijn moeder.









Coach Clark Kent koos in de supermarkt net de rij met die norse kassier. Wanneer het zijn beurt is zegt hij de man goeiedag, merkt op dat hij vlot werkt tijdens de drukte, en bedankt hem. De kassier blijkt te kunnen lachen, en wenst hem na een leuke opmerking een goed weekend.

In de fietsenstalling duwt een gehaaste jongedame zijn winkelkar weg. Clark Kent zegt haar vriendelijk maar beslist even te wachten, zij heeft ook een kar bij en samen uitladen gaat toch niet. Ze zucht, ze zwicht, en wacht.

Levenswet 8 (de relatiewet)


Jij leert anderen hoe jou te behandelen.

We leren mensen hoe ons te behandelen.

Uw strategie

Klaag niet over de manier waarop mensen u behandelen, maar neem er zelf verantwoordelijkheid voor

Leer om de verhoudingen in uw relaties opnieuw vast te stellen zodat u krijgt wat u wilt.

Als de overeenkomst u dus niet bevalt, moet u niet uw partner de schuld geven. U bent zo goed de eigenaar van de relatie als hij of zij. ‘de relatie is steeds open voor onderhandeling’.
Hun zin krijgen is ‘belonen voor onacceptabel gedrag’.

Bepaal een minimumstandaard voor de manier waarop u elkaar behandelt zodat beide partners fysiek, mentaal en emotioneel waardig en respectvol met elkaar omgaan.
Wat u ook pikt van uw partner, het toestaan is een subtiele maar belangrijke beloning.

Nog eens ! :

Zaken toestaan, is een subtiele maar belangrijke beloning.

Mensen gaan wat jij laat gebeuren herhalen !

Voordat u de onderhandeling ingaat, moet u ervoor zorgen dat u dat doet vanuit een positie van kracht en macht en niet uit angst en gebrek aan zelfvertrouwen. Zorg voor kennis en vastbeslotenheid.

U wilt met waardigheid en respect behandeld worden, daar moet u niet aan laten tornen. Levensbeslissing dat u liever prettig alleen bent dan ellendig met iemand samen.

U speelt geen spelletje, u bluft niet, en u probeert niet te choqueren.
En maak u geen illusies; uw partner zal dit niet op prijs stellen – zal het status-quo willen. 

Onderschat het verzet niet, en zucht niet. Beschuldigingen, aanvallen en emotionele afpersing komen voor (trap er niet in!)
De inhoud van wat mensen gaan zeggen zal volledig manipulatief zijn en een bewijs van hun eigenbelang.
Houdt koers ! krabbel niet terug ! 
Niet meer mee omgaan, is jouw keuze.

Als u toch toegeeft dan toont u ‘You can be handeld’.

Hoe krijg je 't gedaan dat jouw kinderen mee helpen afwassen, de was in de juiste wasmand deponeren, ..Die van mij krijg ik dat niet geleerd zulle , geen beginnen aan !
(Uw coach zegt 'Tja, hoe zou dat komen ?')

Als u lang nee zegt, en dan toch toegeeft toont u aan 'dat men gewoon lang moet zagen of brutaal zijn om u te manipuleren'.

Als mensen in uw omgeving u onprettig behandelen, dan wilt u weten wat U doet om dat gedrag op te roepen/ te versterken of/ toe te staan. U moet er achter komen zodat u de relatie in een gezondere richting kunt sturen.

Wederkerigheidsprincipe: Je krijgt wat je geeft. Vraag mensen niet te doen waartoe u zelf niet bereid bent.
Vraag bijvoorbeeld van je kinderen geen respect als jij steeds eisen stelt, roept, vloekt, klaagt, hen beschuldigd .. 

Maak de balans niet op voor een ander als u niet bereid kritisch naar u eigen te kijken. Welke beloningen ontvangt u voor uw negatief gedrag ?

Gedraag jij je als the-queen-of-the-forest, als het beste dat ooit op aarde rondliep,
awel wees dan niet verbaasd als men jou niet verwittigd als het stortregent en je de vensters en het dak van je auto hebt laten open staan .. Je krijgt wat je geeft !




Gedraagt een ander zich onhebbelijk, zeg dan duidelijk wat je wilt en niet wilt, of verleid hem tot beter gedrag door zelf vriendelijk maar beslist te zijn.

Dit was een lastige. Nog twee te gaan en dan heb je ALLE levenswetten om je te helpen om succesvol te leven.

Groetjes van jouw coach Clark Kent,




zaterdag 21 december 2013

Levenswet #4 | Je kunt niet veranderen wat je niet inziet | Je kunt alleen veranderen wat je inziet

Levenswet 4 (de veranderingswet)

Je kunt niet veranderen wat je niet inziet.

Uw strategie

Kijk eens goed naar uw leven en de mensen in uw leven.

Wees eerlijk over wat er niet goed gaat. Verzin geen uitvluchten.


Bekijk het eens op deze manier :

De dokter zal u verkeerd behandelen als u uit angst of uit schaamte de verkeerde symptomen opgeeft.

Als ik jou coach, of jij coacht jezelf en je vertelt dat er niks aan de hand is, dan zal de raad anders zijn dan wanneer je zegt dat je relatie belabberd is.

Als je me de weg vraagt zal ik je vragen waar je bent. Afhankelijk van je vertrekplaats krijg je mijn uitleg.

Goed je snapt het.


Wees er op bedacht dat mensen zichzelf op twee manieren kunt
voorliegen m.n.

de waarheid verdraaien (verdediging), en
zaken weglaten (liegen, ontkenning). Allebei even erg.

Het ontneemt je kansen om problemen op te lossen.

Het is de hoogste tijd om ontkenning in jouw leven aan te pakken.

Alle mensen beschikken over een mechanisme voor 
zelfbescherming, perceptuele verdediging. Dit soort selectief geheugen is een zegen (bij helse pijnen). 

Het werkt echter niet altijd in uw voordeel als u waarschuwingssignalen niet oppikt (ziekte negeren, depressie of alcoholisme bij je kinderen). We willen geen slecht nieuws en negeren signalen.
Schokkend onderzoek menselijke factoren bij vliegtuigongelukken wijst er op dat piloten te gerust kunnen zijn, uit gewoonte. 

Dezelfde conflictpatronen in een nieuwe relatie kan je missen uit gewoonte.

Zet uw roze bril af en zie de wereld zoals hij is. 
Bent je lui, bang, bitter, vijandig.. geef het dan toe. Wees eerlijk en ontneem uzelf niet de kans om te ontsnappen aan de schaduwen van uw huidige leven, en krijg wat u echt wilt.

Doe geen politiek correcte biecht, huichel niet (dat is te rap fout bekennen, maar er niks van menen). Beken écht wat jij doet om jouw leven te verpesten.

We zorgen te vaak dat we gelijk krijgen, we zijn allemaal wrightfighters (ik heb gelijk !). Mensen komen op consult, niet om hun problemen op te lossen, maar ze willen iemand die zegt dat ze gelijk hebben. 
Die hardnekkigheid om gelijk te hebben kan ernstige gevolgen hebben zoals hun gezin en hun relatie er aan opofferen.

De mens is geneigd om pijn te vermijden, is uit op het eigen gemak (hedonistisch). 

Het is niet gemakkelijk om waarheid onder ogen te zien en veranderingen door te voeren.

bevrijdend beeld à la Madonna
Een deel van de uitdaging is dat in iedereen wel iets schuilgaat dat niet zo leuk, moedig of aantrekkelijk is. Dat geldt ook voor uw coach Clark Kent.


Als u iets aan deze coaching wilt hebben, moet u eerlijk zijn over hoe u ervoor staat. Zie de waarheid onder ogen.

Ik beloof je dat inzien dat er zaken niet o.k. zijn bevrijdend is na een tijdje. 

Ik geef je hier nog eens alle tien de levenswetten, en begin dan aan het samenvatten van de vijfde. We zien ons binnenkort weer.

Groetjes van coach Clark Kent,


maandag 2 december 2013

Staan voor wat je doet ! | Verschil tussen Schuld en Verantwoordelijkheid

Laatste punt in levenswet #2 

Of jij nu iemand bent die zich nergens iets van aantrekt, zich nergens verantwoordelijk voor voelt, of jij nu iemand bent die altijd meent dat hij de schuld krijgt of zij de fout is van iets,
dat bespreek ik vandaag niet. 

Uw coach wilt gewoon even duidelijk zijn over enkele termen die we vaak te pas en te onpas gebruiken. 
Zo is er geen verwarring.


Verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.

Schuld impliceert dat je het zo hebt bedoeld of dat je niet gedacht hebt aan de consequenties van uw acties.

Verantwoordelijkheid betekent dat je dingen hebt gedaan of toegelaten die tot dit resultaat hebben geleid.

Een voorbeeld
The Evil Toyman | Toymaker


Als ik op een stoel ga zitten en hij valt uiteen ?
Als ik op de stoel ben gaan staan, of er op dans, en hij breekt dan heb ik op zijn minst slecht zorg gedragen voor de stoel en heb ik er schuld aan.
Als ik gewoon de stoel gebruikt heb, ik ging zitten, en hij breekt dan ben ik wel aansprakelijk of verantwoordelijk. Men kan mij er op aanspreken, maar er niet de schuld van geven.

En als kind ?

Als kind zijn volwassenen verantwoordelijk voor jou, maar toch maak je zelf al keuzes.
Schuld moeten we bij kinderen met een korreltje zout nemen, kinderen moeten nog veel regels ontdekken en maken kinderlijke inschattingen.
Kinderen die te dik zijn, maken de verkeerde keuzes qua voeding, maar het zijn de volwassenen die het eten in huis halen en klaarmaken. Een kind heeft geen inkomen om zelf zaken te kopen, en een kind kiest niet waar het woont. 

Maar één ding is zeker ! Volwassenen kunnen kinderen zaken aandoen, soms vreselijke dingen zoals ruzie maken in bijzijn van hun kinderen, kinderen beschuldigen en kleineren, hen fysiek mishandelen..

Niemand is er verantwoordelijk voor dat hij of zij verkracht, misbruikt is. 
En als kind had u de kennis, de macht niet om bepaalde keuzes te maken. 

Maar als volwassene kunt u wel degelijk de reactie bepalen op die (vroegere) gebeurtenissen (uit onze kindertijd).
Je moet leren aanvaarden dat alleen vandaag bestaat. Het verleden is voorbij, en de toekomst moet nog komen.

Is het eerlijk dat .. ? Nee !
Nee, het is helemaal niet eerlijk dat je daar mee zit. Maar ben jij verantwoordelijk voor hoe je daar mee omgaat? 
Absoluut !

Je hoeft niet te besluiten dat wat jouw overkomen is ergens jouw schuld of verantwoordelijkheid was,
ook besluiten dat wat jou overkomen is op-een-of-andere-manier o.k. is, is niet logisch of wenselijk !
Neen, hetgeen ik hier wil zeggen is dat Jij hier en nu besluit hoe je daar de rest van je leven tegenaan kijkt

Kies je jezelf als slachtoffer te bekijken, dan krijg je de gevolgen.
Kies je er voor om er iets mee te doen, of je nu sterker te voelen (niet dankzij! mishandeling) dan kies je voor een betere, leefbare uitkomst.

Toen, destijds, kon je niet kiezen, maar nu wel !

Kindermishandelaars zijn wat mij betreft zieke klootzakken, laat me dat toch ff zeggen. 
Maak je er los van door goed te kiezen.

Jouw verantwoordelijkheid is tegelijk een slechte en een goede zaak. Een vloek en een zegen.
Slecht is dat jij de last zelf moet dragen. Goed is dat de keuze aan u is.
Als ij het gedrag (gedachten) kiest, kies jij nu de consequenties (lichamelijk en mentaal).

Soms is één fatale keuze genoeg om je leven te verknoeien

maar vaker is er een tweede soort verantwoordelijkheid die langzamer, sluipender is. Je stagneert in je ontwikkeling, je dromen vervliegen, ‘waarom heb ik mezelf dit aangedaan?’.

Welke keuzes je ook maakt, ze hebben allemaal gevolgen.

Dom, risicovol gedrag, dan kies je waarschijnlijk voor het gevolg van pijn en ellende. Kiest je voor een verkeerde, destructieve partner, of een leven met drugs en alcohol, dan kies je voor een leven zonder veiligheid en liefde , etc.

Nogmaals , voor de derde en laatste keer zegt Clark Kent ;

Je maakt je eigen beleving, dixit 
coach Clark Kent





zondag 24 november 2013

10 Levenswetten Wallpaper | citaat

De Wetten van het leven zijn ingewikkeld en zwaar, moeilijk te doorgronden en lastig op te volgen, zou je kunnen denken. Het tegendeel is waar ! 
Op zich zijn het er maar 10, zijn ze zo klaar als een klontje, en ze zijn als-vanzelf-te-begrijpen | intuïtief.

Ze gaan toepassen, kan wat aanpassingsproblemen geven, maar geeft wel instant resultaat.
Voordat ze jouw gewoontes worden, kan ook wat tijd en oefening vergen doch vanaf dag één heb je er al succes mee. Vanaf dag één doe jij er al je voordeel mee weet ik uit ervaring.


Coach Clark Kent is bezig met een reeks blogs over zelfcoaching.
Who 's in ?

groetjes van Coach Clark Kent