Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label levenswetten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label levenswetten. Alle posts tonen

zondag 16 maart 2014

Levenswet #10 | Richtingswet | Je zou denken dat het plaatsen van een bestelling in het leven gemakkelijk is

Levenswet 10 (de richtingswet)

Je moet het kunnen benoemen om het te kunnen hebben.

Uw strategie
Bepaal wat u wilt en ga er dan achteraan.

benoemen én opeisen !

Het benoemen:

U zou denken dat het plaatsen van de bestelling één van de eenvoudigste stappen is bij het krijgen van wat je wilt in het leven, niks is minder waar.
Duidelijk maken wat je precies wilt is niet gemakkelijk.

Als de geest uit de fles zou verschijnen en zou vragen wat u wenst, zouden de meeste mensen stamelen en absoluut niet weten wat ze zouden willen.

Besluitloosheid leidt tot inactiviteit.

Wat u waarschijnlijk wel heel goed weet is wat u niet wilt !

Maar als u de leuke kant van het leven niet kent , 

is het des te moeilijker om te omschrijven wat u wel wilt.

Dat is een probleem. In het leven krijg je ook hoogstens waar je om vraagt.

De buitenwereld is uw moeder niet en zal nooit zoveel moeite doen om er achter te komen wat u wilt. 
U zult gefrustreerd door het leven gaan.

Een verkeerd idee hebben over succes is nog erger dan het helemaal niet weten. Jarenlang naar iets toewerken waarvan je zeker weet dat je het wilt hebben en dan bij het bereiken van het doel teleurgesteld zijn. Veel opofferingen voor niets, en zo lang de verkeerde weg bewandeld, nog verder van huis dan ooit. 

Pas op wat je wenst, je zou het wel eens kunnen krijgen!


Ook moet u opletten met de geldigheidsdatum want de kans om te krijgen wat u wilt, is slechts beperkt houdbaar.


Denk gauw na, zonder in paniek te geraken en roekeloos tewerk te gaan. 


Geef het vaststellen van wat u wilt prioriteit.
Blijf gericht op wat je wilt, maar blijf tegelijk ook flexibel denken.

Wees niet te bescheiden, maar ook realistisch. Als u iets onhaalbaars wilt, kunt u maar beter iets anders willen.

Als je veertig bent, de hele dag op de bank ligt, niet beweegt en je droomt van een rijke sportcarrière .. dan moet je waarschijnlijk iets anders wensen ! 
O.k. , iedereen kan president worden , maar als je niet geeft om de samenleving , schuchter bent , politiek veracht .. dan kies je best iets anders.

Wees realistisch , denk er goed over na.

Als het een gevoel is dat u nastreeft hoeft u zich niet te beperken tot één of twee manieren om het te bereiken. 
Er zijn mogelijk tien manieren om hetzelfde te bereiken.



Het tweede deel is het opeisen.

Opeisen betekent: vastbesloten zijn. 

U bent bereid op te staan en op te eisen wat u wilt. U zegt stop, dit
eis ik op voor mezelf.
Er zitten veel honden achter hetzelfde been aan, waarom zou u het hen gemakkelijk maken ? Het is mijn beurt, hier & nu !

U moet misschien verlegenheid, schuldgevoel, gevoelens van tekortschieten overwinnen. Er is wil en moed nodig.
Eis gewoon op wat u toekomt want niemand anders gaat het voor u doen. Als u het niet doet gebeurt het niet.

U moet rustig met uzelf praten en een levensbeslissing nemen.

Wanneer ik uw levensmanager zou zijn, hoe lang zou ik mijn baan houden als ik zou gaan twijfelen over uw recht op wat u wilt in het leven ?
U zou mij ontslaan ! Maar u kunt uzelf niet ontslaan. Ontslaan is dus niet de oplossing.


Besluit dat uw wensen de moeite waard zij en dat u als het zover is uw rechten erop zult doen gelden.


Dit waren alle tien de levenswetten die je nodig hebt , meer zijn er niet. Ik eindig deze reeks zoals ik ze begon met te zeggen ;

Je hebt het door , of niet

groetjes van coach Clark Kent, die weet wat hij heeft en heeft wat hij wilt , 
maar mensen dat was ooit anders .. die wetten werken, ook al ken je ze niet. Jij kunt ze leren toepassen 


vrijdag 28 februari 2014

Levenswet #9 | Revenge Movies | een les in wraak nemen , of toch niet ..

Levenswet 9 (de anti-rancunewet)

Vergeven is krachtig.

Maar geen woord over religie in deze blog vandaag !

Het is een humane wet puur uit eigenbelang ! , en niet om mild te zijn, niet om de andere wang toe te keren ..

Uw strategie
Kijk eens goed naar wat kwaadheid en rancune met u doen. Neem de energie terug die u richt op mensen die u gekwetst hebben.

Ik beken ; 'ik, coach Clark Kent , hou van Wraakfilms', 'geweldige prenten , super-spannend !'.
'Revenge flicks, great stuff !'. Ik heb ze allemaal gezien, en heb deze bijna allemaal ! :

Dirty Harry, True Grit, The Punisher, Dead Race, Face Off, Gohst Rider, Django, A Good Man, Vakery, Out For Vengeance, Bullet to The Head, Four Brothers, The Lone Ranger, The Wolverine, Dead Man Down, Braveheart, Dead Wish, Kill Bill, Electra, Batman Returns, Point Blank, Leon, Outlaw Josey Wales, Red, The Expendables, Commando, Robocop, Unforgiven, Memento, Inglourious Basterds, Strow Dogs, Carrie, Mad Max, Judge Dredd, Taken, The Mechanic, Machete, Bad Ass, Kick Ass, Dead Wish, Faster, Get Carter, Gladiator, Once Upon A Time In The West, Payback, Parker, Hard Candy, Man On Fire, The Crow, Sleepers, The Wrath of Khan, Oldboy, The Godfather, Law Abiding Citizen, V for Vendetta, 

Ziek nietwaar !
Heb zo een coach ! ! , die Clark Kent is een schan-de ! ! !

  















Van alle menselijke emoties zijn haat, kwaadheid en rancune (wrok, vijandschap) wel de meest krachtige en de meest destructieve.
Heeft te maken met ons oer-brein.

Ze worden opgeroepen door handelingen van de mensen die u hebben gekwetst of degenen van wie je houdt.

Je denkt dat je terecht die gevoelens koestert en je wilt hem laten lijden onder jouw haat. Maar jij betaalt wel een ongelofelijk hoge prijs als je zo’n haat meedraagt want het verandert je vanbinnen (jou hart en uw geest). Het kan andere gevoelens totaal verdrijven. 
Haat en woede kunnen niet samengaan met rust, plezier en ontspanning. 

Zulke mensen herken je meteen.

Voor elke gedachte is een fysieke reactie, vermoeidheid, slaapstoornissen, nachtmerries, concentratieproblemen, hoofdpijn, migraine, spierverkramping, maagzweren, hartaanvallen.

Bovendien blijven deze gevoelens niet beperkt tot de persoon die ze bij jou heeft opgeroepen. Je brengt al je gedachten, gevoelens en overtuigingen mee in elke relatie die je aangaat.

Deze emoties veranderen een mens dus, tasten hem aan in alle opzichten.
Mensen die van je houden krijgen niet U, maar een bittere schim die nog van u over is.

Ieder mens draagt bij aan de relaties in zijn leven, of verziekt elke relatie in zijn leven. Jij moet leren dat je niet kwaad hoeft te zijn alleen omdat je daar het recht toe hebt.

Oh ja, Jij hebt misschien gelijk !, ik kan je waarschijnlijk gelijk geven in je verhaal , het was niet fair .. , maar wil je er echt de kwalijke gevolgen van dragen ? ?

ik kan niet vergeven wat..’ 

Als dat de maatstaf is, 

dan zijn er over heel de wereld heel wat mensen die nooit vergeven zullen worden. 
Maar of die er bij stil staan ? Waarschijnlijk zijn ze jou al vergeten.

Zeg ‘Je kunt me niet kwetsen en hebt geen macht over me. Je kunt me niet aan je binden door een deel te worden van wat ik elke dag denk, voel of doe’. Door jou te vergeven, laat ik mezelf vrij en niet jou.

Als diegene die u heeft gekwetst, profiteert van uw vergiffenis, het zij zo. U moet zichzelf bevrijden en redden.

Persoonlijk onrecht moet je onder ogen zien zonder op wraak te teren , maar een straf  is goed mogelijk op zijn plaats. 
Je kunt het uitpraten , je kunt een schadevergoeding of regels afspreken, je kunt met iemand breken. Je kunt iemand ook vergeven zonder dat die persoon er bij is, zonder dat die het weet , puur voor jezelf.

Persoonlijk kun je er ook voor zorgen dat JIJ tenminste geen anderen kwetst.

















Groot onrecht kunnen we gezamenlijk aanpakken , nooit alleen.

O.k. , o.k. , bij een goeie wraak-film kan ik nog altijd mee-voelen met de wraaknemer. En ja, ik kan genieten van de pijnlijke straf tegen de slechterik. Hoe pijnlijker de foltering hoe beter - leve mijn oerinstincten! - doch dat is moviemagic. Het is maar film. 

Wat die slachtoffers overkomt is meestal ook buiten alle proporties (is je dat al eens opgevallen?).
En misschien is het een waarschuwing dat die gevoelens mij niet vreemd zijn , om er mee op te passen dus.

Sommige goeroes in de zelfhulpliteratuur zeggen dat ze deze films niet meer gaan zien. Dat gaat me wat te ver. Ik moet er ook voor in de stemming zijn , maar ik laat ze niet.  

Vandaag geen groeten van uw coach Clark Kent , ik zap U , 










zondag 16 februari 2014

Levenswet #8 | Je Leert anderen hoe ze jou behandelen.

Vandaag begin ik met enkele échte voorbeelden uit mijn directe omgeving.


Elise is fulltime verpleegkundige en een regelrechte schat, na haar werkdag kookt ze, doet wat huishoudelijk werk. Sinds kort is ze eigenaar van een huis, en omdat geld krap is doet ze bijbaantjes en klust ze zelf in huis. Met behulp van YouTube-filmpjes heeft ze haar eigen roofing gelegd. De laatste tijd is ze emotioneel labiel, high and low.

Erik, waarmee ze net samenwoont, heeft geen klagen. Zijn bedje is gemaakt, zijn boterhammen gesmeerd (ja hoor), zijn was gedaan. Hij heeft een baan, en eens thuis is 't gedaan. Hij is dan moe, daar heeft Elise begrip voor.

Elke heeft na acht jaar een punt gezet achter haar huwelijk met Jan. Nooit meer zal ze de meid zijn van een man. Beiden een voltijdse job, en zij het volledige huishouden er bij, dat nooit meer ! Jan woont terug bij zijn moeder.









Coach Clark Kent koos in de supermarkt net de rij met die norse kassier. Wanneer het zijn beurt is zegt hij de man goeiedag, merkt op dat hij vlot werkt tijdens de drukte, en bedankt hem. De kassier blijkt te kunnen lachen, en wenst hem na een leuke opmerking een goed weekend.

In de fietsenstalling duwt een gehaaste jongedame zijn winkelkar weg. Clark Kent zegt haar vriendelijk maar beslist even te wachten, zij heeft ook een kar bij en samen uitladen gaat toch niet. Ze zucht, ze zwicht, en wacht.

Levenswet 8 (de relatiewet)


Jij leert anderen hoe jou te behandelen.

We leren mensen hoe ons te behandelen.

Uw strategie

Klaag niet over de manier waarop mensen u behandelen, maar neem er zelf verantwoordelijkheid voor

Leer om de verhoudingen in uw relaties opnieuw vast te stellen zodat u krijgt wat u wilt.

Als de overeenkomst u dus niet bevalt, moet u niet uw partner de schuld geven. U bent zo goed de eigenaar van de relatie als hij of zij. ‘de relatie is steeds open voor onderhandeling’.
Hun zin krijgen is ‘belonen voor onacceptabel gedrag’.

Bepaal een minimumstandaard voor de manier waarop u elkaar behandelt zodat beide partners fysiek, mentaal en emotioneel waardig en respectvol met elkaar omgaan.
Wat u ook pikt van uw partner, het toestaan is een subtiele maar belangrijke beloning.

Nog eens ! :

Zaken toestaan, is een subtiele maar belangrijke beloning.

Mensen gaan wat jij laat gebeuren herhalen !

Voordat u de onderhandeling ingaat, moet u ervoor zorgen dat u dat doet vanuit een positie van kracht en macht en niet uit angst en gebrek aan zelfvertrouwen. Zorg voor kennis en vastbeslotenheid.

U wilt met waardigheid en respect behandeld worden, daar moet u niet aan laten tornen. Levensbeslissing dat u liever prettig alleen bent dan ellendig met iemand samen.

U speelt geen spelletje, u bluft niet, en u probeert niet te choqueren.
En maak u geen illusies; uw partner zal dit niet op prijs stellen – zal het status-quo willen. 

Onderschat het verzet niet, en zucht niet. Beschuldigingen, aanvallen en emotionele afpersing komen voor (trap er niet in!)
De inhoud van wat mensen gaan zeggen zal volledig manipulatief zijn en een bewijs van hun eigenbelang.
Houdt koers ! krabbel niet terug ! 
Niet meer mee omgaan, is jouw keuze.

Als u toch toegeeft dan toont u ‘You can be handeld’.

Hoe krijg je 't gedaan dat jouw kinderen mee helpen afwassen, de was in de juiste wasmand deponeren, ..Die van mij krijg ik dat niet geleerd zulle , geen beginnen aan !
(Uw coach zegt 'Tja, hoe zou dat komen ?')

Als u lang nee zegt, en dan toch toegeeft toont u aan 'dat men gewoon lang moet zagen of brutaal zijn om u te manipuleren'.

Als mensen in uw omgeving u onprettig behandelen, dan wilt u weten wat U doet om dat gedrag op te roepen/ te versterken of/ toe te staan. U moet er achter komen zodat u de relatie in een gezondere richting kunt sturen.

Wederkerigheidsprincipe: Je krijgt wat je geeft. Vraag mensen niet te doen waartoe u zelf niet bereid bent.
Vraag bijvoorbeeld van je kinderen geen respect als jij steeds eisen stelt, roept, vloekt, klaagt, hen beschuldigd .. 

Maak de balans niet op voor een ander als u niet bereid kritisch naar u eigen te kijken. Welke beloningen ontvangt u voor uw negatief gedrag ?

Gedraag jij je als the-queen-of-the-forest, als het beste dat ooit op aarde rondliep,
awel wees dan niet verbaasd als men jou niet verwittigd als het stortregent en je de vensters en het dak van je auto hebt laten open staan .. Je krijgt wat je geeft !




Gedraagt een ander zich onhebbelijk, zeg dan duidelijk wat je wilt en niet wilt, of verleid hem tot beter gedrag door zelf vriendelijk maar beslist te zijn.

Dit was een lastige. Nog twee te gaan en dan heb je ALLE levenswetten om je te helpen om succesvol te leven.

Groetjes van jouw coach Clark Kent,




maandag 3 februari 2014

Levenswet #7 | Het leven wordt bestuurd | U als uw eigen levensmanager

Levenswet 7 (de sturingswet)

Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen.

Er is geen dag zonder problemen of uitdagingen , 
voor nie-mand is het probleemloos!
Het leven zit vol bochten dus zit je best aan het stuur van jouw leven. Dat zei ik vorige keer al.

In tegenstelling tot iemand die geen bochten verwacht, ben jij niet meer zo snel geneigd elk probleem als een crisis te zien, of te concluderen dat jij je leven slecht in de hand hebt. 


Succes is een doelwit dat steeds beweegt, je moet leren jouw leven actief te besturen.

Jij bent dus de bestuurder, de manager van je leven.


Laten we eens een test doen , stel je manager (m/v) eens in vraag , doet hij zijn job goed ?

Beoordeel jouw levensmanager (al kunt u zichzelf niet ontslaan):
-   
Zorgt uw LM ervoor dat u beschermd bent en geen domme risico ’s neemt ?

-   Dat u in situaties komt waarin u al uw vaardigheden en kunde moet aanspreken ?
-   Creëert hij kansen voor u zodat u bereikt wat u wilt ?
-   Zorgt hij goed voor uw gezondheid, fys, mentaal, emo, spiritueel ?
-   Zoekt hij relaties voor u uit waarin u zich prettig voelt en waarin u kunt open bloeien ?
-   Regelt hij uw dagelijks leven zo dat u enige rust en kalmte hebt ?
-   Zorgt hij voor wat plezier en ontspanning in uw leven ?-   Brengt hij evenwicht aan in de dingen die u belangrijk vindt ?

Ik vind het niet egoïstisch van mezelf dat ik de belangrijkste persoon in mijn leven ben. 
Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik een betere echtgenoot en vader zijn. 

Als ik mezelf opoffer dan ben ik er fysiek of emotioneel misschien niet als ze mij nodig hebben. Je kunt niet weggeven wat u niet hebt.

Als ik van tijd tot tijd niks stort op de Clark Kent-rekening, zou ik in de toekomst wel eens emotioneel en fysiek failliet kunnen gaan, net op het moment dat de mensen van wie ik houd mij het meeste nodig hebben. Zij vormen dus mijn motief om
goed voor mezelf te zorgen. Als ik hen niet tekort wil doen, moet ik goed voor mezelf zorgen.


Een functieomschrijving van u als levensmanager :

-   Onderken en accepteer alle levenswetten, en pas ze toe op uzelf.
-   Wees op uw hoede voor onbeantwoorde vragen zoals ‘Wat als..’ Als mensen rondlopen met dit soort vragen dan dwingen zij zichzelf niet om ze te beantwoorden. Als de diagnose niet goed uitvalt, kun je tijdig goede regelingen treffen. Met het meest volledige, realistische antwoord valt dus wel te leven, terwijl het niet beantwoorden verlammend werkt.
-   Weiger onafgemaakte emotionele zaken te laten voortbestaan. Voorkom cumulatief (opstapelend) afreageren. Als u bedolven geraakt onder stapels onverwerkte gevoelens dan is een vonkje genoeg om het te doen ontbranden. U moet daar op tijd bij stilstaan en het verwerken. U moet afsluiten.
-   U komt afspraken met anderen en uzelf na.

Levensmanagement betekent dat u stopt met leven in reactie op de buitenwereld en dat u uw leven ziet als een project.
Projectstatus betekent dat u stopt met leven in reactie op de buitenwereld en dat u uw leven projectstatus gaat geven.
Het verschil in resultaat zal u verbazen. Begin nu, niet later.

Een andere positieve kant is dat u dan niet iedere dag opnieuw hoeft te beginnen. Uw leven heeft dan al een zekere structuur, of u nu alleen bent, samenwoont of in gezinsverband woont.
Binnen die structuur heeft u een aantal beslissingen genomen.
Pas op te hoge of te lage normen aan uzelf opleggen.
Als mensen om u heen niet merken dat u zich anders bent gaan gedragen dan doet u niet genoeg.

De vraag is of u beschikt over de vaardigheden, niet om te overleven maar om te slagen. Zo niet dan moet u er voor zorgen dat u die vaardigheden krijgt.
Want het leven wordt gemanaged.

Zit niet op de achterbank u af te vragen 
'Waarom overkomt mij dit nu weer ? !'
deze chauffeur zat gelukkig aan het stuur !

Als je ergens belandt , is dat omdat jij daar heen gereden bent. Als je per ongeluk van de weg geraakte , kan je daar zelf ook weer op geraken.
Jij stuurt.

Groetjes van jouw coach (en dus niet chauffeur) Clark Kent,





















vrijdag 24 januari 2014

Levenswet #7 | Het leven wordt bestuurd, niet genezen

Levenswet 7 (de sturingswet)

Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen.

Jouw strategie:

Zorg dat u uw leven zelf bestuurt, en dat u dat ook zo houdt. Het is een lange rit en elke dag zit u aan het stuur.

(over uw verwachtingspatronen)

Eenvoudig: er is geen dag zonder problemen of uitdagingen.

Als je deze levenswet accepteert, bent je niet meer zo snel geneigd elk probleem als een crisis te zien, of te concluderen dat jouw leven slecht is, of dat jij je leven slecht in de hand hebt.

Je hoeft die beoordelingsfout niet meer te maken.

Niet zozeer de omstandigheden, maar het doorkruisen van je verwachtingspatroon brengt je van je stuk.

Als je nooit problemen verwacht (m.a.w. je laat je rijden en stuurt zelf niet), zul je er sterk emotioneel op reageren. 
Wees niet naïef maar realistisch.

Je kunt het je niet veroorloven om de passagier te zijn in jouw leven. Je kunt daar niet zomaar zitten en zeggen 'Jezus, ik kan niet geloven dat dit me overkomt.'

Jij zit altijd aan het stuur, niet soms maar altijd.
Sommige mensen slapen achter het stuur, 
maar deze wet vertelt je dat dit geen goed idee is.

Deze wet is een lastige, daarom laat ik het hier bij voor vandaag.
Verwacht meer van jouw coach in de volgende week.

Tot kijk !
coach Clark Kent






Sleepy in the States: One in 20 admit to falling asleep at the wheel


Americans are not getting enough sleep and the effects can be fatal, according to a survey.
Around one in 20 participants admitted they had dozed off while driving at least once in a month and more than a third said they had fallen asleep at least once in a day over that time period.
Drowsy driving has been responsible for an estimated 1,550 fatalities and 40,000 non-fatal injuries annually in the U.S.
Dangerous: This driver was captured on his own car 'drivecam' falling asleep at the wheel

http://www.dailymotion.com/video/xqzhx_faces-of-death-drive-cam_auto

The surveys conducted by the Behaviour Risk Factor Surveillance System asked 74,571 people in 12 states.
Participants aged between 25 and 34 were more likely to fall asleep at the wheel than those aged 65 and over. 
Those who work shifts, particularly night shifts or extended shifts, were also at risk. 


Accident: He drifted off for just a few seconds but the force of the car hitting the road barrier propelled him into the back seat
The results varied significantly between states. Those surveyed in Hawaii and Texas were more likely to fall asleep while driving than those in Illinois. 
'I'm not sure that people understand the biology of all this,' Dr Allan Pack, director of the Center for Sleep at University of Pennsylvania, told ABC News.
'I think people believe that if they cut back on their sleep there is no real consequence. Everyone knows the dangers of alcohol, but I don't think people understand the dangers of drowsy driving.'

He also warned that the figurers for drowsy driving related crashes were most likely inaccurate.
'This is probably just the tip of the iceberg,' he said. 'It's probably not reported accurately because a number of states don't even having a "falling asleep while driving" tick in the box when reporting a car crash.'
Around 50million to 70million U.S. adults suffer chronic sleep disorders, according to the report.
Of the nearly 75,000 participants surveyed in 12 states from the first report, 35 per cent of them said they slept less than seven hours a day. 
Nearly half reported they snored.
People who have less than seven hours sleep a night are more likely to have difficulty concentrating, remembering, working on hobbies and taking care of their finances, it noted. 
The survey comes after it was revealed a shocking one in five drivers claim to surf the web while behind the wheel.
A survey of 912 drivers, conducted last November, found 19 per cent of those asked admitted using their mobile phones to access the internet while driving a car.