Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label life strategies. Alle posts tonen
Posts tonen met het label life strategies. Alle posts tonen

zondag 16 maart 2014

Levenswet #10 | Richtingswet | Je zou denken dat het plaatsen van een bestelling in het leven gemakkelijk is

Levenswet 10 (de richtingswet)

Je moet het kunnen benoemen om het te kunnen hebben.

Uw strategie
Bepaal wat u wilt en ga er dan achteraan.

benoemen én opeisen !

Het benoemen:

U zou denken dat het plaatsen van de bestelling één van de eenvoudigste stappen is bij het krijgen van wat je wilt in het leven, niks is minder waar.
Duidelijk maken wat je precies wilt is niet gemakkelijk.

Als de geest uit de fles zou verschijnen en zou vragen wat u wenst, zouden de meeste mensen stamelen en absoluut niet weten wat ze zouden willen.

Besluitloosheid leidt tot inactiviteit.

Wat u waarschijnlijk wel heel goed weet is wat u niet wilt !

Maar als u de leuke kant van het leven niet kent , 

is het des te moeilijker om te omschrijven wat u wel wilt.

Dat is een probleem. In het leven krijg je ook hoogstens waar je om vraagt.

De buitenwereld is uw moeder niet en zal nooit zoveel moeite doen om er achter te komen wat u wilt. 
U zult gefrustreerd door het leven gaan.

Een verkeerd idee hebben over succes is nog erger dan het helemaal niet weten. Jarenlang naar iets toewerken waarvan je zeker weet dat je het wilt hebben en dan bij het bereiken van het doel teleurgesteld zijn. Veel opofferingen voor niets, en zo lang de verkeerde weg bewandeld, nog verder van huis dan ooit. 

Pas op wat je wenst, je zou het wel eens kunnen krijgen!


Ook moet u opletten met de geldigheidsdatum want de kans om te krijgen wat u wilt, is slechts beperkt houdbaar.


Denk gauw na, zonder in paniek te geraken en roekeloos tewerk te gaan. 


Geef het vaststellen van wat u wilt prioriteit.
Blijf gericht op wat je wilt, maar blijf tegelijk ook flexibel denken.

Wees niet te bescheiden, maar ook realistisch. Als u iets onhaalbaars wilt, kunt u maar beter iets anders willen.

Als je veertig bent, de hele dag op de bank ligt, niet beweegt en je droomt van een rijke sportcarrière .. dan moet je waarschijnlijk iets anders wensen ! 
O.k. , iedereen kan president worden , maar als je niet geeft om de samenleving , schuchter bent , politiek veracht .. dan kies je best iets anders.

Wees realistisch , denk er goed over na.

Als het een gevoel is dat u nastreeft hoeft u zich niet te beperken tot één of twee manieren om het te bereiken. 
Er zijn mogelijk tien manieren om hetzelfde te bereiken.



Het tweede deel is het opeisen.

Opeisen betekent: vastbesloten zijn. 

U bent bereid op te staan en op te eisen wat u wilt. U zegt stop, dit
eis ik op voor mezelf.
Er zitten veel honden achter hetzelfde been aan, waarom zou u het hen gemakkelijk maken ? Het is mijn beurt, hier & nu !

U moet misschien verlegenheid, schuldgevoel, gevoelens van tekortschieten overwinnen. Er is wil en moed nodig.
Eis gewoon op wat u toekomt want niemand anders gaat het voor u doen. Als u het niet doet gebeurt het niet.

U moet rustig met uzelf praten en een levensbeslissing nemen.

Wanneer ik uw levensmanager zou zijn, hoe lang zou ik mijn baan houden als ik zou gaan twijfelen over uw recht op wat u wilt in het leven ?
U zou mij ontslaan ! Maar u kunt uzelf niet ontslaan. Ontslaan is dus niet de oplossing.


Besluit dat uw wensen de moeite waard zij en dat u als het zover is uw rechten erop zult doen gelden.


Dit waren alle tien de levenswetten die je nodig hebt , meer zijn er niet. Ik eindig deze reeks zoals ik ze begon met te zeggen ;

Je hebt het door , of niet

groetjes van coach Clark Kent, die weet wat hij heeft en heeft wat hij wilt , 
maar mensen dat was ooit anders .. die wetten werken, ook al ken je ze niet. Jij kunt ze leren toepassen 


zondag 16 februari 2014

Levenswet #8 | Je Leert anderen hoe ze jou behandelen.

Vandaag begin ik met enkele échte voorbeelden uit mijn directe omgeving.


Elise is fulltime verpleegkundige en een regelrechte schat, na haar werkdag kookt ze, doet wat huishoudelijk werk. Sinds kort is ze eigenaar van een huis, en omdat geld krap is doet ze bijbaantjes en klust ze zelf in huis. Met behulp van YouTube-filmpjes heeft ze haar eigen roofing gelegd. De laatste tijd is ze emotioneel labiel, high and low.

Erik, waarmee ze net samenwoont, heeft geen klagen. Zijn bedje is gemaakt, zijn boterhammen gesmeerd (ja hoor), zijn was gedaan. Hij heeft een baan, en eens thuis is 't gedaan. Hij is dan moe, daar heeft Elise begrip voor.

Elke heeft na acht jaar een punt gezet achter haar huwelijk met Jan. Nooit meer zal ze de meid zijn van een man. Beiden een voltijdse job, en zij het volledige huishouden er bij, dat nooit meer ! Jan woont terug bij zijn moeder.









Coach Clark Kent koos in de supermarkt net de rij met die norse kassier. Wanneer het zijn beurt is zegt hij de man goeiedag, merkt op dat hij vlot werkt tijdens de drukte, en bedankt hem. De kassier blijkt te kunnen lachen, en wenst hem na een leuke opmerking een goed weekend.

In de fietsenstalling duwt een gehaaste jongedame zijn winkelkar weg. Clark Kent zegt haar vriendelijk maar beslist even te wachten, zij heeft ook een kar bij en samen uitladen gaat toch niet. Ze zucht, ze zwicht, en wacht.

Levenswet 8 (de relatiewet)


Jij leert anderen hoe jou te behandelen.

We leren mensen hoe ons te behandelen.

Uw strategie

Klaag niet over de manier waarop mensen u behandelen, maar neem er zelf verantwoordelijkheid voor

Leer om de verhoudingen in uw relaties opnieuw vast te stellen zodat u krijgt wat u wilt.

Als de overeenkomst u dus niet bevalt, moet u niet uw partner de schuld geven. U bent zo goed de eigenaar van de relatie als hij of zij. ‘de relatie is steeds open voor onderhandeling’.
Hun zin krijgen is ‘belonen voor onacceptabel gedrag’.

Bepaal een minimumstandaard voor de manier waarop u elkaar behandelt zodat beide partners fysiek, mentaal en emotioneel waardig en respectvol met elkaar omgaan.
Wat u ook pikt van uw partner, het toestaan is een subtiele maar belangrijke beloning.

Nog eens ! :

Zaken toestaan, is een subtiele maar belangrijke beloning.

Mensen gaan wat jij laat gebeuren herhalen !

Voordat u de onderhandeling ingaat, moet u ervoor zorgen dat u dat doet vanuit een positie van kracht en macht en niet uit angst en gebrek aan zelfvertrouwen. Zorg voor kennis en vastbeslotenheid.

U wilt met waardigheid en respect behandeld worden, daar moet u niet aan laten tornen. Levensbeslissing dat u liever prettig alleen bent dan ellendig met iemand samen.

U speelt geen spelletje, u bluft niet, en u probeert niet te choqueren.
En maak u geen illusies; uw partner zal dit niet op prijs stellen – zal het status-quo willen. 

Onderschat het verzet niet, en zucht niet. Beschuldigingen, aanvallen en emotionele afpersing komen voor (trap er niet in!)
De inhoud van wat mensen gaan zeggen zal volledig manipulatief zijn en een bewijs van hun eigenbelang.
Houdt koers ! krabbel niet terug ! 
Niet meer mee omgaan, is jouw keuze.

Als u toch toegeeft dan toont u ‘You can be handeld’.

Hoe krijg je 't gedaan dat jouw kinderen mee helpen afwassen, de was in de juiste wasmand deponeren, ..Die van mij krijg ik dat niet geleerd zulle , geen beginnen aan !
(Uw coach zegt 'Tja, hoe zou dat komen ?')

Als u lang nee zegt, en dan toch toegeeft toont u aan 'dat men gewoon lang moet zagen of brutaal zijn om u te manipuleren'.

Als mensen in uw omgeving u onprettig behandelen, dan wilt u weten wat U doet om dat gedrag op te roepen/ te versterken of/ toe te staan. U moet er achter komen zodat u de relatie in een gezondere richting kunt sturen.

Wederkerigheidsprincipe: Je krijgt wat je geeft. Vraag mensen niet te doen waartoe u zelf niet bereid bent.
Vraag bijvoorbeeld van je kinderen geen respect als jij steeds eisen stelt, roept, vloekt, klaagt, hen beschuldigd .. 

Maak de balans niet op voor een ander als u niet bereid kritisch naar u eigen te kijken. Welke beloningen ontvangt u voor uw negatief gedrag ?

Gedraag jij je als the-queen-of-the-forest, als het beste dat ooit op aarde rondliep,
awel wees dan niet verbaasd als men jou niet verwittigd als het stortregent en je de vensters en het dak van je auto hebt laten open staan .. Je krijgt wat je geeft !




Gedraagt een ander zich onhebbelijk, zeg dan duidelijk wat je wilt en niet wilt, of verleid hem tot beter gedrag door zelf vriendelijk maar beslist te zijn.

Dit was een lastige. Nog twee te gaan en dan heb je ALLE levenswetten om je te helpen om succesvol te leven.

Groetjes van jouw coach Clark Kent,




vrijdag 24 januari 2014

Levenswet #7 | Het leven wordt bestuurd, niet genezen

Levenswet 7 (de sturingswet)

Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen.

Jouw strategie:

Zorg dat u uw leven zelf bestuurt, en dat u dat ook zo houdt. Het is een lange rit en elke dag zit u aan het stuur.

(over uw verwachtingspatronen)

Eenvoudig: er is geen dag zonder problemen of uitdagingen.

Als je deze levenswet accepteert, bent je niet meer zo snel geneigd elk probleem als een crisis te zien, of te concluderen dat jouw leven slecht is, of dat jij je leven slecht in de hand hebt.

Je hoeft die beoordelingsfout niet meer te maken.

Niet zozeer de omstandigheden, maar het doorkruisen van je verwachtingspatroon brengt je van je stuk.

Als je nooit problemen verwacht (m.a.w. je laat je rijden en stuurt zelf niet), zul je er sterk emotioneel op reageren. 
Wees niet naïef maar realistisch.

Je kunt het je niet veroorloven om de passagier te zijn in jouw leven. Je kunt daar niet zomaar zitten en zeggen 'Jezus, ik kan niet geloven dat dit me overkomt.'

Jij zit altijd aan het stuur, niet soms maar altijd.
Sommige mensen slapen achter het stuur, 
maar deze wet vertelt je dat dit geen goed idee is.

Deze wet is een lastige, daarom laat ik het hier bij voor vandaag.
Verwacht meer van jouw coach in de volgende week.

Tot kijk !
coach Clark Kent






Sleepy in the States: One in 20 admit to falling asleep at the wheel


Americans are not getting enough sleep and the effects can be fatal, according to a survey.
Around one in 20 participants admitted they had dozed off while driving at least once in a month and more than a third said they had fallen asleep at least once in a day over that time period.
Drowsy driving has been responsible for an estimated 1,550 fatalities and 40,000 non-fatal injuries annually in the U.S.
Dangerous: This driver was captured on his own car 'drivecam' falling asleep at the wheel

http://www.dailymotion.com/video/xqzhx_faces-of-death-drive-cam_auto

The surveys conducted by the Behaviour Risk Factor Surveillance System asked 74,571 people in 12 states.
Participants aged between 25 and 34 were more likely to fall asleep at the wheel than those aged 65 and over. 
Those who work shifts, particularly night shifts or extended shifts, were also at risk. 


Accident: He drifted off for just a few seconds but the force of the car hitting the road barrier propelled him into the back seat
The results varied significantly between states. Those surveyed in Hawaii and Texas were more likely to fall asleep while driving than those in Illinois. 
'I'm not sure that people understand the biology of all this,' Dr Allan Pack, director of the Center for Sleep at University of Pennsylvania, told ABC News.
'I think people believe that if they cut back on their sleep there is no real consequence. Everyone knows the dangers of alcohol, but I don't think people understand the dangers of drowsy driving.'

He also warned that the figurers for drowsy driving related crashes were most likely inaccurate.
'This is probably just the tip of the iceberg,' he said. 'It's probably not reported accurately because a number of states don't even having a "falling asleep while driving" tick in the box when reporting a car crash.'
Around 50million to 70million U.S. adults suffer chronic sleep disorders, according to the report.
Of the nearly 75,000 participants surveyed in 12 states from the first report, 35 per cent of them said they slept less than seven hours a day. 
Nearly half reported they snored.
People who have less than seven hours sleep a night are more likely to have difficulty concentrating, remembering, working on hobbies and taking care of their finances, it noted. 
The survey comes after it was revealed a shocking one in five drivers claim to surf the web while behind the wheel.
A survey of 912 drivers, conducted last November, found 19 per cent of those asked admitted using their mobile phones to access the internet while driving a car.

donderdag 9 januari 2014

Levenswet #6 | perceptie ; Jij, BDW en Superman dragen een zonnebril !

Levenswet 6 (de perceptiewet)

Er is geen realiteit, alleen perceptie.

Jouw strategie
Zoek uit door welke filters jij de wereld bekijkt. 

Een filter ? 
Vergelijk een filter met de lenzen van een zonnebril. 
Door die lenzen zie jij de wereld anders dan iemand zonder bril, of met een andere kleur zonnebril.

Jouw unieke geschiedenis maakt jouw filters. 

Onderken je eigen geschiedenis, zonder je erdoor te laten beheersen. Bijvoorbeeld 'Vroeger was je slordig, maar nu hoef je dat niet meer als werkpunt op te geven in evaluaties want ondertussen werkte je er aan en ben je redelijk georganiseerd'. 'Je was altijd schuchter, maar sinds kort heb je ontdekt hoe je redelijk contact maakt, bestempel jezelf niet meer als verlegen'.

Deze wet is zo fundamenteel dat hij bepaalt of jij je gelukkig, tevreden en prettig voelt. Wat er ook gebeurt, zelf bepaal je hoe jij de gebeurtenis interpreteert. Het krijgt de waarde of betekenis die jij er zelf aan hecht.

Lees je bijvoorbeeld in de krant 'Bart De Wever doet in het journaal uitspraak X' dan is dat eigenlijk gewoon neutraal nieuws. 
Alleen door jouw idee over BDW , ben je het met hem eens of oneens?, voel jij je comfortabel bij wat hij zegt, of helemaal niet ?, wordt dat nieuws goed of slecht nieuws. Het kan je ook koud laten. 

En zo is het met alles wat je leest, hoort, meemaakt.. Je bekijkt alles door jouw zonnebril.

Interpreteren = opvatten = verklaren = uitleggen.



Hoe jij de dingen interpreteert, kun je kiezen, jij filtert.
Jij beheerst je eigen percepties of inzichten.

Zelfs onder de meest extreme omstandigheden gaat dit op. 
Er is geen goed of slecht nieuws, er is enkel nieuws. 
Dat is niet altijd een rationele reactie. Overal zijn voorbeelden te vinden van tegenslagen die omgezet worden in iets waardevols.

Voor alle duidelijkheid: Overtuigingen zijn zaken waarvan je denkt dat ze waar en correct zijn. Je behandelt ze als een feit; je stelt ze niet langer op de proef, omdat je denkt dat je de waarheid gevonden hebt. Punt uit.

Je moet ze - Jouw overtuigingen - aan de kaak stellen, in plaats van er heel volgzaam naar te leven. Het gaat niet om de tien geboden die in steen staan gehouwen. De meeste zijn waarschijnlijk  gewoon het gevolg van een vervormde filter die door gebeurtenissen uit het verleden is ontstaan.
Je kunt niet toestaan dat uw verleden jouw toekomst beheerst.

Test jouw gedachten met de authenticiteittest voor logica ! Is jouw
idee authentiek? d.w.z. waar, écht, juist, oprecht, geloofwaardig ?

Test je reacties met de volgende 4 criteria ;

1. Is het idee waar? Is het een écht feit?
2. Als je vasthoudt aan dit idee, dient het je dan?
3. Beschermen deze gedachte en gedrag je gezondheid?
4. Bekom je met deze gedachte of gedrag méér van wat je wenst, nodig hebt, en verdient – en vooral ten opzichte van je prioriteit (je gezin, je kind, jezelf).

Waar?, Stimulerend?, Gezond?, Helpend?

Gedachten of gedragingen die niet voldoen aan één van de vier criteria zijn onlogisch en moeten worden verworpen. Moeilijker dan je denkt hoor want je houdt graag vast aan jouw ideeën , ik deed dat ook !

Jij bent een dynamisch wezen. Met elke ervaring verander je, en als je de ervaring goed gebruikt, wordt je beter.

Zorg dat jouw percepties fris en nieuw, en gebaseerd zijn op feiten, niet op het verleden.

Groeten van uw coach Clark Kent,















woensdag 27 november 2013

nog Wet #2 | We praten meer met onszelf dan met alle mensen in ons leven bij elkaar.

Uw coach splitst Levenswet 2  'Je maakt je eigen ervaring (beleving)' op


  • man up !
  • verschillende stijlen van omgaan geven bepaalde reacties
  • jouw gedachten zijn gedrag
  • verantwoordelijkheid, aansprakelijkheid, schuld
Het eerste hebben we gehad, het derde doen we vandaag.

Het tweede?, in het boek 'Life Strategies' of wat knullig vertaald 'Leer te Leven' staat punt twee in het lang en breed. 
Als jij je gedraagt als een lul krijg je negatieve reacties ..en dan volgen in het boek heel wat stijlen van omgaan (de egel, de onnozelaar, de koningin van het woud, ..)

Kortom, wees niet verbaasd dat als het regent niemand je zegt dat je de ruiten van de auto nog hebt open staan als jij ..


Wederkerigheid: Je krijgt terug wat je geeft. 

Op een alledaags niveau, en op een dieper niveau. Geen verrassing hier.
Uw opstelling is bepalend voor uw ervaring.




en nu het punt van de dag, punt drie

Jouw gedachten zijn gedrag


Gedachten zijn ook gedrag ! Jij kiest ook voor de gevolgen als je aan een gedachte vast hangt. Gedachten die jezelf omhalen, of gedachten vol woede en bitterheid..

De relatie tussen lichaam en geest mag niet vergeten worden. 
Bij elke gedachte hoort een fysieke reactie. Dit ontkennen is naïef.
Abstracte gedachten kunnen tastbare en opzienbarende fysieke uitwerking hebben. Er is een heel machtige samenhang. Het bepaalt hoe energiek je bent.

Als je ‘interne dialoog’ negatief is, dan zal je fysieke reactie daarop net zo negatief zijn.
Voor je het weet is je interne dialoog jouw gewoonte, en wordt je zo. Je hebt een manier van denken, let daar op want misschien is ze niet waar | negatief | destructief | of tenminste het testen waard.
Let er op.


We praten meer met onszelf en programmeren onszelf meer dan met alle mensen in ons leven bij elkaar. 
Bij negatieve praat ben je bezig obstakels voor jezelf op te werpen die nergens toe dienen. We spelen die bandjes af.

Stel je voor dat je mij zou inhuren als jouw coach en op een dag zeg ik je :

'Wel, je hebt het over jouw succes maar eigenlijk ben jij niet zo bijzonder. Je bent aardig maar niks speciaals en misschien moet je maar iets anders willen want succes in de liefde en jouw job is niet haalbaar voor mensen als jij. Anderen hebben het niet op jou en gunnen het je niet, en ze hebben misschien gelijk he.'

Wat zou je doen ?
Je zou me ontslaan ! onmiddellijk !

Waarom sta jij jezelf dan toe om dit soort commentaren te hebben over jezelf ? Jij bent de coach in jouw leven, jij bestuurt jouw leven ! waarom pik je dan die gedachten van jezelf ! 
Tijd om je gedachten aan te passen coach !

In dit verband is reframing momenteel zeer populair. Je kunt je ervaringen in een ander daglicht zetten zonder ze geweld aan te doen. Voorbeeld: een cliënt voelt zich gekwetst door zijn vader die voortdurend neerbuigende, kritische opmerkingen maakt.
een reframe zo dan kunnen zijn : 'Vader is een eenzame man die om aandacht schreeuwt', of 'De kritiek van mijn vader is een teken dat hij over mij nadenkt', ..
Houd jezelf niet voor de gek, maar probeer kwaliteit te vinden door negatieve zaken anders te kaderen zodat je er iets mee kan aanvangen | iets anders dan jezelf de fout geven of er over klagen

Je hoeft niet alles weg te redeneren, weet alleen dat als jij je slecht voelt of gedraagt er altijd gedachten aan de basis er van liggen.

Zoek naar die gedachten.
Krijg zo vat op je beleving. 

Groetjes van coach Clark Kent