Zoeken in deze blog

zaterdag 23 maart 2013

Leefplan - bureaucratie in de zorg


Een leefplan is eenvoudig 
de bureaucratie in de zorg moet beperkt blijven zodat de menskracht en inzet gebruikt wordt voor de cliënten en niet de papieren.

Veel extra moeite is voor het komen tot een leefplan niet nodig en niet gewenst. Wel werken we nu volgens de wensen van de cliënt.
(dit doet het voor deze coach)




Lees een steengoed artikel via



Leefplan - PES - DIE

Toevalstreffers, die heb je als coach ook nodig.
Mijn ploeg had nog één supervisie tegoed, en daar hadden ze de pest in. Praten over werkrelaties hadden ze al genoeg gedaan, vonden ze. Nog vier uur van-dat !

De supervisor had echter eerder een basiscursus psychiatrie gegeven die in de smaak gevallen was, dus deed deze coach subtiel de suggestie om het te hebben over begeleidings-problemen. Verder kon ik niet gaan. Als baas mag ik niet mee in de supervisie (the rules).

De supervisor sneed het onderwerp zorgplanning aan de hand van PES aan, dat viel in de smaak bij de ploeg.

..en de PES DIE -methode daar heeft coach Clark training in gegeven. Als ze dat interessant vinden dan kan ik mijn mensen daar in de praktijk mee helpen ..ook handig voor mij.

Eerlijk gezegd moest ik wel een halve dag nadenken hoe dat weer zat met die methode. Eens de frank gevallen was, wist ik het weer helemaal en rommelde flink in mijn archief. Tatataa !, mijn cursus observeren-en-interpreteren !

De PES methode wordt gebruikt om een verpleegkundige diagnose te stellen.PES staat voor Probleem, Ethiologie (oorzaak - ontstaan), Symptomen (kenmerken - uiterlijke tekenen)

PESDIE is wat is de basis voor een verpleegplan/ zorgplan of leefplan : 
Doelen (doelstellingen - wat je wilt bekomen), Interventies (wat je gaat 'doen'), Evaluatie (kijken of het werkte - en bijsturen van het plan)



en dat is het !

Ik zal u nog laten weten hoe we het in de praktijk gaan coachen. Laten we beginnen met een steengoed artikel.

Een leefplan is eenvoudig 

de bureaucratie in de zorg moet beperkt blijven zodat de menskracht en inzet gebruikt wordt voor de cliënten en niet de papieren.

Veel extra moeite is voor het komen tot een leefplan niet nodig en niet gewenst. Wel werken we nu volgens de wensen van de cliënt.

(dit allemaal doet het voor deze coach)


Inspiratie genoeg ?
Let 's go !
coach Clark Kent
de schijf van vijf lijkt op de schijf die ik graag gebruik
..maar er zijn veel van die schijven NANDA, GORDON, CARPENITO, ..
Alles is goed, als je maar tot een goed plan komt op een voor jou begrijpelijke manier (gewoon pragmatisch zijn)



donderdag 21 maart 2013

WAAROM AANDACHTSPERSONEN ? - Samenvattend citaat

om op te hangen op de afdeling.
groetjes, coach Clark Kent

Werken met aandachtspersonen - Yes ! Participatie voor allemaal !

Vandaag thuis voor mijn tieners die examen hebben. Al heb ik 2 1/2 dag tegoed toch geen gemakkelijke beslissing voor deze coach want wegens ziekte van een medewerker heb ik een moeder moeten vragen om te werken, zij heeft ook kinderen in examens. 
Natuurlijk heb ik gekeken naar evenwicht, en besliste ze zelf dat het kon.

We beslisten vorige week samen om van het werken met aandachtspersonen het thema van het nieuwe kwartaal te maken. Oriëntatie en Vroegtijdige Zorgplanning (denken rond het levenseinde) zijn ook zulke thema 's.

Werken met aandachtspersonen is een ondersteunende methode voor participatie (het betrekken tot deelname) van bewoners en familie in de ouderenzorg.
Participeren = 1) Aandeel hebben in iets 2) Deelnemen (aan iets) 3) Delen 4) Deelnemen 5) Deelhebben 6) Deelhebben aan 7) Meedoen 

Eerst een vraag :

Hoe betrokken zijn bewoners en familie eigenlijk op dit moment?
Kijk zelf eens naar deze participatieladders en beslis zelf hoe ver het bij jullie gaat. Je kunt in de voorbeelden het woord 'burgers' vervangen door 'bewoners' en 'familieleden'.



Deze coach vindt dat je dezelfde mate van deelname meteen moet doorvoeren voor iedereen;

dus als je bijvoorbeeld inspraak invoert dan is dat direct voor iedereen: medewerkers, bewoners, familieleden, de omgeving.

Stel dat je van respect een punt maakt, dan bekijk je meteen hoe het zit met het respect voor iedere aandeelhouder. Waarom is simpel. 
Stel dat je luisteren naar invoert voor bewoners, maar het personeel voelt zich niet gehoord als ze iets vragen of zeggen, dan gaan ze dit niet fatsoenlijk doen. 

Stel dat je een punt wilt maken van sfeer en gezelligheid, maar je zorgt alleen maar voor plezier onder mekaar en niet naar bewoners toe, dan gaat het niet leuker worden precies door het contrast.

Dus maak je ergens een punt van, dan voer je het door op alle vlakken en voor iedereen (er klaar voor of niet!, dus geen kopgroepen en achterblijvers!). Een coach-idee om je eigen te maken.





Werken met aandachtspersonen is een methode,

en houdt in dat een personeelslid in het bijzonder verantwoordelijk is voor enkele bewoners.
Er blijft uiteraard de verantwoordelijkheid voor alle bewoners van de afdeling, maar het betrokken personeelslid volgt enkele bewoners van dichterbij op.


Dit model beoogt om het systematische (het 'doen') in de zorg om bewoners te koppelen met een grotere betrokkenheid

De afdeling voor geestelijke gezondheidsbevordering ouderen is de afdeling bij uitstek om van aandachtspersonen een punt te maken.

En als coach zorg ik er voor dat er niet alleen aandacht is voor bewoners en familie, maar ook voor mijn medewerkers die ik wil steunen, opleiden, bijstaan in hun stappen om goede aandachtspersonen te worden.

Samen gaan we ervoor (meer uitleg volgt)

coach Clark Kent











donderdag 14 maart 2013

Modellen in het hoofd van de coach

Alle modellen in het hoofd van uw coach op http://www.flickr.com/photos/koen_kusters/
Hier die voor de afdeling in een oogopslag (of twee)

Slim Vertrouwen, is de basis voor Alles



een goede baas ;

Betaalt zijn werknemers naar waarde, 
Neemt de tijd om zijn ervaring en inzichten te delen,
Is eerlijk met zijn werknemers, ook in mindere tijden,
Houdt en behoudt de controle (over middelen, over opdrachten, over organisatie)
Aanvaardt negatieve kritiek
Kiest weloverwogen voor zijn personeel
Delegeert verantwoordelijkheid, geen taken
Wikt zijn woorden
Behandelt zijn werknemers zoals ze dat verdienen
Houdt geen onnodige meetings



een goede baas weet dat de reden om te leven is m.n.:

to live, to love, to learn, to leave a legacy

Hij motiveert de medewerker als eenheid van

lichaam, hart, hoofd, ziel




en hij motiveert zijn medewerkers door te zorgen voor
- respecteren en serieus nemen (hart)
- beloning (lichaam)
- uitdaging en ontwikkeling (hoofd)
- resultaat en zinvolle bijdrage (ziel)





Leiderschapsstijlen naargelang de mogelijkheden van de medewerker, en diens gedrag

directief (instrueren)= veel sturen en weinig steun, veel controle
coachend (overtuigen) = ondersteunend, luisterend, communicatie
supportief (overleggend) = stimuleren en overtuigen
delegerend (delegeren, uit handen geven) = delen, geven van verantwoordelijkheden













Coachhoudingen

Missie (is simpelweg 2-delig)
Het is mijn bedoeling om een goed draaiend team met een missie te hebben dat zich elke dag twee vragen stelt m.n. :

1. Wat wordt van ons verwacht ?
2. Wat kunnen wij nog méér doen ?





4 hoekstenen van goede teamprestaties





























Team heeft de keuze betrokken te zijn - of niet













Wat kan ? en wat mag ?




een A-cultuur
1. Een oplossingsgerichte cultuur
2. Een cultuur van gelijkwaardige communicatie
3. Een cultuur van hulpvaardigheid
4. Een cultuur van ijverigheid, verantwoordelijkheid en zelfsturing
5. Een open foutencultuur
6. Een cultuur die met ruzies en conflicten weet om te gaan
7. Een cultuur van vragen en nieuwsgierigheid
8. Een cultuur van fantasie en creativiteit 



Teamvaardigheden 

1.      Communicatie: Luisteren en spreken

2.      Systematische probleemoplossing

3.       Plannen en doelen stellen

5.       Samen conflicten oplossen

6.       Groepsbesluitvorming

7.       Vergadermanagement


Nog liever zie ik het om te groeien van afhankelijk > onafhankelijk > wederzijds afhankelijk 








maandag 4 maart 2013

Animatieve grondhouding - MENS ERGER JE NIET

Ik wil graag die animatieve grondhouding op de dienst psychiatrie en dementie zien. 
http://freecoachclarkkent.blogspot.be/2013/01/animatieve-houding-uno.html

Een maand geleden opperde ik dit als nieuwe baas, en merkte dat dit vreemd was, en vragen opriep als;

  • Wat nu wéér !
  • Azo, er is al geen 'werk' genoeg ?
  • Wanneer gaan we dat doen ?
  • ..en wat als me dat niet ligt ?


Ondertussen is het stilaan duidelijk dat het niet gaat om animatie geven, maar om een grondhouding van interesse, overeenkomen, samen-werken, samen-de-dag-nuttig doorkomen, geestelijke gezondheid bevorderen via

  • bezigheid, huishouden, soms spel
  • beweging, 30' per dag!
  • verzorging en contact
  • (levens)verhaal
  • wensen van de bewoner
  • communicatie

gans de dag door,
dus niet met pieken en dalen,
eenmalige grootse plannen en geweldige activiteiten, integendeel

Op onze afdeling is er in het weekend 'niets' te doen, zegden bewoners. 
Wel snoezelbaden ..maar dit was hun gevoel dus daarmee aan het werk. Wat te voorzien met een weekendbezetting?

Maar ik ga mezelf niet herhalen, en stilaan schrijft iedereen over die animatieve basishouding waar men in de psychische begeleiding  eigenlijk steeds mee bezig is. 

Clark kocht spelgerief aan waaronder een mens erger je niet.
In het begin hadden de bejaarden er geen tijd voor! Reken dus niet meteen op applaus van welke kant dan ook. 

Ik bood het vrij aan, ze kunnen het lenen, soms speel ik een spelletje mee
..en nu spelen een vijftal bewoners regelmatig mens erger je niet, uno, reuze-ganzenbord of rummicub - zonder begeleiding. 
Er is 'iets' te doen (en er kan 'nog' hé, alleen moeten we dat nog vinden)


Dit weekend ging mijn jongste zoon mee naar de home, ik moest even babbelen met een medewerker die enkele zaken meemaakte.
Zoonlief van tien jaar dacht 'o die oude menskes daar win ik gauw van en dan naar huis'. 
'Ze gooiden me er altijd af papa!, en daar hadden ze plezier in ook!'

'..en Jos die foetelt, hij telt twee en zet er drie vooruit, en dan worden die madammekes kwaad op hem.'
'..is Jos een Vlaamse naam?, dan noem ik mijn zoon later Jos.'



een wederzijdse Houding ook;
Tevens neemt het idee toe dat het personeel er echt voor hen is, ervaar ik. 
En de betrokkenheid van bewoners naar elkaar toe neemt ook toe. 

Er wordt meer gepraat op dienst en ik heb altijd geweten dat je een goed huishouden herkent aan het aantal woorden dat in huis worden gesproken. Dat is een maatstaf voor de verstandhouding.

Die animatieve grondhouding zal groeien, stillekesaan, en als coach zal ik de experimenten toelaten en mee beoordelen. Ik zal me niet ergeren aan mislukte experimenten zolang men realistisch en respectvol blijft. Dat wenst eigenlijk iedereen, evenwicht.

Ondertussen is mijn zoontje een illusie armer over die eerlijke lieve oudjes, doch hij vond het leuk.


Groetjes van uw coach Clark Kent.