Zoeken in deze blog

donderdag 21 maart 2013

Werken met aandachtspersonen - Yes ! Participatie voor allemaal !

Vandaag thuis voor mijn tieners die examen hebben. Al heb ik 2 1/2 dag tegoed toch geen gemakkelijke beslissing voor deze coach want wegens ziekte van een medewerker heb ik een moeder moeten vragen om te werken, zij heeft ook kinderen in examens. 
Natuurlijk heb ik gekeken naar evenwicht, en besliste ze zelf dat het kon.

We beslisten vorige week samen om van het werken met aandachtspersonen het thema van het nieuwe kwartaal te maken. Oriëntatie en Vroegtijdige Zorgplanning (denken rond het levenseinde) zijn ook zulke thema 's.

Werken met aandachtspersonen is een ondersteunende methode voor participatie (het betrekken tot deelname) van bewoners en familie in de ouderenzorg.
Participeren = 1) Aandeel hebben in iets 2) Deelnemen (aan iets) 3) Delen 4) Deelnemen 5) Deelhebben 6) Deelhebben aan 7) Meedoen 

Eerst een vraag :

Hoe betrokken zijn bewoners en familie eigenlijk op dit moment?
Kijk zelf eens naar deze participatieladders en beslis zelf hoe ver het bij jullie gaat. Je kunt in de voorbeelden het woord 'burgers' vervangen door 'bewoners' en 'familieleden'.



Deze coach vindt dat je dezelfde mate van deelname meteen moet doorvoeren voor iedereen;

dus als je bijvoorbeeld inspraak invoert dan is dat direct voor iedereen: medewerkers, bewoners, familieleden, de omgeving.

Stel dat je van respect een punt maakt, dan bekijk je meteen hoe het zit met het respect voor iedere aandeelhouder. Waarom is simpel. 
Stel dat je luisteren naar invoert voor bewoners, maar het personeel voelt zich niet gehoord als ze iets vragen of zeggen, dan gaan ze dit niet fatsoenlijk doen. 

Stel dat je een punt wilt maken van sfeer en gezelligheid, maar je zorgt alleen maar voor plezier onder mekaar en niet naar bewoners toe, dan gaat het niet leuker worden precies door het contrast.

Dus maak je ergens een punt van, dan voer je het door op alle vlakken en voor iedereen (er klaar voor of niet!, dus geen kopgroepen en achterblijvers!). Een coach-idee om je eigen te maken.





Werken met aandachtspersonen is een methode,

en houdt in dat een personeelslid in het bijzonder verantwoordelijk is voor enkele bewoners.
Er blijft uiteraard de verantwoordelijkheid voor alle bewoners van de afdeling, maar het betrokken personeelslid volgt enkele bewoners van dichterbij op.


Dit model beoogt om het systematische (het 'doen') in de zorg om bewoners te koppelen met een grotere betrokkenheid

De afdeling voor geestelijke gezondheidsbevordering ouderen is de afdeling bij uitstek om van aandachtspersonen een punt te maken.

En als coach zorg ik er voor dat er niet alleen aandacht is voor bewoners en familie, maar ook voor mijn medewerkers die ik wil steunen, opleiden, bijstaan in hun stappen om goede aandachtspersonen te worden.

Samen gaan we ervoor (meer uitleg volgt)

coach Clark Kent











1 opmerking:

  1. Beste,

    Aangezien ik voor mijn eindopdracht voor het vervolledigen van mijn Banaba zorgmanagement het thema werken met aandachtspersonen heb gekozen, heb ik heel veel interesse in deze blog.
    Beschikt u eventueel over literatuur en informatie over dit onderwerp?

    Mvg,
    Herremans Maaike
    maaike.herremans@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen