Zoeken in deze blog

dinsdag 12 april 2016

Dagopening op de PAAZ; Fabel - De gans met de gouden eieren


Ik begin de dag op de PAAZ regelmatig met een verhaal, een fabel of een wijsheid. Mensen luisteren na het geluid van de klankschaal met de ogen dicht naar het verhaal, en een korte toelichting waarna hun dag begint. Alles duurt hooguit een kwartiertje. 

De bekende fabel over de gans met de gouden eieren van de Griekse klassieke dichter Aesopos is zo een treffend verhaal om over na te denken. 


Een arme boer ontdekt op een dag een gouden ei in het nest van zijn lievelingsgans. 
Hij denkt dat het een grap is en wil het eerst weggooien, maar bedenkt zich en neemt het mee om het te laten onderzoeken. Het ei is van zuiver goud.
De boer kan het niet geloven. Zijn verbazing wordt nog groter wanneer hij de volgende dag dezelfde ontdekking doet. 
Elke dag weer rent hij, zodra hij wakker wordt, naar het nest en steeds weer vindt hij een gouden ei.
Hij wordt rijker en rijker, en met zijn rijkdom groeit ook zijn hebzucht en ongeduld. Het valt het hem steeds zwaarder om de volgende dag af te wachten.
Hij besluit dan ook de gans te slachten om de eieren er allemaal tegelijk uit te halen. Maar als hij het dier opensnijdt is er geen gouden ei te vinden. 
Hij heeft de gans die hem de gouden eieren leverde vermoord.

Ik ben dit oude verhaal weer tegengekomen in de bestseller van Stephen Covey 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' of 'De 7 eigenschappen van succes in je leven'. 
De gans en het gouden ei zijn metaforen. Ze staan voor de twee factoren in productie.

De fabel laat zien dat productiviteit, en ook effectiviteit/ succes, afhankelijk zijn van twee factoren:
  • P/ het geproduceerde/ Product (de gouden eieren)
  • PA/ het productieapparaat, het middel om te produceren (de gans), ook wel PC/ Productiecapaciteit genoemd

Ik leg mensen dit heel simpel uit, maar hier is het idee er achter.

Het gaat vooral om een balans in je leven,
balans tussen P en PC. 
Stel nu eens dat er geen evenwicht is, dat heel de focus ligt op één van de twee factoren wat dan?

Teveel aandacht voor de eieren (P):
Veel mensen denken: “”Hoe meer je produceert, hoe effectiever je bent”  of ”Hoe meer je presteert, hoe beter je bent”. Ze kijken alleen naar de gouden eieren.
Maar wanneer je je alleen richt op de (P) gouden eieren (resultaten, geld, proeven, prijzen, hogere klasse) en de (PA/ PC) gans verwaarloost, zul je binnen afzienbare tijd geen eieren meer hebben.
Om de productie van de (P) eieren veilig te stellen, moeten we goed voor de (PC) gans zorgen!

- Als je je grasmaaier niet onderhoudt, je geniet er alleen maar van hoe snel hij het gras maait, dan gaat hij stuk en maait hij geen gras meer. Hem vervangen kost je meer dan hem te onderhouden. Zo ook met een auto, een wasmachine, computer .. zelfs met je lichaam !
- Als je gehaast, ongevoelig, bot, onbeleefd, fake wordt dan verwaarloos je al de kleine dingen die relaties zo nodig hebben. Het gaat dan in het begin wel lekker snel, je krijgt gedaan wat jij wilt. Je focust op je eigen noden, op je positie, je manipuleert en verliest op den duur mensen. 
- Als je voorganger zijn personeel heeft afgejaagd en veel productie haalde, en jij neemt de uitgebluste mensen over, dan kan het zijn dat men jou slecht vindt omdat het personeel ziek wordt en de productie daalt. In werkelijkheid heeft je voorganger de ganzen geslacht.

Teveel aandacht voor de gans (PC):
Er zijn ook mensen die vinden dat alles gemakkelijk moet gaan en dat drie uren per dag werken beter zou zijn dan acht. Veel dutjes en rondhangen zouden de hemel op aarde kunnen zijn. Maar daar geloof ik ook absoluut niets van.

- Als jij lui je kapitaal opgebruikt, dan verlies je je kapitaalkracht en de fut en de mogelijkheid (scholing) om te werken voor nieuw kapitaal. 
- Als je andermans gouden eieren opgebruikt, je profiteert van je baas of partner, dan kan die ooit leeg geraken of beslissen om niet meer met jou verder te willen.
- Als je kinderen altijd hun zin krijgen,
of jij misschien een eeuwige student bent die nooit aan de slag gaat met zijn diploma 's en kennis, dan groeien zij/jij op zonder verantwoordelijkheid en zonder discipline.




Evenwicht P en PC:
Zo kan je willen dat de kamer van je dochter proper is (het gouden ei), en als je P en PC in evenwicht zijn dan is het resultaat dat ze dit doet zonder gemor. 
Je kan het ook eisen en boos worden, het forceren. Het resultaat zal dan zijn dat jouw dochter er onder lijdt en de relatie met haar ook (de gezondheid van de gans gaat er op achteruit). 
Je kunt haar ook laten rommelen .. oké ondertussen snapt iedereen wel dat het dus gaat om evenwicht.

Naargelang de groep cliënten/ patiënten benadruk ik enkele van deze lessen uit de fabel. Ik ontmoet de mensen altijd waar zij zijn.
Als coach vraag ik hen vrijblijvend te kijken in deze dag of ze één of meer van deze inzichten tegenkomen;
  1. Hebzucht leidt niet tot iets waardevols.
  2. Wees je ervan bewust dat je een gans hebt. Veel mensen weten niet dat ze een gans hebben.
  3. Richt je aandacht op één uitstekende gans. Doordat de boer zijn aandacht richtte op de gans die hem het meeste opleverde, werd hij vele malen rijker dan wanneer hij vele ganzen zou verzorgen.
  4. Doe niet zelf alle werk, maar laat de gans voor je werken.
  5. Richt je niet alleen op de gouden eieren, maar zorg ook goed voor de gans want anders zul je beide verliezen.
  6. Richt je aandacht niet alleen op de gans, maar ook op de gouden eieren, want anders zul je niet in staat zijn jezelf en de gans in leven te houden.
  7. Zorg voor een optimale balans tussen aandacht voor de gans en aandacht voor de gouden eieren.
  8. Besef dat de grootste bronnen van vreugde (de gouden eieren) liggen in dat wat gewoon en vertrouwd is in je leven, en zoek je goud in eerste plaats bij je gezin, je vrienden, je huis, je werk en je talenten.
Ik vertel graag verhalen met een boodschap, mensen luisteren graag naar verhalen en een goed verhaal smokkelt meteen een boodschap hun (en mijn) leven in.

Coach Clark Kent,

zaterdag 23 januari 2016

De idioot in het bad, Als psychiaters gedichten schrijven

1940 Nederland
M. Vasalis


De idioot in het bad 

Met opgetrokken schouders, toegeknepen ogen, 
haast dravend en vaak hakend in de mat, 
lelijk en onbeholpen aan zusters arm gebogen, 
gaat elke week de idioot naar 't bad. 

De damp, die van het warme water slaat
maakt hem geruster: witte stoom... 
En bij elk kledingstuk, dat van hem afgaat, 
bevangt hem meer en meer een oud vertrouwde droom. 

De zuster laat hem in het water glijden, 
hij vouwt zijn dunne armen op zijn borst, 
hij zucht, als bij het lessen van zijn eerste dorst
en om zijn mond gloort langzaamaan een groot verblijden. 

Zijn zorgelijk gezicht is leeg en mooi geworden, 
zijn dunne voeten staan rechtop als bleke bloemen, 
zijn lange, bleke benen, die reeds licht verdorden
komen als berkenstammen door het groen opdoemen. 

Hij is in dit groen water nog als ongeboren, 
hij weet nog niet, dat sommige vruchten nimmer rijpen, 
hij heeft de wijsheid van het lichaam niet verloren
en hoeft de dingen van de geest niet te begrijpen. 

En elke keer, dat hij uit 't bad gehaald wordt, 
en stevig met een handdoek drooggewreven
en in zijn stijve, harde kleren wordt gesjord
stribbelt hij tegen en dan huilt hij even. 

En elke week wordt hij opnieuw geboren
en wreed gescheiden van het veilig water-leven, 
en elke week is hem het lot beschoren
opnieuw een bange idioot te zijn gebleven.




Het natste gedicht uit de Nederlandse poëzie. Het befaamde gedicht valt op door de indringende directheid en de ingehouden bewogenheid.

M. VasalisVasalis is het pseudoniem van de psychiater Margaretha Droogleever Fortuyn-Leenmans (1909-1998); vasallis (of vasalis) is de Latijnse vertaling van Leenmans. 

dinsdag 19 januari 2016

Doe Maar, een lijflied voor een psychiatrische afdeling PAAZ


Elk koppel (" oh, ze spelen ons lied " ), gezin, team, organisatie, volk, etc. zou naast een visie en missie ook een lijflied of een ganse soundtrack mogen hebben volgens deze coach. 

En dat is ook zo, elke set heeft zijn eigen ritme - door de jaren heen. Bij sommigen is het klassiek of pop, bij anderen hardrock en metal. Wat fun en humor mag best in het orkest. 
Alles is goed voor wat binding en samenhang in de groep omdat binding en samenhang belangrijk is voor een groep.

Misschien vinden jullie wel een hele plaat vol songs en teksten die bij jullie passen (identiteit, zelfgewaarwording).
Mogelijk komen sommige lyrics wel kort bij een motto, leuze of levensleuze (of in dit geval het omgekeerde). 

In 1984 ging de legendarische band Doe Maar! uit elkaar, in 2012 kwamen ze nog eens samen onder grote belangstelling (en duidelijk scherp gebleven). In '84 hielden ze het voor gezien omdat het allemaal ' te ' overweldigend was geworden, en dat bleek een gezonde keuze.


Doe Maar - Ok

Ik stopte dus met roken en voelde me verbroken
Dat hield ik 7 weken, toen had ik het bekeken
Ik dacht eentje maar en nam er toen toch twee, hee, hee, hee
Het ging meteen weer better, ik rook weer als een ketter

Ik stopte dus met zuipen en kreeg acuut de stuipen
En zag ik iemand drinken begon de moed te zinken
Ik dacht eentje maar en nam er toen toch twee, hee, hee, hee
Nu zuip ik weer jenever en heb een rotte lever

Ok, geef mij er dan maar twee
Want met die ene kom ik er niet mee
Al doet mijn lever zeer en zijn mijn longen zwart van teer
'tis OK, geef mij er dan maar twee

Ik stopte dus met vreten, nou dat heb ik geweten
Ik snakte naar kroketten en vette koteletten
Ik dacht eentje maar en nam er toen toch twee, hee, hee ,hee
Nou kan ik lekker proppen en moet mijn buik verstoppen

OK...(etc.)
Uw coach Clark Kent verkocht vorig jaar zijn Fender Bass, niet zijn inspiratie.
 

vrijdag 8 januari 2016

Ooit maakte ik de klik, altijd klaagvrij te zijn

Loyaal zijn. Zo kon ik me vandaag weer buiten een conflict houden én vooral iets betekenen voor alle partijen. Ik val niemand af, het valt mensen na een tijdje vanzelf op, en het doet mij goed.
No stress. 

Ik moet mezelf niet op de borst kloppen want een jonge collega deed voor mij vandaag hetzelfde. Loyaal zijn door gewoon een cliënt die met iets over mij zat bij mij langs te sturen. Er geen praatjes van maken. Respect voor dit inzicht.


donderdag 31 december 2015

Gedicht op pagina 666 , Elke nacht steel ik schilderijen , Marin Sorescu

Ik wens jullie een prettig en boeiend 2016, laten we beginnen met een inzichtgevend gedicht.

Uw coach is gek op lezen, hele romans, vakliteratuur, vaak is poëzie inzichtgevend.

Hier deel ik een fragment van het gedicht 'Schilderijen' van Marin Sorescu (1936 - 1996) - vertaald uit het Roemeens door Jan H. Mysjkin. 
In essentie vind ik het gaan over 'leren' en hoe het bij het bloggen gaat, 
ik leen kennis en inzichten, probeer het uit, blog het, en het pakt mij elke keer. 

Het feit dat ik het meestal doe na het werk, 's avonds of 's nachts past bij de sfeer van het gedicht.



In het nieuwe jaar zal uw coach in de late uurtjes op de toetsen tokkelen, verlicht door het LED-scherm vaak met een gezicht als in de schreeuw van E. Munch. En mijn eigen ervaringen mogen jullie van harte stelen.

Een gelukkig nieuw jaar met coach Clark Kent en iedereen die gij kent. Ik wens je een goed jaar met de twee grootste deugden; een goede gezondheid en een slecht geheugen.


Schilderijen

Alle musea zijn bang voor me,
Want telkens wanneer ik een hele dag blijf staan
Voor een schilderij,
Moeten ze de volgende dag melden
Dat het verdwenen is.

Elke nacht betrappen ze me bij het stelen
In een ander deel van de wereld,
Maar ik trek me niets aan
Van de kogels die rond mijn oren fluiten
Of de wolfshonden die de geur
Van mijn spoor nu beter kennen
Dan een minnaar
Het parfum van zijn meisje.

..

En ik probeer van hem te leren,
Maar kan mijn tranen niet bedwingen
Die aldoor stromen op de gouden lijsten
Wanneer ik ervandoor ga
Met zijn jaargetijden onder mijn oksel.

Zoals ik al zei, elke nacht
Steel ik een schilderij
Met een benijdenswaardige bedrevenheid.

Maar de weg is lang, zo lang,
En op het eind wordt ik altijd gepakt,
En pas laat in de nacht kom ik uitgeput thuis,
Toegetakeld door de honden,
Met in mijn handen niets dan een goedkope kopie.

maandag 28 december 2015

Het leven is een aaneenschakeling van pogingen om het goed te doen

Al gaat het ons - ja daar hoor ik vast en zeker bij - niet altijd goed af, ik heb een geruststellende mantra voor ons.

Mag het vandaag eens een uitspraak van mezelf zijn?


Het leven is een aaneenschakeling van pogingen om het goed te doen. 
(coach Clark Kent)

zaterdag 26 december 2015

Turkse president Erdogan praat man om die van brug wil springen . Straks zit uw coach zonder werk

Kerstdag 2015, een opmerkelijk nieuwsbericht. Echt of in scene gezet? Ik was er niet bij.
Het was wel de veiligheidsagent die met de man sprak, koppen zeggen niet alles.

http://www.knack.be/nieuws/wereld/turkse-president-erdogan-praat-man-om-die-van-brug-wil-springen/article-normal-639127.html?utm_campaign=Echobox&utm_medium=social&utm_source=Facebook

Kerstdag 2015; Veiligheidsagent van Erdogan spreekt met de man
President Erdogan schudt de man de hand. Nog een artikel