Zoeken in deze blog

woensdag 13 november 2013

Had ge mij dat vroeger uitgelegd ! - pijnloos is ook de moeite

Uw coach heeft deze levenswetten niet uitgevonden, de psychologen en goeroes die ik las en hoorde (audioboeken) hebben ze niet uitgevonden, 

net zo min als Newton, Einstein, Buys Ballot of Englert de natuurwetten hebben uitgevonden. 
Zij hebben ze ontdekt - soms door ondervinding of toeval - en beschreven, 
maar de wetten waren er al. Zwaartekracht was er al, moleculen waren er al, de natuur was er al..

Vandaag geef ik nog geen uitleg over de wetten (alles op zijn tijd)
, maar ik geef je naast de 'slagzin' ook de meer wetenschappelijke naam zodat ook de nerds en de psy 's onder ons zich ook thuis gaan voelen ;) , zij gaan die herkennen.

Iedereen mee hebben, is eens zo leuk.


1. Je hebt het door, of niet. (de kenniswet)
                                        
2. Je maakt je eigen ervaring. (de verantwoordelijkheidswet)

3. Mensen doen wat werkt. (de gedragswet)

4. Je kunt niet veranderen wat je niet inziet. (de veranderingswet)

5. Het leven beloont alleen daden (géén ideeën). (de actiewet)

6. Er is geen realiteit, alleen perceptie. (de perceptiewet)

7. Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen. (de sturingswet)

8. We leren mensen hoe ons te behandelen. (de relatiewet)

9. Vergeven is krachtig. (de anti-rancunewet)

10.Je moet het kunnen benoemen om het te kunnen hebben. (de richtingswet)


Aan het einde van deze blogreeks ga jij - net zoals ik een aantal jaren geleden - zeggen
'Was er maar iemand geweest die me dit vroeger had uitgelegd !'.

Als je bent zoals ik, en zoals de meeste mensen, dan leer je uit fouten - en daar is op zich niets mis mee. 
Ik was altijd al trots op mijn ervaring, maar de laatste tien jaar ben ik me er ook van bewust dat je niet alles moet leren door je hoofd te stoten. Die pijnloze lessen zijn even waardevol ..en ook niet moeiteloos ! 










Het wordt de moeite waard

Who 's in ? ! (deel deze blog met vrienden)

groetjes van coach Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten