Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label kenniswet. Alle posts tonen
Posts tonen met het label kenniswet. Alle posts tonen

donderdag 14 november 2013

Levenswet #1, Je hebt het door, of niet

Als coach ga ik je de weg wijzen, via 10 levenswetten. 

Clark Kent gaat het proberen met 1 pagina per wet. Ik ga mijn kwaliteit om samen te vatten stevig moeten aanspreken.
Dat levert héél veel info op per pagina, lees het daarom een paar keer en denk er over na - zoek zelf voorbeelden waarvan je denkt 'ja, zo zit dat'

Levenswet 1 (de kenniswet)

Je hebt het door, of niet.

                 
Jouw strategie:
Iemand worden die het (leven) door heeft.
Zoek een leermeester, lees, zoek info.
Leer begrijpen hoe mensen in elkaar zitten. Zorg er voor dat je inzichten krijgt in waarom mensen doen wat ze doen.

In bijna elke denkbare situatie zijn er mensen die het doorhebben, en mensen die het niet doorhebben.
Mensen die het doorhebben plukken de vruchten van hun kennis.
Succes, resultaten.. Weten is kracht, Leer te leven.
‘het’ verschilt van de tijd, de situatie.. maar er zijn altijd gemeenschappelijke elementen.

En deze uitspraak overtuigde uw coach, want dit kent iedereen :
Er staan straffen op het overtreden van levenswetten, net zoals bij overtreden van de strafwetten of de natuurwetten.
Als ik van het dak af stap dan heeft dat gevolgen door de wet van de zwaartekracht.
Als ik iemand sla dan heeft dat gevolgen, direct of indirect.

Bij degene die het niet door hebben gaat het vaak van kwaad naar erger.
Het is pijnlijk om mensen bezig te zien die het niet door hebben.

Er is een verschil tussen (instinctief, reactief) overleven en echt leven. Echt leven betekent het gebruiken van ‘aangeleerde’ vaardigheden en kennis. Het gaat niet zonder voorkennis, dat wordt niet van u verwacht.

Vind een leermeester. Het is dus aan u om juist hen te herkennen.
Feit : Sinterklaas bestaat niet, Elvis is allang dood. Als het leven beter wordt, is dat omdat jij het beter maakt. Je kunt rustig bidden, maar je moet het wel zelf doen.
Je hoeft niet eerst zelf onder een auto gekomen te zijn om te weten dat het geen goed idee is. Je kunt iemand vinden die het je kan vertellen, of afkijken.

U en ik. Manipulatie is niet slecht als ik u leer een geslaagder individu te worden. Om egoïstische motieven is slecht.

Als je niet houdt van het woord manipulatie, mag je ook beïnvloeding gebruiken. Als coach Clark Kent probeer ik je positief te beïnvloeden. 

Het kan heel handig zijn als om te weten hoe je effectief met mensen moet omgaan, maar het is nog veel belangrijker te weten hoe je met jezelf moet omgaan.

Het tegenovergestelde van kennis is onwetendheid (een gebrek aan kennis). Gevaarlijker nog is afgaan op verkeerde informatie (misleidend en schadelijk). Boerenkinkel merkt niets, beterweet geeft informatie van het tegendeel geen kans.
Ben ik zo slim? Ik deed het zo vaak fout tot het doordrong (mag ik jou een beetje op weg helpen en jou wat pijn besparen?)

Zoals zo vaak verdwijnen de spoken zodra je het licht aan doet.

Als je nu denkt 'Ja, maar kennis hebben, is ook niet alles!' , 'ik doe dingen waarvan ik weet dat ze niet goed zijn' , 'ik ken slimme mensen die toch niks terecht brengen van hun leven!' , of 'Hoe moet ik iets doen, waar zijn de tips?' ,
dan heb je gelijk, maar daar komen de andere wetten voor.

Elke wet vult de andere wetten aan. Je zult wel zien !

Ik bewonder je nieuwsgierigheid. Nu een weekje nadenken over deze eerste wet a.u.b. 
Probeer eens te zien wie in jouw omgeving iemand is die het door heeft. Probeer eens in te zien wanneer je instinctief of reactief bent..

Tot zeer binnenkort, je coach gaat beginnen met samenvatten van wet twee.

groeten van coach Clark Kent,



woensdag 13 november 2013

Had ge mij dat vroeger uitgelegd ! - pijnloos is ook de moeite

Uw coach heeft deze levenswetten niet uitgevonden, de psychologen en goeroes die ik las en hoorde (audioboeken) hebben ze niet uitgevonden, 

net zo min als Newton, Einstein, Buys Ballot of Englert de natuurwetten hebben uitgevonden. 
Zij hebben ze ontdekt - soms door ondervinding of toeval - en beschreven, 
maar de wetten waren er al. Zwaartekracht was er al, moleculen waren er al, de natuur was er al..

Vandaag geef ik nog geen uitleg over de wetten (alles op zijn tijd)
, maar ik geef je naast de 'slagzin' ook de meer wetenschappelijke naam zodat ook de nerds en de psy 's onder ons zich ook thuis gaan voelen ;) , zij gaan die herkennen.

Iedereen mee hebben, is eens zo leuk.


1. Je hebt het door, of niet. (de kenniswet)
                                        
2. Je maakt je eigen ervaring. (de verantwoordelijkheidswet)

3. Mensen doen wat werkt. (de gedragswet)

4. Je kunt niet veranderen wat je niet inziet. (de veranderingswet)

5. Het leven beloont alleen daden (géén ideeën). (de actiewet)

6. Er is geen realiteit, alleen perceptie. (de perceptiewet)

7. Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen. (de sturingswet)

8. We leren mensen hoe ons te behandelen. (de relatiewet)

9. Vergeven is krachtig. (de anti-rancunewet)

10.Je moet het kunnen benoemen om het te kunnen hebben. (de richtingswet)


Aan het einde van deze blogreeks ga jij - net zoals ik een aantal jaren geleden - zeggen
'Was er maar iemand geweest die me dit vroeger had uitgelegd !'.

Als je bent zoals ik, en zoals de meeste mensen, dan leer je uit fouten - en daar is op zich niets mis mee. 
Ik was altijd al trots op mijn ervaring, maar de laatste tien jaar ben ik me er ook van bewust dat je niet alles moet leren door je hoofd te stoten. Die pijnloze lessen zijn even waardevol ..en ook niet moeiteloos ! 










Het wordt de moeite waard

Who 's in ? ! (deel deze blog met vrienden)

groetjes van coach Clark Kent