Zoeken in deze blog

maandag 3 februari 2014

Levenswet #7 | Het leven wordt bestuurd | U als uw eigen levensmanager

Levenswet 7 (de sturingswet)

Het leven wordt bestuurd (gemanaged), niet genezen.

Er is geen dag zonder problemen of uitdagingen , 
voor nie-mand is het probleemloos!
Het leven zit vol bochten dus zit je best aan het stuur van jouw leven. Dat zei ik vorige keer al.

In tegenstelling tot iemand die geen bochten verwacht, ben jij niet meer zo snel geneigd elk probleem als een crisis te zien, of te concluderen dat jij je leven slecht in de hand hebt. 


Succes is een doelwit dat steeds beweegt, je moet leren jouw leven actief te besturen.

Jij bent dus de bestuurder, de manager van je leven.


Laten we eens een test doen , stel je manager (m/v) eens in vraag , doet hij zijn job goed ?

Beoordeel jouw levensmanager (al kunt u zichzelf niet ontslaan):
-   
Zorgt uw LM ervoor dat u beschermd bent en geen domme risico ’s neemt ?

-   Dat u in situaties komt waarin u al uw vaardigheden en kunde moet aanspreken ?
-   Creëert hij kansen voor u zodat u bereikt wat u wilt ?
-   Zorgt hij goed voor uw gezondheid, fys, mentaal, emo, spiritueel ?
-   Zoekt hij relaties voor u uit waarin u zich prettig voelt en waarin u kunt open bloeien ?
-   Regelt hij uw dagelijks leven zo dat u enige rust en kalmte hebt ?
-   Zorgt hij voor wat plezier en ontspanning in uw leven ?-   Brengt hij evenwicht aan in de dingen die u belangrijk vindt ?

Ik vind het niet egoïstisch van mezelf dat ik de belangrijkste persoon in mijn leven ben. 
Als ik goed voor mezelf zorg, kan ik een betere echtgenoot en vader zijn. 

Als ik mezelf opoffer dan ben ik er fysiek of emotioneel misschien niet als ze mij nodig hebben. Je kunt niet weggeven wat u niet hebt.

Als ik van tijd tot tijd niks stort op de Clark Kent-rekening, zou ik in de toekomst wel eens emotioneel en fysiek failliet kunnen gaan, net op het moment dat de mensen van wie ik houd mij het meeste nodig hebben. Zij vormen dus mijn motief om
goed voor mezelf te zorgen. Als ik hen niet tekort wil doen, moet ik goed voor mezelf zorgen.


Een functieomschrijving van u als levensmanager :

-   Onderken en accepteer alle levenswetten, en pas ze toe op uzelf.
-   Wees op uw hoede voor onbeantwoorde vragen zoals ‘Wat als..’ Als mensen rondlopen met dit soort vragen dan dwingen zij zichzelf niet om ze te beantwoorden. Als de diagnose niet goed uitvalt, kun je tijdig goede regelingen treffen. Met het meest volledige, realistische antwoord valt dus wel te leven, terwijl het niet beantwoorden verlammend werkt.
-   Weiger onafgemaakte emotionele zaken te laten voortbestaan. Voorkom cumulatief (opstapelend) afreageren. Als u bedolven geraakt onder stapels onverwerkte gevoelens dan is een vonkje genoeg om het te doen ontbranden. U moet daar op tijd bij stilstaan en het verwerken. U moet afsluiten.
-   U komt afspraken met anderen en uzelf na.

Levensmanagement betekent dat u stopt met leven in reactie op de buitenwereld en dat u uw leven ziet als een project.
Projectstatus betekent dat u stopt met leven in reactie op de buitenwereld en dat u uw leven projectstatus gaat geven.
Het verschil in resultaat zal u verbazen. Begin nu, niet later.

Een andere positieve kant is dat u dan niet iedere dag opnieuw hoeft te beginnen. Uw leven heeft dan al een zekere structuur, of u nu alleen bent, samenwoont of in gezinsverband woont.
Binnen die structuur heeft u een aantal beslissingen genomen.
Pas op te hoge of te lage normen aan uzelf opleggen.
Als mensen om u heen niet merken dat u zich anders bent gaan gedragen dan doet u niet genoeg.

De vraag is of u beschikt over de vaardigheden, niet om te overleven maar om te slagen. Zo niet dan moet u er voor zorgen dat u die vaardigheden krijgt.
Want het leven wordt gemanaged.

Zit niet op de achterbank u af te vragen 
'Waarom overkomt mij dit nu weer ? !'
deze chauffeur zat gelukkig aan het stuur !

Als je ergens belandt , is dat omdat jij daar heen gereden bent. Als je per ongeluk van de weg geraakte , kan je daar zelf ook weer op geraken.
Jij stuurt.

Groetjes van jouw coach (en dus niet chauffeur) Clark Kent,





















Geen opmerkingen:

Een reactie posten