Zoeken in deze blog

zaterdag 30 maart 2013

Leefplannen maken - Lada of Leefplan ?




Senioren vanaf 65 jaar zijn zelfstandiger, actiever en bewuster van zichzelf dan vroeger. Logisch dat zij geen genoegen meer nemen met een standaardaanbod
Als zij gebruik maken van gezondheidsvoorzieningen, moeten deze passen bij hun persoon.


Senioren leiden liefst een eigen bestaan, bij voorkeur thuis, temidden van persoonlijke contacten en activiteiten.

In thuiszorg en verzorgingshuizen werkt men steeds meer vraaggericht, vraaggestuurd, participerend.
De vraag van de cliënt is het uitgangspunt, in plaats van het aanbod.

Het leefplan dat uw coach gaat voorstellen is bottom-up ontwikkeld, samen met ouderen en medewerkers. Op onze afdeling geestelijke gezondheidsbevordering voor ouderen gaan we deze methode nog verfijnen.

In volgende blogs wil ik het boek 'van zorgplan naar leefplan' met u lezen en het concept leefplan zo toegankelijk mogelijk voorstellen.







Bij medewerkers en cliënten hoort men:

'Ik wil best vraaggericht gaan werken. Ik sta daar echt achter als idee, hoor. Maar we werken hier in een team en we hebben samen behoefte aan een duidelijke manier waarop we dat gaan doen.'

'Het is lastig om precies te zeggen wat ik nodig heb. Ik ben nog bezig met herstellen van een heupoperatie. Binnenkort ga ik naar huis en heb ik hulp nodig. Hoe moet ik verder? Ze willen met mij daarover praten, maar dat vind ik moeilijk.'

In mijn teams zal ik dit werken met leefplannen heel praktijkgericht en aan de hand van concrete voorbeelden proberen in te brengen. Ik hoop dat ze zelf de achtergrond-info zullen lezen, daar dienen deze blogs voor en de boeken.

Bij deze zitten we reeds op pagina 10 van de 54. Goed begonnen..

coach Clark Kent,


http://freecoachclarkkent.blogspot.be/2013/03/van-zorgplan-naar-leefplan-boek-en-idee.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten