Zoeken in deze blog

vrijdag 14 september 2012

To Burn Out, Not to Burn Out. Project Over and Out ?

Het ziektepatroon burnout kondigt zich aan door verschijnselen als ;

emotionele en lichamelijke uitputting, afkeer van het werk, gevoelens van verminderde competentie, niet lekker in je vel zitten, opgejaagd voelen, vermoeidheid bij het opstaan, meer irritaties in werk, geen zin meer in sex, terugtrekking uit sociale contacten, tegenzin..

Nogal vage klachten, waar mensen die er aan lijden niet snel toe willen geven, bouwen zich langzaam op.

Hoewel dit een geleidelijk proces is, ervaren mensen vaak dat ze van het ene moment op het andere door hun vitale reserves heen zijn. De weg terug is dan erg moeilijk.

Vaak zijn mensen die aan burnout lijden doorzetters en harde werkers die niet graag bij de pakken neerzitten.

Ik heb een paar weken niets geschreven voor het Project Dementievriendelijk rusthuis omdat het op het werk erg onprettig werd door klachten en controles ..maar het was al langer onprettig (zelf-sturing is er minder en minder bij, moeten is nooit leuk) .
Thuis ben ik dan te moe om te schrijven ..over werken.

Ik werk het nooit thuis uit, een stabiele en fijne thuis is belangrijk om het vol te houden, dus ga ik dat niet verbrodden.

Toch werk ik voort, en vind wel nog plezierige dinges in mijn werk.

Verwijten en demotiverende opmerkingen - al dan niet persoonlijk (want harde opmerkingen naar anderen raken mij ook) - zijn niet o.k., maar ik zorg dat de steen niet naar beneden rolt. Mijn medewerkers moeten op hun beurt niet van hun baas Clark Kent op hun donder krijgen.

Ik denk er aan even pauze te nemen van het project en meer voor mezelf te doen. Ik heb al wat ideetjes.
Bloggen vind ik leuk, dus dat blijf ik doen ..misschien over burnout (als bescherming daartegen).

Nu mijn schuimbad in, en dan werken. Bijna weekend !
Optimist Clark Kent

Geen opmerkingen:

Een reactie posten