Zoeken in deze blog

zondag 23 september 2012

Herfst: Dementievriendelijk versieren

Een afdeling runnen is een project, of we het nu zo noemen of niet.

Men heeft me na een controle de mooie paarse muren ontnomen, omdat de inspectie de nieuwere gangen mooier vond. Ik schik er me naar, we kunnen overal iets van maken hoor. De bruine muren lenen zich trouwens goed voor het thema Herfst. Op zich zijn ze saai, maar aankleden en hopla transformatie !
We laten ons niet weerhouden door tegenslag en kritiek.
Wat we op deze afdeling doen werkt voor mensen met dementie, ook al kruipt er wel eens eentje in een verkeerd bed, loopt er al eens iemand per ongeluk in zijn adamskostuum rond ...

Vandaag versieren we de afdeling voor mensen met dementie dementievriendelijk.
En we doen dat belevingsgericht.

Seizoenen zijn een dankbaar gegeven om de afdeling om de drie maanden zowat een andere sfeer te geven.
Nu is het Herfst !


Het optuigen kost wat uurtjes, gespreid over enkele dagen omdat ook de rest van de zorgen en controles moeten doorgaan natuurlijk.
Gisteren ben ik met mijn dochter alvast de visuele kant van de versiering gaan doen. Het doel was de gang om te toveren tot een herfstbos. Met de kleuren, de bladeren, de vruchten, de dieren .. die Herfst oproepen.

Ik zeg idd Herfst en niet Halloween. Halloween is niets uit de leefwereld van ouderen met dementie, het is een uit Amerika overgewaaid fenomeen van de jaren '90, en niets van toen zij jonger waren. Tevens is het om te griezelen met heksen, spoken en spinnen!, en dat is niet het gevoel dat wij willen oproepen. Een vilten lint met lachende ! pompoenen is het enige dat in oktober éven mag ophangen voor de familie..

Nu is het aan de roodborstjes, de egels, de lieveheersbeestjes, de motten, de eekhoorns, de eikels, de dennenappels, de bladeren, de paddenstoelen, de varens..


Zo zal het in de winter de sjaals, de handschoenen, de sneeuwman, de ijskristallen, de lampjes .. worden.

Om te voelen : een kom of zak vol dennenappels, om te ruiken aromatherapie met houtgeur ..

Je snapt het wel.
Nu wat foto 's














Dat het werkt hebben we ter plaatse kunnen ondervinden.
Meneer J keek rond, en rommelde ook in onze bakken met decoratie, en zei toen dat het mooi was.
Hij kon me niet meteen zeggen wat dus vroeg ik in welk seizoen we nu zijn.
Rondkijkend zei hij 'de balderen vallen'.
'Ja en in welk seizoen zijn we dan J ?'
'Herfst !'
'Juist'
'Ja ik zie het, veel plezier nog'

In de Action, de Blokker, de Casa, de AVA vind je nu allerlei seizoensspulletjes. Duur dat wel.
Zelf maken kan leuk zijn, maar een goeie basisversiering kost duiten, het effect ziet er ook heel goed uit. Juist een herfstbos.
Al gauw €162, dus €81 per afdeling


Bedankt aan mijn behulpzame dochter want 'we gaan het eventjes ophangen' werden al snel enkele uurtjes voor twee afdelingen.

Bij de niet-demente ouderen werkt deze sfeer even goed want wat goed is voor mensen met dementie is ook goed voor gewone ouderen. Zij kregen elk een paddenstoel of lieveheersbeestje aan hun foto bij hun kamer.

Ze sliepen dus hopen we dat ze verrast ontwaken.

Goeiemorgen,
Clark Kent







1 opmerking:

  1. Ik heb een link naar uw bericht opgenomen in mijn digitale krant rond dementie en vertellen.
    Want ik had het thema HERFST in dit nummer. Kwam dat even goed uit!
    Dank!
    www.hetverhalen-rijk.nl

    BeantwoordenVerwijderen