Zoeken in deze blog

zaterdag 8 september 2012

Referentiepersoon Dementie


Wat is een referentiepersoon dementie?

Over hemzelf:
Mijn naam is Clark Kent. Mijn basisopleiding is psychiatrisch verpleegkundige. 

Mijn ganse professionele loopbaan werk ik op één of andere manier met mensen die advies of hulp zoeken op psychisch vlak. De wisselende contacten - zoals Karen Wathuys het zo mooi samenvat - maken het werk als psychisch hulpverlener en coach zo boeiend. 

Het bijzondere contact tussen coach en cliënt is niet alleen een bron van plezier, maar ook een boeiend onderwerp voor voortdurende studie en zelfreflectie. Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat mensen in me stellen door mij tijdelijk deel te maken van hun leven en de zaken die hen bezig houden. Ik mag zeggen dat de vraag om te helpen me vaak een spiegel voorhoudt en uitdaging is om zelf bij te leren en boven mezelf uit te stijgen. Ik leef als het ware honderden stukjes van levens (mee). Hoe verschillend dat deze ook zijn van mijn leven, of van wat ik voor mezelf kies, 
al die verhalen en wisselende contacten zijn hoogst interessant.

De opleiding referentiepersoon dementie is één van die véle opleidingen die ik gevolgd heb om mensen beter te begrijpen. In 2006 werkte ik met gedetineerden en geïnterneerden - waar ook wat ouderlingen bij waren. Het was een eerste kennismaking met de ouderenzorg, maar tot dan toe waren jongeren en adoloscenten vooral mijn cliënten.

In 2008 ging ik als hoofdverpleegkundige werken voor een zorggroep, een zorgbedrijf dat woonzorgcentra beheert - m.a.w. rusthuizen. Ik heb een hele omscholing doorgemaakt, maar ook binnen de groep kunnen werken aan bewustwording rond psychische noden en hulpverlening. 
In 2011 voelde ik me pas écht klaar om mijn rol als referentiepersoon dementie op te nemen, er mee naar buiten te komen, ook via blogs.

Referentiepersoon dementie:
Een referentiepersoon dementie is een professionele hulpverlener in de zorgsector, die zich engageert om in de eigen werksetting de kwaliteit van de begeleiding van en de zorg voor personen met dementie en hun omgeving te bevorderen.
Dit doet hij door:
  • te sensibiliseren voor het onderkennen van tekenen van beginnende dementie en aandacht te vragen voor zorgvuldige diagnostiek;
  • zorgverleners, directie en beleid, vrijwilligers en familieleden te sensibiliseren om blijvend te zoeken naar onvermoede mogelijkheden om de kwaliteit van leven van personen met dementie te bevorderen;
  • inzichten, vaardigheden en gepaste attitudes in begeleiding van en zorg voor personen met dementie en hun omgeving te bevorderen via eigen proactief optreden, inbreng tijdens intern overleg en detectie en invulling van vormingsbehoeften;
  • zich op te stellen als aanspreekpunt bij vragen omtrent begeleiding en zorg voor personen met dementie en hun omgeving
  • gendividualiseerde zorg en begeleiding te bevorderen, aansluitend bij de eigen behoeften en mogelijkheden van de persoon met dementie. In functie daarvan stimuleert hij het interdisciplinair overleg bij complexere begeleidings- of zorgsituaties en levert hierin ook een eigen actieve bijdrage;
  • bij te dragen tot de invulling van het kwaliteitssysteem (visie, functie- en taakomschrijvingen, procedures, e.a.) voor wat betreft diagnostiek, begeleiding en zorg voor personen met dementie;
  • een goede netwerking met relevante actoren in het werkveld: het expertisecentrum dementie, geriatrisch dagziekenhuis waarmee er een functionele binding is, CRA, andere referentiepersonen dementie in de regio ;
  • zich voortdurend te informeren en bij te scholen omtrent diagnostische, zorginhoudelijke en juridische ontwikkelingen.

    info via http://www.dementie.be/default.asp?page=22

    Ik doorzie nu alles natuurlijk. 
    coach Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten