Zoeken in deze blog

dinsdag 13 mei 2014

Coach Clark Kent is coach van de sterren | Als een Verloskundige in n rusthuis, WAZZUP!

Tegen de Sterren op, Sterren op de dansvloer, in bed met de Sterren, komen eten bij de Sterren, .. ook uw coach ontkomt er niet aan, om het te maken als coach moet ik échte sterren coachen.

In de voorbije jaren ben ik zo kind aan huis geworden bij de sterren.

Als coach hoef ik voor die sterren eigenlijk niet veel te doen, ze kunnen het al. Katching! easy money.
Ik vergelijk me met een verloskundige.
In de verloskamer menen de gynaecoloog en de verloskundige misschien dat zij de belangrijksten in de ruimte zijn, maar moeder en kind zijn dat. Als verloskundige laat ik gewoon er uit komen wat er al in zit. O ja, het zou best wel eens allemaal kunnen zonder mij, maar ik mag helpen.

De sterren waarover ik het heb zijn niet Nicole & Hugo, Wendy Van Wanten, Luc Steno, Romelu Lukaku, Bavo Claes of Bart De Wever .. Ik bedoel échte sterren; mijn team van medewerkers. 

Ik bekijk mijn team als een ster (model). Liefst nog een ster met véél pieken.

Zie mijn team als één ster.

In de Kern doen medewerkers veel gelijkaardige dingen, verzorgen, verplegen, hulpverlenen, gesprekken doen .. vergelijkbare taken, elk vanuit hun achtergrond. We moedigen hen ook aan om dingen samen te doen. 

Aan de uiteinden van de team-ster zitten de pieken, elke medewerker heeft passie en zij kan dingen doen die niet iedereen doet, die niet iedereen zomaar kan, en die nodig zijn in mijn team. 

De ene heeft iets met voeding, de ander met gesprekstechnieken, decoratie, normalisatie, contact met mantelzorgers en familie, sfeer, omgaan met psychisch belaste mensen, omgaan met mensen met dementie, omgaan met situaties rond het levenseinde, kan bijscholingen geven, is een ervaren tuinier, houdt van dieren .. enzovoorts.

Het is aan coach Clark Kent om die passies te laten spelen, om medewerkers te bevrijden, hun expertise in te zetten voor het goed en de kwaliteit van het team. Niet om ze te verplichten, maar om de pieken mogelijk te maken, om hen te laten 'mogen' wanneer zij dit kunnen en willen. 
Alle expertises (referentiepersonen) zitten zo in het team, op de afdeling.


Dit is een gans andere benadering dan enkele referentiepersonen op hoger niveau, mijn experten werken op de vloer.

In vele organisaties gaat men voorbij aan de passies van medewerkers, zonde. Zelfs als die medewerkers met een voorstel komen krijgen ze te horen : 'Leuk, maar zouden jullie niet eerst zorgen dat jullie je werk gedaan krijgen, het is al druk genoeg en er is tijd noch geld voor hoor.'
'Hou nu maar uw grote mond'.

Ik maakte ook al mee dat medewerkers eigenlijk niets mochten, maar wanneer de directrice een goed gedacht had 'mochten' ze dat wel uitwerken. Zo werkt het dus niet !
Wij manipuleren niet, of spannen geen mensen voor onze kar .. het zijn echt 'hun' passies.

Uw coach kreeg ooit te horen : 'Wat jij wilt is goed, maar daar is onze organisatie niet groot genoeg voor, wij zijn daar niet klaar voor.' Ik verstond terstond dat het tijd was om elders mijn schouders onder een goed project te gaan zetten.

De leuze bij ons is 'iedereen expert'. Ik zeg nooit 'Is dat niet Suzanne !, die met haar lager diploma ?, wat kan die nu weten van .. ? ! ' 

(Je weet wel zoals 'nooit sant in eigen land' | 'nooit heilige in eigen land , want , is dat niet JAY de zoon van de timmerman? !')

Blijkt ook een prima manier om fun te blijven hebben in je job YO !

Uw coach wou dit al bloggen sinds hij deze ster tegen kwam op de Taunuslaan te Genk, maar eerst moest hij zijn kindsterretjes thuis nog talloze keren eten maken en zo.

Deze artiest zou best wel eens een toffe gepaste muurschildering mogen komen maken in onze woonkern, why not !
Groeten van uw coach Clark Kent in the hood,







http://freecoachclarkkent.blogspot.be/2014/03/matyas-rakosis-salami-de-paniekzone.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten