Zoeken in deze blog

vrijdag 28 februari 2014

Levenswet #9 | Revenge Movies | een les in wraak nemen , of toch niet ..

Levenswet 9 (de anti-rancunewet)

Vergeven is krachtig.

Maar geen woord over religie in deze blog vandaag !

Het is een humane wet puur uit eigenbelang ! , en niet om mild te zijn, niet om de andere wang toe te keren ..

Uw strategie
Kijk eens goed naar wat kwaadheid en rancune met u doen. Neem de energie terug die u richt op mensen die u gekwetst hebben.

Ik beken ; 'ik, coach Clark Kent , hou van Wraakfilms', 'geweldige prenten , super-spannend !'.
'Revenge flicks, great stuff !'. Ik heb ze allemaal gezien, en heb deze bijna allemaal ! :

Dirty Harry, True Grit, The Punisher, Dead Race, Face Off, Gohst Rider, Django, A Good Man, Vakery, Out For Vengeance, Bullet to The Head, Four Brothers, The Lone Ranger, The Wolverine, Dead Man Down, Braveheart, Dead Wish, Kill Bill, Electra, Batman Returns, Point Blank, Leon, Outlaw Josey Wales, Red, The Expendables, Commando, Robocop, Unforgiven, Memento, Inglourious Basterds, Strow Dogs, Carrie, Mad Max, Judge Dredd, Taken, The Mechanic, Machete, Bad Ass, Kick Ass, Dead Wish, Faster, Get Carter, Gladiator, Once Upon A Time In The West, Payback, Parker, Hard Candy, Man On Fire, The Crow, Sleepers, The Wrath of Khan, Oldboy, The Godfather, Law Abiding Citizen, V for Vendetta, 

Ziek nietwaar !
Heb zo een coach ! ! , die Clark Kent is een schan-de ! ! !

  















Van alle menselijke emoties zijn haat, kwaadheid en rancune (wrok, vijandschap) wel de meest krachtige en de meest destructieve.
Heeft te maken met ons oer-brein.

Ze worden opgeroepen door handelingen van de mensen die u hebben gekwetst of degenen van wie je houdt.

Je denkt dat je terecht die gevoelens koestert en je wilt hem laten lijden onder jouw haat. Maar jij betaalt wel een ongelofelijk hoge prijs als je zo’n haat meedraagt want het verandert je vanbinnen (jou hart en uw geest). Het kan andere gevoelens totaal verdrijven. 
Haat en woede kunnen niet samengaan met rust, plezier en ontspanning. 

Zulke mensen herken je meteen.

Voor elke gedachte is een fysieke reactie, vermoeidheid, slaapstoornissen, nachtmerries, concentratieproblemen, hoofdpijn, migraine, spierverkramping, maagzweren, hartaanvallen.

Bovendien blijven deze gevoelens niet beperkt tot de persoon die ze bij jou heeft opgeroepen. Je brengt al je gedachten, gevoelens en overtuigingen mee in elke relatie die je aangaat.

Deze emoties veranderen een mens dus, tasten hem aan in alle opzichten.
Mensen die van je houden krijgen niet U, maar een bittere schim die nog van u over is.

Ieder mens draagt bij aan de relaties in zijn leven, of verziekt elke relatie in zijn leven. Jij moet leren dat je niet kwaad hoeft te zijn alleen omdat je daar het recht toe hebt.

Oh ja, Jij hebt misschien gelijk !, ik kan je waarschijnlijk gelijk geven in je verhaal , het was niet fair .. , maar wil je er echt de kwalijke gevolgen van dragen ? ?

ik kan niet vergeven wat..’ 

Als dat de maatstaf is, 

dan zijn er over heel de wereld heel wat mensen die nooit vergeven zullen worden. 
Maar of die er bij stil staan ? Waarschijnlijk zijn ze jou al vergeten.

Zeg ‘Je kunt me niet kwetsen en hebt geen macht over me. Je kunt me niet aan je binden door een deel te worden van wat ik elke dag denk, voel of doe’. Door jou te vergeven, laat ik mezelf vrij en niet jou.

Als diegene die u heeft gekwetst, profiteert van uw vergiffenis, het zij zo. U moet zichzelf bevrijden en redden.

Persoonlijk onrecht moet je onder ogen zien zonder op wraak te teren , maar een straf  is goed mogelijk op zijn plaats. 
Je kunt het uitpraten , je kunt een schadevergoeding of regels afspreken, je kunt met iemand breken. Je kunt iemand ook vergeven zonder dat die persoon er bij is, zonder dat die het weet , puur voor jezelf.

Persoonlijk kun je er ook voor zorgen dat JIJ tenminste geen anderen kwetst.

















Groot onrecht kunnen we gezamenlijk aanpakken , nooit alleen.

O.k. , o.k. , bij een goeie wraak-film kan ik nog altijd mee-voelen met de wraaknemer. En ja, ik kan genieten van de pijnlijke straf tegen de slechterik. Hoe pijnlijker de foltering hoe beter - leve mijn oerinstincten! - doch dat is moviemagic. Het is maar film. 

Wat die slachtoffers overkomt is meestal ook buiten alle proporties (is je dat al eens opgevallen?).
En misschien is het een waarschuwing dat die gevoelens mij niet vreemd zijn , om er mee op te passen dus.

Sommige goeroes in de zelfhulpliteratuur zeggen dat ze deze films niet meer gaan zien. Dat gaat me wat te ver. Ik moet er ook voor in de stemming zijn , maar ik laat ze niet.  

Vandaag geen groeten van uw coach Clark Kent , ik zap U , 










Geen opmerkingen:

Een reactie posten