‘Ik ga graag om met senioren en liep stage in het woonzorgcentrum Ons Zonneheem in Zomergem en ook in Zuid-Afrika. Voor mijn bachelorproef moest ik een educatief spel maken rond de opname van bejaarden in woonzorgcentra’, zegt Jolien De Kezel.
‘Mijn spel De volgende stap is tweedelig. Het eerste luik dient om de voorgeschiedenis van de senior te kennen. Die is meestal gebaseerd op gegevens die kinderen van de bejaarde verstrekken. Ze komen te weinig van de oudjes zelf. Daarvoor maakte ik een veertigtal geplastificeerde kaartjes met afbeeldingen van de mijlpalen in het leven. Onder meer school, of verliefd worden, huwen, kinderen, werk, pensioen en overlijdens komen aan bod. Er zijn ook emotie-iconen bij.’

Volledig levensverhaal
‘Met de kaartjes kunnen de bejaarden in een uur hun volledig levensverhaal visueel schetsen. Daardoor leren niet enkel de ergotherapeut, maar heel het multidisciplinair team de nieuwe bewoner beter kennen en kan de bejaarde beter worden begeleid en behandeld’, zegt Jolien.
Voor eventuele aanvullingen heeft het spel ook enkele blanco kaartjes. ‘Als het levensverhaal visueel is voorgesteld, kan daarvan een foto worden genomen. Het tweede speldeel dient voor een groepsgesprek met maximum vier bejaarden. De zes gekleurde cirkelsectoren op een draaibare schijf zijn de evenveel te behandelen onderwerpen: leven, mogelijkheden en beperkingen, omgeving en veiligheid, verlieservaringen, toekomst en afscheid van vrienden.

Daarover worden vragen gesteld en en er wordt rond gediscussieerd. Op die manier denken de senioren na over zichzelf, leren ze van elkaar en leert het personeel van hen’, vertelt de laureate.
Ze speelde het tweeledig spel al driemaal in Ons Zonneheem. ‘Telkens had het team een breder beeld van de nieuwe bewoner en zei de bejaarde dat het spel deugd deed. Ik ben blij met mijn prijs van 500 euro. Nog belangrijker is dat het CIS overweegt mijn spel op de markt te brengen. Kinderen krijgen veel aandacht. Wegens de snel toenemende vergrijzing zijn de bejaarden echter almaar belangrijker. We mogen hen zeker niet vergeten’, besluit Jolien.

Of ze kan de vragen aanbieden in een soort doe-het-zelf-pakketje. Ben benieuwd of het spel op de markt komt. Ik zou het willen proberen en bekostigen voor mijn afdelingen.
coach Clark Kent