Zoeken in deze blog

zaterdag 23 maart 2013

Leefplan - PES - DIE

Toevalstreffers, die heb je als coach ook nodig.
Mijn ploeg had nog één supervisie tegoed, en daar hadden ze de pest in. Praten over werkrelaties hadden ze al genoeg gedaan, vonden ze. Nog vier uur van-dat !

De supervisor had echter eerder een basiscursus psychiatrie gegeven die in de smaak gevallen was, dus deed deze coach subtiel de suggestie om het te hebben over begeleidings-problemen. Verder kon ik niet gaan. Als baas mag ik niet mee in de supervisie (the rules).

De supervisor sneed het onderwerp zorgplanning aan de hand van PES aan, dat viel in de smaak bij de ploeg.

..en de PES DIE -methode daar heeft coach Clark training in gegeven. Als ze dat interessant vinden dan kan ik mijn mensen daar in de praktijk mee helpen ..ook handig voor mij.

Eerlijk gezegd moest ik wel een halve dag nadenken hoe dat weer zat met die methode. Eens de frank gevallen was, wist ik het weer helemaal en rommelde flink in mijn archief. Tatataa !, mijn cursus observeren-en-interpreteren !

De PES methode wordt gebruikt om een verpleegkundige diagnose te stellen.PES staat voor Probleem, Ethiologie (oorzaak - ontstaan), Symptomen (kenmerken - uiterlijke tekenen)

PESDIE is wat is de basis voor een verpleegplan/ zorgplan of leefplan : 
Doelen (doelstellingen - wat je wilt bekomen), Interventies (wat je gaat 'doen'), Evaluatie (kijken of het werkte - en bijsturen van het plan)



en dat is het !

Ik zal u nog laten weten hoe we het in de praktijk gaan coachen. Laten we beginnen met een steengoed artikel.

Een leefplan is eenvoudig 

de bureaucratie in de zorg moet beperkt blijven zodat de menskracht en inzet gebruikt wordt voor de cliënten en niet de papieren.

Veel extra moeite is voor het komen tot een leefplan niet nodig en niet gewenst. Wel werken we nu volgens de wensen van de cliënt.

(dit allemaal doet het voor deze coach)


Inspiratie genoeg ?
Let 's go !
coach Clark Kent
de schijf van vijf lijkt op de schijf die ik graag gebruik
..maar er zijn veel van die schijven NANDA, GORDON, CARPENITO, ..
Alles is goed, als je maar tot een goed plan komt op een voor jou begrijpelijke manier (gewoon pragmatisch zijn)



1 opmerking:

  1. Tijd en Moeite ..zijn de zaken die mensen denken niet te hebben om zaken zoals leefplannen in de praktijk te brengen.

    maar meestal zijn het kennis, ervaring en Ruimte (d.i. Steun en Vertrouwen voor het experiment) die ze missen.

    Met die 3 dingen kan ik als coach het verschil maken.

    BeantwoordenVerwijderen