Zoeken in deze blog

vrijdag 31 oktober 2014

Johannes 10:11 | Huurling of Herder ? | Wees Bereid

Scoutingvlag Oud-Scouts Leopoldsburg | 'onze vlag !'

Morgen 1 november, krijg ik weer pré, pree, loon, salaris. Het woord laat me lachen want Liz - een eeuwlinge met dementie - zegt me elke dag 'manneke, ik heb altijd hard gewerkt, ik ben een sukkelaar, maar van mij krijgt gij uw pree zijt gerust'. Ze wrijft dan duim en wijsvinger tegen elkaar en lacht.

Uw coach krijgt idd centen voor zijn inzet. Maakt mij dat een huurling?

Morgen 1 november is het Allerheiligen.
Vandaag hebben we de uitvaart van een jonge vrouw van 69 gevierd. Nee, ik vergis me niet met de woorden vieren en jong.
Tante Y , die voor de hele scoutgemeenschap een tante was, is onvolprezen als leidster, kookouder, fondsenwerver, pakjesbedelaar, steun en toeverlaat. Ze verkocht op de allereerste Pukkelpop al kipkap aan punkers, in de mis zijn mooie anekdotes over haar verteld. 

Ik ga me niet wagen aan het beschrijven van de mooie viering, noch de gevoelige woorden van haar man.
Wat gaat uw coach dan wel doen?

Tante Y , die niet mijn tante is maar wel die van Lois, heeft in haar ziekte voorbereidingen getroffen en afscheid genomen. Vandaag heeft ze deze coach geraakt met haar keuze van bijbeltekst Johannes 10:11 - 10:18 over de goede herder.

Als oud-KSA-en-Scoutleider raakte heel het gebeuren me; zeker het zingen van het beloftelied, voor tante Y was elke belofte om je aan te houden - maar als coach en teamleider had ze me ook iets te vertellen of vragen-en-beantwoorden vandaag ;

Is Clark Kent een huurling of een herder ?




Ik heb deze bijbeltekst al zo vaak gehoord, maar vandaag, door de keuze van tante Y, gaf zij me antwoord.
Clark Kent is een herder, want diegenen die hem aantrokken als een huurling kwamen steeds bedrogen uit als ze vonden dat enkele schapen of principes op te offeren waren voor profijt of winnen van tijd of imago. 

Als ik mag hoeden of herderen ben ik in mijn element.
Naast mijn betaalde job coach ik ook for free, en steek graag een hand toe. De jeugdbeweging heeft ook mij gevormd, tante Y.

Ik geef het allemaal zelf, het is mijn keuze, al krijg ik wel loon. Clark Kent is bereid, als een scout.

Johannes 10 (de goede Herder)  [11] Ik ben de goede herder. Een goede herder geeft zijn leven voor de schapen. [12] Een huurling, iemand die geen herder is, en die niet de eigenaar van de schapen is, laat de schapen in de steek en slaat op de vlucht zodra hij een wolf ziet aankomen. De wolf valt de kudde aan en jaagt de schapen uiteen[13] de man is een huurling en de schapen kunnen hem niets schelen.[14] Ik ben de goede herder. Ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, [15] zoals de Vader mij kent en ik de Vader ken. Ik geef mijn leven voor de schapen.[16] Maar ik heb ook nog andere schapen, die niet uit deze schaapskooi komen. Ook die moet ik hoeden, ook zij zullen naar mijn stem luisteren: dan zal er één kudde zijn, met één herder. [17] De Vader heeft mij lief omdat ik mijn leven geef, om het ook weer terug te nemen. [18]Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.’



Ik sprak op het kerkhof enkele oud-scouts, veel ouder dan mij, en ze waren trots op hun beweging, op hun leden, op hun vlag. Al was mijn groep vele kilometers verderop, ze konden mij enkele namen noemen die me onmiddellijk terug brachten naar de tijd waar ik met vallen en opstaan leerde om coach en leider te zijn. 

Ik zal tante Y niet gauw vergeten, nooit eigenlijk.


Op de terugweg naar huis kwam ik een rode geit, een rode eend, een rode Citroën 2PK tegen met een groot wit lint rond. Tante Y reed altijd in een rode geit, en terwijl zij begraven werd, werd er ergens een koppel getrouwd in een rode eend ..de cirkel gaat rond.

Coach Clark Kent had een witte geit, wie weet wat die uitvreet na mijn tijd.
Gedenk morgen al uw dierbare overledenen met liefde en zonder spijt.

zondag 12 oktober 2014

Assertiviteitstraining | Wat is assertief ? | uno chokotoff !


Vijf grootste snoepers !
Wij zijn met vijf van ons team afgezakt naar Laken om naast het koninklijk paleis een actieve dag mee te maken over assertiviteit.
Ten minste vier van ons zijn de meest assertieve leden van ons team, zou men je zeker zeggen.

Uw coach houdt van de manier waarop professor X een hele dag assertiviteitstraining 'gaf' vandaag. 
Wij gaven hem af en toe een chokotoff. 

We bezorgden hem ook een onverwachte goochelact die hij nog niet gezien had; de mysterieus verdwijnende kandidaten midden in een experiment.
Verder waren we vooral geboeide deelnemers.

Waarom gaan juist die meest kordaten in des-Herens-naam naar deze training ? ! Onnodig voor hen toch ?

nee !, van assertiviteitstraining zijn zelfbewusten, actiegerichten, welbespraakten beslist niet uitgesloten !

Wel, waarom zouden enkel sub-assertieve, onderdanige mensen hierheen moeten komen ? Het was welzeker fifty-fifty en dat maakte het interessant. 
Dominantie, manipulatie, opgave van de relatie, geen relatie, gesprekken op gelijk volwassen (o.k.-) niveau, komen ook aan bod. 

Uw coach had veel aan tips als tijd winnen, en proactief leven VS reactief zijn, en geloven in een goede afloop.

Ik ben een snelle communicator maar Tijd winnen is een nuttige vaardigheid,
tijd winnen (mond houden, of uitstellen) om daarna correct te communiceren met veel aandacht voor de relatie, ook als je iets van iemand gedaan wilt krijgen of nee gaat zeggen.
















Ik heb even gedacht wat ik u zou zeggen, en..
awel, 
groetjes van uw toffe coach Clark Kent,






zondag 5 oktober 2014

Time is Miley | Time is Money | We geven tijd dikwijls zomaar weg


Time is money, zei Benjamin Franklin ooit. Toch gaan we anders om met tijd dan met geld. Onze tijd geven we dikwijls zomaar weg, gratis en voor niks.

Neem mijn afgelopen paar weken, ze waren vol & druk, fast & loud, maar zonder de burn out yihaa. 

Vond ik met momenten dat het evenwicht zoek was?, dan deed ik iets voor mezelf, gaan zwemmen, een powernap, een meditatie, een wandeling, 
Ik zei vriendelijk nee tegen echte mensen, of vroeg tijd. 

Niet zo lastig, en toch

Op zo 'n momenten valt het me op dat jonge mensen geen besef hebben dat ze hun tijd verspillen, aan de TV, met games, met pauzes, met zaken en mensen die hun tijd niet echt waard zijn. Ik hoor op straat en in de winkel gsm-gesprekken waaraan ik geen minuut nog zou verprutsen, maar mensen gaan er helemaal in op.  

Ik heb met een collega werk gemaakt van het koppelen van gsm, laptop, outlook, outlook-agenda. Ik ben hem dankbaar, zo steek ik niets meer in mijn hoofd.

Je mag natuurlijk wel zaken voor anderen doen, maar hou altijd rekening om dat te doen onder enkele voorwaarden: geniet van het leven en kies zelf voor wie je wat en wanneer wilt doen. 

Tijdmanagement is een kwestie van attitude, en dat alles kwam bij me op toen ik iemand in zo 'n zinloos gesprek aan een mobieltje hoorde zeggen 'time is money'

'time is money' ja.

Clark Kent dacht meteen 'geef uwen tijd dan niet aan die sukkelaar die u telefoneert met zo een zever en zeg dat ge met uw lief aan het wandelen zijt die nu uw aandacht en tijd verdient (want zo was het)'.

We geven onze tijd vaak zomaar weg, gratis en voor niks fatsoenlijks.

Groetjes van uw coach, oeps mijn gsm..








vrijdag 19 september 2014

Verlies van een medewerker doet dit met jouw team | Welkom nieuwe medewerker !

Volgens mij zijn dat Vijf woorden , maar o.k. 'IK BEN ER VOOR JE' of 'IK BLIJF BIJ JE' is ge-wel-dig! 

Nieuwe medewerkers haken binnen de 24 uren mentaal af,
als ze geen geborgenheid, zekerheid, acceptatie voelen.

Als ze geconfronteerd worden met hoge werkdruk, een slechte sfeer, gebroken beloftes, gefnuikte ambities, beknotting, gebrek aan uitdaging, een slecht takenpakket, veel ziekteverzuim van ploegmaats, onvoldoende middelen 
raak je ze kwijt nadat je er eerst veel moeite en middelen in hebt geïnvesteerd. 

De bijscholing, borgen (vastleggen) van integratie van nieuwe medewerkers via peter-|meterschap, van Professor X via OptimumC  was een aanrader. 

Het is de tweede BS die ik bij deze spreker en coach volg, en zijn interactieve stijl en toneeltjes-waarin-hij-typetjes-neerzet en jij met hen kan oefenen, zijn fantastisch.


Coach Clark Kent krijgt op 1 oktober een nieuwe medewerker.

Uw coach werkt samen met een nieuwe hoofdverpleegkundige die in-huis-opgeleid wordt.

Clark is zelf 8 maanden bezig als coördinator van een jong team dat een paar valse starts heeft gekend in de beginfase. I 'm here to stay.

Dat maakt deze bijscholing nu zéér relevant voor mij en mijn nieuwe hoofdverpleegkundige (twee-handen-op-één-buik).


3 dingen bleven me direct bij
- Plannen ! in mijn agenda !
- (Ik) Versterker van alle oorzaken, Wij en onze teamcultuur
- Nieuwe collega ! Rouwen om de 'verloren' collega 



Mijn blogs zijn altijd kort dus pik ik er één uit ;
Hoe verlies van een medewerker effect heeft op die nieuwe medewerker.

We denken niet meteen aan Rouw en Verdriet, maar het speelt.

Er gaat een collega weg (neen, niet dood, die collega krijgt een andere baan, een nieuwe uitdaging, een welverdiend pensioen, gaat verhuizen, wint euromillions ..) Verwacht dan rouw ! binnen dat team van jou.


Al die enge gevoelens en gedragingen zijn , jawel , 'normaal'
ontkenning, protest zelfs boosheid, verdriet, informeren| betekenis geven, actie, acceptatie of berusting, ..

Onthou niet heel die verliescirkel. Weet gewoon dat dit in het begin tegen de acceptatie van de nieuwe kan keren.

Hoezo?

Ontkenning ; 'Alez, ge gaat toch niet weg.' | 'Tom gaat weg! , dat kan niet!' | 'Niet Ook jij !'

Protest ; 'Weeral een nieuwe!' | 'Waarom blijf je niet gewoon?' | 'Ik raad je af om te gaan hoor.'

Verdriet ; 'Tom was toch beter' | 'Wij blijven achter' | 'We gaan toch contact houden, we gaan nog iets drinken eh.'
Het afscheid uitrekken, pijnlijk. Vandaar het belang van goed afscheid nemen en het afsluiten.

Informeren ; 'Wie is de nieuwe?' | ''Wie komt er?' | 'Wat is de impact?'

Actie ; effectief weggaan van de medewerker , en de nieuwe komt. 

Acceptatie ; 'Och, het valt wel mee met die Tim er bij' | 'We zullen hem opleiden'

Doel ; 'We moeten weer door en we hebben die persoon nodig' | 'Ik ga er mee verder.' | 'Nieuw bloed doet goed'

Wat is de les hier ?
Als meter of peter moet jij meteen onmiddellijk gaan naar acceptatie en hechten. Jouw filter van verlies moet je af zetten en meteen de nieuwe collega welkom heten en wegwijs maken.

Die rouw-bagage kan de nieuwe collega wel missen. Ze krijgt een Warm Welkom!

Helemaal bevlogen hebben we meteen plannen gemaakt voor onze nieuwe collega op 1 oktober - en verder.

Hartelijk welkom vanwege Coach Clark Kent,









zaterdag 12 juli 2014

Wat gooi ik op het net?, en wat njet !


Wat gooi ik op het internet? .. en wat net niet !

Wat je er op zet geraakt er nooit meer af, zegt men. 
Je kunt jouw profiel positiever maken door meer te posten en zo pijnlijke zaken naar achter te verdringen.
Uw coach leerde van reputatieschade door ondervinding, gelukkig drijft het vet altijd boven oeff

Ik schreef toen een stuk over Mojo (dit is de link naar die blog)

Axelle Despiegelaere weet er nu alles van. In haar jeugdig enthousiasme schreef ze tijdens het WK voetbal op Twitter dat ze wel wat Amerikanen kon schieten (grappig, humor hoor). Ze postte er een foto bij van haar jacht op wild in Afrika (niet zo diervriendelijk, beetje niet-slim ?). 
Dit kostte haar haar contract met L' Oréal (en leverde L' Oréal extra publiciteit op). 

L 'Oréal zag het supporterende meisje op TV en men bood haar prompt een contract aan. 
Het werd het kortste contract ooit toen ze deze safari-stroop-foto van haar vonden.  

'Als ze op safari kan gaan en naar het WK in Brazilië zal de 17 jarige Axelle er heus wel goed voor zitten ocharme' vond supergirl.

'Laat ik medewerkers toe op mijn facebook ?' was mijn vraag van de dag. Tot nu toe op geen enkel werk gedaan, en dat was gezond. Als ik er eentje toelaat dan kunnen al haar vrienden collega 's mee lezen ..
dilemma 

Ik besloot tot een experiment, een voorzichtig probeersel
We zien het aan, mijn medewerkersgroep is redelijk verstandig.

Uw coach Clark Kent weet je nog te zeggen hoe dit probeersel verloopt.
ciaokes !


Acabaram os 15 minutos de fama da menina bonita da Bélgica

11/07/2014 18:03:22
  
Acabaram os 15 minutos de fama da menina bonita da Bélgica
Axelle Despiegelaere, a fotogénica adepta da selecção belga que fez furor nas bancadas do Maracanã durante o jogo da Bélgica com a Rússia a 22 de Junho, perdeu o contrato de publicidade com a L’Oréal que tinha assinado esta semana.
A rapariga de 17 anos foi considerada a adepta mais bonita do Mundial de Futebol nas redes sociais e protagonizava já anúncios para a filial belga da L’Óreal. No entanto, a companhia cosmética revela esta sexta-feira que suspendeu toda a colaboração com a jovem modelo depois de outra imagem de Axelle se ter tornado viral.
Em causa está uma fotografia, publicada a 1 de Julho pela própria Axelle no Facebook, em que a belga aparece com uma arma junto a um antílope que a própria terá abatido.

zaterdag 5 juli 2014

Teamavondje Sinksefoor 2014 | Fun Factor 10

Puike teamprestaties zet je pas neer als je team op vier stevige poten (pijlers) staat ;
Verantwoordelijkheid, Cohesie (samenhang), Focus, Zelf.

Puur het feit dat een groep medewerkers (langdurig) samenwerkt, betekent niet noodzakelijk dat dat op de meest efficiënte manier gebeurt of dat er geen strubbelingen zijn.

Voor een optimale en harmonieuze samenwerking is werken aan elke pijler dan ook een noodzaak. 

In de pijler cohesie overtuigen teamleden zich (opnieuw) van de collectieve meerwaarde!

Laatste alinea blablabla :
Verbeter de onderlinge communicatie tussen de leden van de groep en maak elke medewerker attent op zijn cruciale rol in het collectief. Oelala-lastig?

Team-opbouw (Teambuilding) hoeft niet zwaar te zijn, en niet gepland tot-in-de-details.
We hingen een affiche op, prikten een datum (tot drie keer toe verzet vanwege het WK voetbal) en we gingen. That 's it.


Om acht uur 's avonds verzamelen aan het reuzenrad en een lekker vaag plan om ons te amuseren en de match VS vs. Rode Duivels ergens in de stad te gaan zien op een of ander scherm. 






Het thema werd ter plaatse verzonnen : Mythbusters - coach Clark Kent at een grote friet special, we gingen voor échte cocktails en dan maar zien of het bestijgen van alle attracties nadien inderdaad lichamelijke reacties zou uitlokken.. 
Ik kan u al verklappen Myth Busted ! en ons nieuw samengesteld team is behoorlijk schokbestendig. 

Eerste halte - mobiele toiletten - want de ploeg parkeerde helemaal op linkeroever en kwam te voet door de voetgangerstunnel onder de Schelde door. Geen wonder dat Clark Kent al zwaar aan de toog van de frituur hing voordat ze er waren.

Na de cocktails meteen allemaal in de botsauto 's, al had iedereen zijn zinnen al gezet op 'de wilde attracties!'. 
Ik ben als coach al met veel teams op stap geweest, deze groep was de meest actieve. We komen voor de foor, en de foor zal het geweten hebben. Zalig !

Voor de rest spreekt de actie voor zich want
Action speaks louder than words.











botsauto 's zorgden voor whiplash bij Bloody Mary , niks rustig beginnen , en lekker samenspannen. 
Cuba Libré en Witte Martini stapten uit een rijdende botsauto om die te ruilen voor een mooier kleurtje (stel je voor !).
Red Coco werd - werkelijk - uit zijn wagentje geslingerd.










Gillen, gillen, gillen die Bloody Mary .. en Ice Tea Munt hield de ogen toe op de XXL.
'Leeft gij nog?'

'Hij is wel overkop gegaan hoor !'
'Maar nee jong die gaat niet overkop'
'Wel toen wij er in zaten, ik zweer het u'

Tof dat Blue Curacao er bij was want we hadden naast ons eigen team ook alle medewerkers mee-gevraagd. Zij helpt ook in de woonkern , iedereen medewerker.












Na de waterbaan waar Clark Kent langs bleef staan met alle sjakossen aan The Turbine.
'Hij dwingt me er in te gaan ! , wat zijt gij voor ene ! , wat moet ik doen als ik flauwval ?'
'Blijven hangen'
'ik ga in mijn broek doen , jullie dwingen mij !'

Na de vlucht :
'Dank u om mij te dwingen, waw wat een schoon uitzicht.'
'We hebben gezien waar Clark Kent woont'
'het was koud daarboven'









Smoutebollen , appelbeignets , en Blue Hulk zweert bij fritten met gele Bicky-saus






Pina Colada heeft ook piercings zegt ze




Geen goal ? Spijtig

heb mijn team nog begeleid naar de voetgangerstunnel , ze bleven maar shoppen ! ! !




Stiekem at ik op de weg naar huis nog een klein ijsje.
Van de foor wordt ge niet misselijk met een volle maag zolang ge maar stevig zijt zoals het team cocktaildrinkers en adrenalinejunkies. 

Rode duivels wonnen met 2 - 1 na verlengingen, wat een team ! en .. wat een team ! ! !
Myth Busted !
coach Clark Kent

Daags nadien (we waren om 7:00 weer paraat) vatte Lonesome Cowboy het zo samen :

'We hebben plezier gehad, ge moet zegge hoe 't is'