Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label teambuilding. Alle posts tonen
Posts tonen met het label teambuilding. Alle posts tonen

vrijdag 19 september 2014

Verlies van een medewerker doet dit met jouw team | Welkom nieuwe medewerker !

Volgens mij zijn dat Vijf woorden , maar o.k. 'IK BEN ER VOOR JE' of 'IK BLIJF BIJ JE' is ge-wel-dig! 

Nieuwe medewerkers haken binnen de 24 uren mentaal af,
als ze geen geborgenheid, zekerheid, acceptatie voelen.

Als ze geconfronteerd worden met hoge werkdruk, een slechte sfeer, gebroken beloftes, gefnuikte ambities, beknotting, gebrek aan uitdaging, een slecht takenpakket, veel ziekteverzuim van ploegmaats, onvoldoende middelen 
raak je ze kwijt nadat je er eerst veel moeite en middelen in hebt geïnvesteerd. 

De bijscholing, borgen (vastleggen) van integratie van nieuwe medewerkers via peter-|meterschap, van Professor X via OptimumC  was een aanrader. 

Het is de tweede BS die ik bij deze spreker en coach volg, en zijn interactieve stijl en toneeltjes-waarin-hij-typetjes-neerzet en jij met hen kan oefenen, zijn fantastisch.


Coach Clark Kent krijgt op 1 oktober een nieuwe medewerker.

Uw coach werkt samen met een nieuwe hoofdverpleegkundige die in-huis-opgeleid wordt.

Clark is zelf 8 maanden bezig als coördinator van een jong team dat een paar valse starts heeft gekend in de beginfase. I 'm here to stay.

Dat maakt deze bijscholing nu zéér relevant voor mij en mijn nieuwe hoofdverpleegkundige (twee-handen-op-één-buik).


3 dingen bleven me direct bij
- Plannen ! in mijn agenda !
- (Ik) Versterker van alle oorzaken, Wij en onze teamcultuur
- Nieuwe collega ! Rouwen om de 'verloren' collega 



Mijn blogs zijn altijd kort dus pik ik er één uit ;
Hoe verlies van een medewerker effect heeft op die nieuwe medewerker.

We denken niet meteen aan Rouw en Verdriet, maar het speelt.

Er gaat een collega weg (neen, niet dood, die collega krijgt een andere baan, een nieuwe uitdaging, een welverdiend pensioen, gaat verhuizen, wint euromillions ..) Verwacht dan rouw ! binnen dat team van jou.


Al die enge gevoelens en gedragingen zijn , jawel , 'normaal'
ontkenning, protest zelfs boosheid, verdriet, informeren| betekenis geven, actie, acceptatie of berusting, ..

Onthou niet heel die verliescirkel. Weet gewoon dat dit in het begin tegen de acceptatie van de nieuwe kan keren.

Hoezo?

Ontkenning ; 'Alez, ge gaat toch niet weg.' | 'Tom gaat weg! , dat kan niet!' | 'Niet Ook jij !'

Protest ; 'Weeral een nieuwe!' | 'Waarom blijf je niet gewoon?' | 'Ik raad je af om te gaan hoor.'

Verdriet ; 'Tom was toch beter' | 'Wij blijven achter' | 'We gaan toch contact houden, we gaan nog iets drinken eh.'
Het afscheid uitrekken, pijnlijk. Vandaar het belang van goed afscheid nemen en het afsluiten.

Informeren ; 'Wie is de nieuwe?' | ''Wie komt er?' | 'Wat is de impact?'

Actie ; effectief weggaan van de medewerker , en de nieuwe komt. 

Acceptatie ; 'Och, het valt wel mee met die Tim er bij' | 'We zullen hem opleiden'

Doel ; 'We moeten weer door en we hebben die persoon nodig' | 'Ik ga er mee verder.' | 'Nieuw bloed doet goed'

Wat is de les hier ?
Als meter of peter moet jij meteen onmiddellijk gaan naar acceptatie en hechten. Jouw filter van verlies moet je af zetten en meteen de nieuwe collega welkom heten en wegwijs maken.

Die rouw-bagage kan de nieuwe collega wel missen. Ze krijgt een Warm Welkom!

Helemaal bevlogen hebben we meteen plannen gemaakt voor onze nieuwe collega op 1 oktober - en verder.

Hartelijk welkom vanwege Coach Clark Kent,









zaterdag 5 juli 2014

Teamavondje Sinksefoor 2014 | Fun Factor 10

Puike teamprestaties zet je pas neer als je team op vier stevige poten (pijlers) staat ;
Verantwoordelijkheid, Cohesie (samenhang), Focus, Zelf.

Puur het feit dat een groep medewerkers (langdurig) samenwerkt, betekent niet noodzakelijk dat dat op de meest efficiënte manier gebeurt of dat er geen strubbelingen zijn.

Voor een optimale en harmonieuze samenwerking is werken aan elke pijler dan ook een noodzaak. 

In de pijler cohesie overtuigen teamleden zich (opnieuw) van de collectieve meerwaarde!

Laatste alinea blablabla :
Verbeter de onderlinge communicatie tussen de leden van de groep en maak elke medewerker attent op zijn cruciale rol in het collectief. Oelala-lastig?

Team-opbouw (Teambuilding) hoeft niet zwaar te zijn, en niet gepland tot-in-de-details.
We hingen een affiche op, prikten een datum (tot drie keer toe verzet vanwege het WK voetbal) en we gingen. That 's it.


Om acht uur 's avonds verzamelen aan het reuzenrad en een lekker vaag plan om ons te amuseren en de match VS vs. Rode Duivels ergens in de stad te gaan zien op een of ander scherm. 






Het thema werd ter plaatse verzonnen : Mythbusters - coach Clark Kent at een grote friet special, we gingen voor échte cocktails en dan maar zien of het bestijgen van alle attracties nadien inderdaad lichamelijke reacties zou uitlokken.. 
Ik kan u al verklappen Myth Busted ! en ons nieuw samengesteld team is behoorlijk schokbestendig. 

Eerste halte - mobiele toiletten - want de ploeg parkeerde helemaal op linkeroever en kwam te voet door de voetgangerstunnel onder de Schelde door. Geen wonder dat Clark Kent al zwaar aan de toog van de frituur hing voordat ze er waren.

Na de cocktails meteen allemaal in de botsauto 's, al had iedereen zijn zinnen al gezet op 'de wilde attracties!'. 
Ik ben als coach al met veel teams op stap geweest, deze groep was de meest actieve. We komen voor de foor, en de foor zal het geweten hebben. Zalig !

Voor de rest spreekt de actie voor zich want
Action speaks louder than words.











botsauto 's zorgden voor whiplash bij Bloody Mary , niks rustig beginnen , en lekker samenspannen. 
Cuba Libré en Witte Martini stapten uit een rijdende botsauto om die te ruilen voor een mooier kleurtje (stel je voor !).
Red Coco werd - werkelijk - uit zijn wagentje geslingerd.










Gillen, gillen, gillen die Bloody Mary .. en Ice Tea Munt hield de ogen toe op de XXL.
'Leeft gij nog?'

'Hij is wel overkop gegaan hoor !'
'Maar nee jong die gaat niet overkop'
'Wel toen wij er in zaten, ik zweer het u'

Tof dat Blue Curacao er bij was want we hadden naast ons eigen team ook alle medewerkers mee-gevraagd. Zij helpt ook in de woonkern , iedereen medewerker.












Na de waterbaan waar Clark Kent langs bleef staan met alle sjakossen aan The Turbine.
'Hij dwingt me er in te gaan ! , wat zijt gij voor ene ! , wat moet ik doen als ik flauwval ?'
'Blijven hangen'
'ik ga in mijn broek doen , jullie dwingen mij !'

Na de vlucht :
'Dank u om mij te dwingen, waw wat een schoon uitzicht.'
'We hebben gezien waar Clark Kent woont'
'het was koud daarboven'









Smoutebollen , appelbeignets , en Blue Hulk zweert bij fritten met gele Bicky-saus






Pina Colada heeft ook piercings zegt ze




Geen goal ? Spijtig

heb mijn team nog begeleid naar de voetgangerstunnel , ze bleven maar shoppen ! ! !




Stiekem at ik op de weg naar huis nog een klein ijsje.
Van de foor wordt ge niet misselijk met een volle maag zolang ge maar stevig zijt zoals het team cocktaildrinkers en adrenalinejunkies. 

Rode duivels wonnen met 2 - 1 na verlengingen, wat een team ! en .. wat een team ! ! !
Myth Busted !
coach Clark Kent

Daags nadien (we waren om 7:00 weer paraat) vatte Lonesome Cowboy het zo samen :

'We hebben plezier gehad, ge moet zegge hoe 't is'