Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label Marshall Goldsmith. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Marshall Goldsmith. Alle posts tonen

maandag 26 augustus 2013

Jouw identiteit ontrafeld - 4 gecreëerde Identiteit : Maak Jezelf !

Gecreëerde Identiteit !



Rechts-boven, is de identiteit die we hebben besloten voor onszelf te creëren.

Mag dat dan ? ?
Jawel, het is dat stuk van onze identiteit dat niet wordt beïnvloed door ons verleden of door anderen.

De meest succesvolle mensen zijn geworden wat zij wilden zijn, ze maakten zichzelf.

Als we alleen maar ons gedrag veranderen maar innerlijk twijfelen dan kan dat 'onoprecht' of 'onecht' of 'gekunsteld' voorkomen ongeacht hoeveel we bereiken !








Ik ben niet naïef, ik geloof niet dat we kunnen worden wat we maar willen alleen omdat we er voor kiezen.
Ik zal nooit een goede voetballer worden, een Nobelprijswinnaar fysica ..we hebben allemaal onze fysieke en mentale beperkingen, punt uit. Hoe positief je ook denkt, er zijn zaken die we nooit overwinnen.

Aan de andere kant : Je zou versteld staan hoeveel we wél kunnen veranderen. We moeten kunstmatige beperkingen - die we ons-zelf of die anderen ons opleggen - overwinnen. 

Marshall geeft het voorbeeld van Bono, de zanger van U2.
Bono maakte een hele evolutie door qua identiteit, en bleef trouw aan zichzelf m.n. 
'gewone jongen'
'rock&roll-fan'
'muzikant'
'popster'

en nu is Bono een nieuwe identiteit aan het smeden als 'weldoener'

Over die identiteit heeft hij even serieus nagedacht als over al het andere in zijn leven zo zegt Marshall Goldsmith die op een avond toevallig bij Bono aan tafel zat (en de man voordien niet kende).

Een nieuwe identiteit smeden gaat niet altijd gemakkelijk. Sterren (Angelina Jolie/ Charlton Heston/ Sly Stallone/ Arnold Swartzenegger ..) 
zijn even vaak belachelijk gemaakt als bewonderd vanwege hun politieke mening of pogingen om mensen te helpen. Fans en media trekken hun motieven, betrokkenheid en capaciteiten in twijfel



















Jij staat waarschijnlijk niet in de krant, maar ook jouw kan het zo vergaan. Jouw omgeving kent je op een bepaalde manier en alles wat daar van afwijkt (nieuwe identiteit) wordt betwijfeld. 

Je bent nooit sant in eigen land. (Gelovigen herkennen dit wel : "Is dat niet Jezus ?, de zoon van Jozef de timmerman ?, wie denkt Hij wel dat ie is om te preken ! " ). 





Velen van ons maken de fout onze identiteit te beschouwen als een vaststaand, onveranderlijk ding !

We geloven niet dat we ze kunnen veranderen, alvast niet ingrijpend.



Als gevolg daarvan wagen we ons er niet aan om een nieuwe identiteit te creëren.

Het kan dus wel !

groeten van je coach Clark Kent



Identiteit Matrix - Geprogrammeerde identiteit / Verleden en anderen als uitvlucht

In het kwadrant Links-boven staat geprogrammeerde identiteit,

















die is het resultaat van de boodschappen die andere mensen uitzenden over wie je bent (of in de toekomst zult worden).


Hier ga ik met het voorbeeld van Marshall Goldsmith.

Toen ik opgroeide prentte mijn moeder me twee onwrikbare ideeën in:
1/ dat ik slimmer was dan alle kinderen in de buurt
2/ dat ik een sloddervos was
ideeën 1/ en 2/ waren onderdeel van moeders behoeftes natuurlijk, maar ik groeide op met een overgroot (en feitelijk misplaatst) vertrouwen in mijn geestelijke vermogens, en werd een ongelooflijke sloddervos !

Mijn moeder had me zo geprogrammeerd om dit te geloven over mezelf.

Pas toen ik de dynamiek van identiteit doorkreeg begon ik te beseffen :
1/ dat ik niet zo slim was
2/ dat ik geen sloddervos hoefde te zijn !

Ik moest gaandeweg moeders programmering heroverwegen.

Dit was een betrekkelijk mild voorbeeld, iedere ouder prent zijn kinderen zaken in die ze iet-of-wat misvormd.

Het is een vloek én een zegen ..ouders die hun kinderen inprenten dat ze nergens goed voor zijn, hebben het ook mis en die kinderen mogen die programmering zéker heroverwegen. Gelukkig maar !

Zelfs in extreme vormen kan er veel positiefs zijn aan geprogrammeerde identiteit. Het leger is goed in het smeden van een nieuwe identiteit, en doet dat op een relatief korte tijd (Marina Corps in 8 weken !).
Jonge mensen worden gedrild om zichzelf te beschouwen als leden van een eenheid met grote capaciteiten.

Jouw geprogrammeerde identiteit heeft vele bronnen !
Je vak, bedrijf waarin je terecht gekomen bent, beste vrienden, .. elk van deze zaken kan je mening over jezelf vorm geven.

Accepteer niet te gretig je geprogrammeerde identiteit want ze kan gemakkelijk jouw zondebok worden voor fouten in je gedrag. 'Ik kan er niks aan doen want ik ben een M/V, en een Belg en die zijn nu eenmaal temperamentvol..

In de loop der jaren ben ik een kenner geworden van mensen die hun 'programmering' gebruiken als smoes/ uitvlucht.
Arrogante mensen die altijd hun zin moesten hebben, hoorde ik hun ouders de schuld geven omdat die hen verwend hadden. Agressieve collega 's gaven de bedrijfscultuur de schuld van hun eigen boerse gedrag.
Dat heeft niks meer te maken met 'mojo' , eerder met 'no-jo'.

Als we op een gegeven moment inzien dat er problemen zijn, wenden we onze programmering niet meer aan als excuus. Het verleden of anderen bepalen niet langer hoe we zijn en hoe we zaken bekijken.
































Kom er wat van los.

raad van coach Clark Kent




woensdag 14 augustus 2013

Jouw identiteit ontrafeld ! - Herinnerde identiteit

Hoi jij,

Je bent wie je denkt dat je bent, maar het is toch ingewikkeld als je niet weet waar je naar moet zoeken of wat je er van moet vinden. Daarom kijken jouw coach Clark Kent en jij er samen naar.





















1 Herinnerde identiteit

in de rechteronderhoek, waar Zelf en Verleden samenkomen, liggen de gebeurtenissen in je leven die jijzelf je herinnert waardoor je weet wie je bent.

Het maakt niet uit of het gaat om glorieuze momenten in je levensverhaal of om gebeurtenissen die je liever zou uitwissen - ze hebben indruk gemaakt en je kunt ze niet negeren.

Welk weldenkend mens zou pijnlijke of beschamende gebeurtenissen willen ronddragen, juist ?



Ik, totdat ik leerde dat het o.k. is om aan je verleden 'te werken'.

Je kunt pijnlijke zaken een spin, een draai, een twist geven door ze anders te verwoorden bvb.

Ik was een moeilijke tiener ~ moeder noemde me een moeilijke tiener, maar elke tiener heeft het doorgaans moeilijk (stil of hardop!). In die tijd leerde ik los komen van thuis en begon de zoektocht naar mezelf.

Ik werd ontslagen ~ Ik vond een nieuwe job die me lag, eigenlijk 'faalde ik opwaarts'.


Ik stelde me aan bij mijn eerste lief ~ Ik was jong en wist niet beter, de volgende keer (alez, na een paar lieven dan) was ik zelfzekerder en meer mezelf. Toen ik de vrouw van mijn leven tegenkwam, was ik er klaar voor.

Ik leerde ook dat succesvolle en positieve mensen de neiging hebben in hun verleden te graven op zoek naar blinkende diamanten, niet naar steenkool. Je kunt in je verleden zoeken naar meer goede momenten (groot én klein), en je zult vinden !


Ik hoorde van een tante hoe een stoere bullebak me pestte , en hoe hij mijn vriend en beschermer werd na een flink donderpreek van de juf. Sindsdien raakte niemand me nog aan of kreeg het met hem te doen. Soms denk ik dat ik daarom ook steeds de beschermer wil zijn.

Ik hoorde van een nonkel hoe mijn vader een fantastisch vakman was, maar nooit een 'prijs' op zijn werk durfde zetten, zo faalde een zaak die hij wou opzetten ~ ik daarentegen, zei hij, was een durver geworden en hij had daar plezier in gehad.


Succesvolle mensen doen dit uit gezonde zelfbescherming, ze hebben gelijk.

Immers hoe verder het verleden, hoe groter de kans is dat je er achter komt dat je herinnerde identiteit niet klopt met wie je vandaag bent. 

Er zijn mensen die zeer succesvol waren in hun tienerjaren (hopelijk was dat niet hun eerste en laatste piekmoment!), maar elk kantoor zit vol mensen die in hun verleden fouten hebben gemaakt, gans de wereld loopt vol met mensen die immense fouten maakten, maar die fouten geven niet noodzakelijk een beeld van wie ze nu zijn.


Vroeger was ik een warhoofd en nooit op tijd ~ maar dat werkpunt moet ik nu niet meer opsommen want daar ben ik overheen, ik ben stipt. 

Te ver terugdenken is niet altijd een goeie manier om werkpunten te vinden.

Besluit: Er is niets mis met terugdenken aan het verleden, maar als je te erg aan het verleden hangt kun je helemaal de mist in gaan,
dan schep je een duister, wazig beeld van iemand die niet langer bestaat.


























Ik heb nog één tip die voor mij werkte:

Stel dat je nu iets niet durft, Je hoort al in je hoofd 'nee, dat lukt me niet want daar was ik nooit goed in, ik ben daarin gefaald..',

realiseer je dan dat je onderbewustzijn je probeert te beschermen tegen mislukking (uit je verleden) ~ Als je toen een tiener was, stel je dan die tiener voor en praat tegen je jongere zelf, stel hem gerust

'Ik weet dat je me wilt beschermen, ik weet dat je iets niet kon, maar heb vertrouwen. Dank je wel daarvoor, maar we gaan die stap zetten'.

Zo, nog drie vakjes van de matrix (het vierkant kruis) uit te leggen, volgende keer ;
2. Weerspiegelde identiteit ..

groetjes van je coach Clark Kent,


















zaterdag 10 augustus 2013

Identiteit Matrix

Beste jij,
weerom welkom bij de blog voor jongeren van geest die graag over
zichzelf en anderen leren.

Identiteit, Prestatie, Reputatie en Aanvaarding 
zijn de 4 bouwstenen van jouw MOJO. Ja, we gaan er meteen fatsoenlijk tegenaan.

MOJO is uitstraling.
MOJO is de positieve instelling waarmee je nu iets doet wat van binnenuit komt, en naar buiten uitstraalt.

Uitstraling begint met wie 'jij' bent. Hoe omschrijf jij jezelf ?
Als ik mezelf nu omschrijf is dat anders dan toen ik een gewone jongen van zestien was, anders dan toen ik een student psychiatrie van in de twintig was, een prille vader van vijfentwintig, een vader van drie tieners.

Zo ook zeg ik nu dat ik mensen help om positieve, blijvende gedragsveranderingen te bereiken en gelukkiger en succesvoller te zijn. Ik genees niet, ik herstel evenwicht. Ik ben een coach, een gids.

Terwijl ik verander, past ook mijn identiteit zich aan.
Jij en ik voelen onze identiteit aan als iets constant, maar dat is maar een gevoel. Vergelijk het met in de spiegel kijken ; elke dag kijk ik in de spiegel en zie ik mezelf als mezelf, ik zie geen verschil. Bekijk ik oude foto 's van mezelf dan zie ik wel een groot verschil, zelfs een foto van een jaar geleden is anders.
Toch ervaar ik dit niet van dag tot dag.

Identiteit, We kunnen toch er aan werken, zelfs aan het verleden kunnen we een draai geven, een positieve spin.

Identiteit is een ingewikkeld onderwerp, en we maken het nog ingewikkelder als we niet weten waar we moeten zoeken.

Veel mensen grijpen terug naar hun verleden - naar de belangrijkste momenten, gedenkwaardige overwinningen, pijnlijke mislukkingen - om zichzelf te omschrijven.

Sommigen vertrouwen op de getuigenis van anderen - de goede referentie van een baas of een leraar.

Weer anderen kijken vooruit en omschrijven zich eerder als wie ze willen worden, eerder dan wie ze feitelijk zijn.

Al die dingen spelen mee, ik ga het wat minder ingewikkeld maken.

Onze identiteit wordt bepaald door twee krachten die elkaar aanvullen en met elkaar strijden. 
As 1 ~ aan de ene kant heb je de relatie (spanning eigenlijk) tussen onze toekomst en ons verleden (Future ~ Past).
As 2 ~ aan de andere kant heb je de spanning tussen het beeld dat anderen van ons hebben en ons eigen zelfbeeld.

Als we die twee lijnen door mekaar trekken dan krijgen we vier vakken,

beginnend onderaan rechts, en zo met de klok mee hebben we :
1. Herinnerde identiteit
2. Weerspiegelde identiteit
3. Geprogrammeerde identiteit
4. Gecreëerde identiteit

Deze vier kwadranten van de matrix (zo heet dit) zijn de vier bronnen van onze identiteit. 

ik leg ze morgen verder uit, alles stap voor stap, maar je ziet zelf al welke kant dit uitgaat hé. En geen verloren tijd, Clark Kent gaat je vertellen wat je er mee kunt doen

groetjes van je coach Clark Kent