Zoeken in deze blog

zaterdag 7 september 2013

Tieners en Kopschoppers

Beste Jij,

Vorige keer zei ik dat jouw tienerjaren moeilijker zijn dan die van jouw ouders toen zij puber waren. 

De wereld is veranderd, en de mogelijkheden om te experimenteren zijn groter 
én hun gevolgen zijn dodelijker.

Als coach gaf ik uitleg waarom je 'crazy' bent.












Maar het feit dat je wetenschappelijk bewezen, neurologisch 'crazy' bent, is geen excuus om dingen te doen die ontoelaatbaar zijn of anderen in de problemen brengen. 




Op het moment is het tegen het hoofd schoppen of kopschoppen helemaal in het nieuws door twee gevallen waarbij minderjarigen zinloos gewelddadig anderen tegen het hoofd stampen. Het slachtoffer in Aalst ligt al maanden in het ziekenhuis en heeft blijvende hersenbeschadiging. 



Je mag dan al 'crazy' zijn, maar dit is 'er compleet over'.





Na mijn vorige blog over hoe normaal die tienergekte is in deze maatschappij, bedacht ik ook hoe eenvoudig het tegenwoordig geworden is voor tieners om je goed te informeren over allerlei problemen waarmee je worstelt.

Internet, tv, boeken speciaal voor jeugd,
die info was absoluut niet beschikbaar toen ik twintig jaar geleden jong was, laat staan dat mijn ouders ooit over zelf-hulp en psychologie hadden gehoord. Opvoeden ..dat was 'streng zijn', 'straffen' en 'af en toe kletsen krijgen'

Er zijn veel plezante en écht top-programma 's over problemen en oplossingen



















- My shopping addiction
- Clean house
- Tienermoeders
- Dr. Phil
- Dr. Oz
- Embarrassing bodies
- Bridezilla, Helse bruiden
- Hotter than my doughter
- Get The Look
- De Kleren Maken De Man
- Uit de Kast
- ..

Dus voor de volledigheid moet ik er aan toevoegen dat tieners ook nooit zo goed geïnformeerd zijn als nu

Mijn drie huistieners moeten zéker geholpen worden om de juiste info te vinden want er is veel mis-informatie op het internet en onder vrienden, maar ze verslinden ook praatprogramma 's en welness- en infotainment ..waarover wij als ouders met hen praten.

Er is hier zeker een taak voor de ouders ! Hun smart-tv gaat hun kinderen niet opvoeden,
waarbij zij passief kunnen blijven.

Jonge tieners overlastboetes geven, is er soms over.
Jonge tieners berechten als volwassenen, is fout.
Ouders moeten in beeld blijven! 

Maar tieners zien als onschuldige slachtoffertjes ..daar trap ik om deze reden ook niet in. Tieners van nu zijn van alles 'op de hoogte'.
Zeker vanaf 15+ (oordeel van mijn 16 jarige dochter)


Iemand tegen het hoofd schoppen, geeft hersenschade.

Wie zijn billen heeft verbrand moet, naast geholpen worden, ook op de blaren zitten.

groetjes van je coach Clark Kent



Geen opmerkingen:

Een reactie posten