Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label tieners. Alle posts tonen
Posts tonen met het label tieners. Alle posts tonen

zaterdag 7 september 2013

Tieners en Kopschoppers

Beste Jij,

Vorige keer zei ik dat jouw tienerjaren moeilijker zijn dan die van jouw ouders toen zij puber waren. 

De wereld is veranderd, en de mogelijkheden om te experimenteren zijn groter 
én hun gevolgen zijn dodelijker.

Als coach gaf ik uitleg waarom je 'crazy' bent.












Maar het feit dat je wetenschappelijk bewezen, neurologisch 'crazy' bent, is geen excuus om dingen te doen die ontoelaatbaar zijn of anderen in de problemen brengen. 




Op het moment is het tegen het hoofd schoppen of kopschoppen helemaal in het nieuws door twee gevallen waarbij minderjarigen zinloos gewelddadig anderen tegen het hoofd stampen. Het slachtoffer in Aalst ligt al maanden in het ziekenhuis en heeft blijvende hersenbeschadiging. 



Je mag dan al 'crazy' zijn, maar dit is 'er compleet over'.





Na mijn vorige blog over hoe normaal die tienergekte is in deze maatschappij, bedacht ik ook hoe eenvoudig het tegenwoordig geworden is voor tieners om je goed te informeren over allerlei problemen waarmee je worstelt.

Internet, tv, boeken speciaal voor jeugd,
die info was absoluut niet beschikbaar toen ik twintig jaar geleden jong was, laat staan dat mijn ouders ooit over zelf-hulp en psychologie hadden gehoord. Opvoeden ..dat was 'streng zijn', 'straffen' en 'af en toe kletsen krijgen'

Er zijn veel plezante en écht top-programma 's over problemen en oplossingen



















- My shopping addiction
- Clean house
- Tienermoeders
- Dr. Phil
- Dr. Oz
- Embarrassing bodies
- Bridezilla, Helse bruiden
- Hotter than my doughter
- Get The Look
- De Kleren Maken De Man
- Uit de Kast
- ..

Dus voor de volledigheid moet ik er aan toevoegen dat tieners ook nooit zo goed geïnformeerd zijn als nu

Mijn drie huistieners moeten zéker geholpen worden om de juiste info te vinden want er is veel mis-informatie op het internet en onder vrienden, maar ze verslinden ook praatprogramma 's en welness- en infotainment ..waarover wij als ouders met hen praten.

Er is hier zeker een taak voor de ouders ! Hun smart-tv gaat hun kinderen niet opvoeden,
waarbij zij passief kunnen blijven.

Jonge tieners overlastboetes geven, is er soms over.
Jonge tieners berechten als volwassenen, is fout.
Ouders moeten in beeld blijven! 

Maar tieners zien als onschuldige slachtoffertjes ..daar trap ik om deze reden ook niet in. Tieners van nu zijn van alles 'op de hoogte'.
Zeker vanaf 15+ (oordeel van mijn 16 jarige dochter)


Iemand tegen het hoofd schoppen, geeft hersenschade.

Wie zijn billen heeft verbrand moet, naast geholpen worden, ook op de blaren zitten.

groetjes van je coach Clark Kent



woensdag 4 september 2013

Identiteit - Je Tiener is Crazy !

Beste jonge Jij,

Nu, Als ouder met wat diploma 's in psychologie (stoefer) weet ik enkele dingen die jouw ouders niet weten over jou.

Van je 11 tot 18 + ben je 'Crazy', en jij weet dat van jezelf.
Het is neurologisch - wetenschappelijk bewezen dat de hersenen van tieners tijdelijk gestoord zijn. De bedrading van je hersenen past zich aan, het gaat allemaal een beetje 'mis'. 'Tienergekte' noemen ouders dit wel eens.





Hersenen groeien tot het zesde levensjaar in volume, of grootte (95%). Nadien gaat het trager.
Daaruit ontstond de populaire, nutteloze, opvatting dat in de eerste levensjaren voor je kind alles 'geprogrammeerd' wordt. Daarom vragen psychologen in films altijd naar de eerste levensjaren.




Maar de meer verfijnde delen van de hersenen ontwikkelen zich pas ten volle in de puberteit.


Die delen die de beslissingen nemen, emoties, intelligentie, zelfbewustzijn, en de bedrading zijn nog niet 'klaar'.


Daarom slaan de stoppen door bij tieners, ze zijn écht gék ! (tijdelijk).
Jij en je ouders krijgen een tweede kans om jouw te vormen.

Je ouders hebben gelijk dat ze je dingen 'verbieden' want jij bent ontoerekeningsvatbaar.


Ik zeg dit maar omdat je misschien denkt :
'Als ik gek ben dan kan ik er ook niks aan doen dat ik anderen kwets, roep, drugs neem, drink, tegenspreek..'

"Waarom zijn mijn ouders vergeten hoe gek zij waren als tiener?" vraag jij je misschien af ?
Wel, dat is een trucje van de hersens die trauma 's (kwetsuren) vergeten. Jong volwassenen zijn na een tweetal jaar hun lastige puberteit zelfs al vergeten. Een verdwijntruc van Moeder Natuur.

"Maar , mijn ouders beweren zelfs dat ze 'braaf' waren in hun puberteit !" 

Ja en nee.

Ja,
Ten eerste : Hun Wereld is de jouwe niet. Hun beeld van de wereld is misschien wat achterhaald ..




De wereld - Jouw wereld is sneller en gevaarlijker geworden. Onzekerheid, angst, sex, drugs & Rock & Roll zijn intenser dan vroeger.

Ik moest een vies sex-boekske gaan kopen in een gemeente verderop waar ze
me niet kende - Jij kunt elke dag porno kijken op het internet (oh ja ze vragen of je +18 bent ..en jij antwoordt eerlijk van niet..). Alcohol en drugs, daar moest je de grens voor over (werkelijk waar !), nu gebruiken jongeren op 'feestjes?' pillen die ze bij hun ouders vinden ..
Zij konden moeilijker aan gerief geraken, en volwassenen waren niet zo 'cool' dat ze zaken 'toelieten'.

Ten tweede : Jouw ouders - zéker hun ouders - moesten al vroeg mee gaan werken. Er was geen tijd voor tienercrisissen! 

Was dat beter? Neen want véél van die mensen die niet lekker hebben kunnen 'puberen' , hebben last van identiteits-problemen en maken midlife-crisissen door op 30 - 40..
Het tienerproces is écht wel nuttig. Wees blij dat jij nu 'getikt' bent, 'dat je getikt kunt zijn'. 
Lastige jongeren groeien op tot degelijke volwassenen (puberteit is beangstigend maar tijdelijk!)

Nee,
Ten eerste :Weet je nog wat ik zei?, ze zijn het deels 'vergeten'. Hun ouders - jouw opa en oma - die zullen wél nog weten hoe jouw ouders waren als teens.

Ten tweede : Sommige ouders - zoals mij - weten het wel nog, maar pakken niet graag uit met hun lompe toeren. Als coach en papa geeft ik goede raad en praat ik met jongeren en met mijn kinderen - met in mijn achterhoofd die jonge lastige tiener die ik was, en de verhalen die teens mij vertelden.


Wat is persoonlijkheidsvorming nu precies? Kort :

het is het proces waarbij tieners honderden verschillende hoeden opzetten om te zien hoe ze voelen, of een daarvan precies past bij wie ze zijn.

Jouw manier van kleden, jouw kapsel, godsdienst, voeding, muziek (muziek?), slaapschema, slaapkamer, sociaal activisme, sociale isolatie, zelfzucht, onbaatzuchtigheid, hygiëne, drugs, politieke voorkeuren, seks, boosheid, agressie, geweldloosheid, vriendenkeuze, schoolresultaten, behulpzaamheid, luiheid, ..kortom ALLES wat je uit (of inhoudt) probeer je uit op korte tijd. Je ziet er daarom getikt uit.


nota: sommige van die dingen doe je best niet! (rijden onder invloed), of stel je best wat uit (sex, maar niet de solo-sex natuurlijk!). Je wilt je tienertijd overleven nietwaar! Je haalt de 20 toch graag hé





Nu is dit proces in vergelijking met vroeger dubbel zo moeilijk geworden. De manieren om te experimenteren zijn gigantisch én dodelijker geworden.

Jouw ouders werken beiden (dat was vroeger niet zo) - zijn misschien gescheiden - en jij kunt 'stiekem' je gang gaan.

De tienerwereld van je ouders lijkt wel een romantische film in vergelijking met die van jou.

Als je goed oppast dan overleef jij die vreselijke periode en gebeuren er op het einde prachtige dingen.
Je leven lijkt veel positiever, je krijgt nieuwe energie, je kunt beter om met ergernissen, hebt leuke sex, je hoort er bij..

Ouders horen saai te zijn én niet-cool, je hoort je voor hen te schamen (zij zijn de rots in de branding)
maar
Als je ouders hélemaal geen goed voorbeeld zijn, hebben ze mogelijk de kans niet gehad om te kunnen puberen, hadden ze misschien handtastelijke ouders.. wie weet..

Wees blij dat jij je tienergekte wel meemaakt ..met de moderne kennis dat je 'crazy' bent.
Het komt goed met jou.


Natuurlijk geloof je me nu (nog) niet..


Je zult dit gek vinden, maar ik spreek nu ook in gedachte tegen mijn eigen jongere-ik die zich soms nog
schaamt over zijn tiener-crisissen, wat was ik een lastige tiener !

Had ik geweten dat mijn hersenen die veranderingen doormaakte, en het 'normaal' was dat ik 'crazy' deed, dan had ik me misschien minder zorgen gemaakt.

Ik hoorde alleen mijn moeder zeggen dat ik 'gek' was, dat ik 'niet normaal' was en er niks van me zou in huis komen zo.
Zij wist niet beter (deze kennis over hersenen is nog maar een 10 jaar oud)

JIJ BENT GEK !
Ben je nu niet superblij met je nieuwe kennis ?

je bent te gek, succes met opgroeien !

..en als je later spijt hebt van die tattoo op je gat, tja..





groetjes van jouw coach Clark Kent,


zondag 1 september 2013

Ook Tieners blijven 'Schatjes' - broer helpt zijn broer


Beste Jij,

Ik heb een huis vol tieners ..vaak ook tieners van andere ouders, dat kan zot én spannend zijn.

Tienergekte, mijn zoon van 13 ontsnapt er ook niet aan hoor, 
zich niet wassen, voor de TV liggen, tegenspreken, nukkig zijn, vreemde overtuigingen, wisselende stemmingen, niet antwoorden, het laatste woord hebben ..

Als ouder van jonge kinderen heb ik me wel eens geërgerd aan tieners van anderen, tieners die nukkig waren in de winkel of riepen tegen hun ouders. Hun ouders waren toch zwak, bij mij zou dat later niet waar zijn ..AMAHOELA ! Tieners zijn gewoon zot en in volle ontwikkeling. 

Komt er een vriend, dan laten ze hem links liggen. Is het speelstraat dan blijven ze op hun kamer.. en dat terwijl ze er de dag voordien naar uitkeken ! 
Onberekenbaar, grillig, aso (ciaal)

Maar met tieners heb ik het (meestal) graag te doen omdat ze zo duidelijk zoekend zijn,
en omdat ze geen kans laten liggen om als volwassene behandeld en gezien te worden (ook al lopen ze even graag met hun knuffel rond, zijn ze 6 of 16 ?)

Ik betrapte mijn zoon als hij zijn 11 jarige broer hielp met de laatste wiskunde-oefeningen voor zijn vakantie-taak. Morgen gaan ze naar school terug, en broer moet naar het zesde kunnen zei mijn oudste zoon.

Hier thuis zeggen we vaak dat we niet rijk zijn, maar broers en zussen wel altijd elkaar hebben om te helpen, beter dan centen ooit kunnen.

Mooi toch hé die broers samen zo..
(niet te hardop zeggen want dan gaat ie met zijn ogen rollen ..toch zeg ik het hoor)






Dan zie ik dat het wel goed komt met die gestoorde tieners in huis.

groeten van coach Clark Kent
goeie eerste schooldag morgen




maandag 26 augustus 2013

Fitting in - Er bij horen , we zijn allemaal Awkward

Does Everyone Think You’re Weird? Show Them This And They’ll Understand.

ik zou zeggen dat je het niet aan iemand hoeft te tonen zodat ze het zouden begrijpen want ze weten het al van zichzelf !

 : bekijk het, en denk er aan als dit gevoel je overvallen zou 'We zijn allemaal awkward, alleen kun je het niet zien' - en zij kunnen het ook niet aan jou zien hoor.















zit er niet over in tiener, twintiger, vroege dertiger.. , het slijt met de jaren omdat je meer en meer jezelf wordt.

Je wilt er nu bij horen door te zijn-zoals-de-anderen
..
Je gaat er bij horen door meer en meer jezelf te zijn, jezelf te aanvaarde (ook als dat bvb 'timide' is, of juist 'opvallend anders')

Hélemaal weg gaan doet het niet, ook niet (straf hè, en écht waar) bij uw 
bijna schaamteloze 


Coach Clark Kent