Zoeken in deze blog

maandag 16 september 2013

Netwerken, een gouden kerel, dienst en wederdienst

Eén van de stukjes goede raad van mijn vader luidde :
'Er zijn drie zaken die je nooit uitleent ; je huis, je auto, je TV, je vrouw' ..heb je ook gemerkt dat het er vier zijn?, of telde hij 'je vrouw' dan toch niet bij de 'dingen'?

Het waren andere tijden natuurlijk, een TV was een waardevol ding dat niet iedereen had, of toch niet 
een kleuren!-TV

Wij hebben er ondertussen drie WOW! (ik zou dit nooit toestaan, zei ik vroeger)
, en die zaken kosten ook geen maandlonen meer. Tijden veranderen.

Het was maar om te zeggen dat je grenzen moet trekken aan wat je wel of niet toestaat. 

Deze goede raad in acht nemend, leende ik nooit zomaar iets uit. 
Ik leerde van vader toch dat delen een goede zaak was want hij zei ook te delen met hen die iets niet hadden of minder hadden dan ons. Wel, dat heeft hem - hij was een vakman - veel verloren gereedschap opgeleverd want hij leende aan Jan-en-alleman uit. Meer dan eens was de grasmaaier er niet op die zonnige dag dat ie het gras wou afrijden.

'Het is niet belangrijk wat je hebt, het gaat er om wie je kent, en wat zij hebben' 
Voor huiswerk overschrijven heb ik heel wat zaken geruild !

Rijk ben ik dus nooit geworden, maar ik ben altijd wel gul geweest en heb op de juiste momenten ook dingen gekregen die qua 'poen' buiten mijn bereik lagen. 
De wereld draait bij mij meer rond diensten en wederdiensten dan om het slijk der aarde. 

What goes around comes around, zonder dat je op de loer moet liggen of je terugkrijgt wat je geeft (hell no!, ik haat score-keepers, want zo werkt het niet).

Het is precies zoals bij geld hoor : You win some, you lose some (en zo blijft er evenwicht). Dat gaat vanzelf zo.

Vandaag leende 3-CPO - een kerel van goud - me zijn auto omdat de mijne in de garage moest. 3-CPO 's auto is geen barrel, maar een goed onderhouden getunde. Leuk, maar ik reed er alleen mee naar huis en terug, en voorzichtig.

Ik dacht aan vaders raad 'Je leent nooit je TV, je vrouw.. ' 
3-CPO werkt aan wagens, en zo hoef ik me in financieel lastige tijden geen nieuwe te kopen. Neen, hij is absoluut niet mijn garagist, maar een vriend, en zijn vriend werkte aan mijn auto. 
Netwerken, heet dat ook.

Wat ik te bieden heb, moet nog blijken.
Ik ken een collega therapeut die op feestjes altijd zegt dat hij kassier is in de supermarkt, anders vragen mensen hem steeds raad i.v.m. met hun huwelijk, hun angsten, hun kinderen, 

.. hahaha dat ken ik.
Ik doe het mijn vrienden en kennissen dus ook niet aan om hen voortdurend zaken te vragen. 
Je kunt maar beter spaarzaam zijn met gunsten aanspreken, zoals met centen (de vergelijking tussen diensten en geld gaat altijd op) 

Nee, ik zeg niet dat je mensen moet kiezen die iets voor je kunnen doen (weerom hell no!). Ik zeg wel dat je meer op mensen mag vertrouwen ..dat is zelfs de basis van de economie, meer dan dingen en centen die rap waarde kunnen verliezen. 

Ik geloof dus erg in dienstbaar zijn,
al zal de tijd nooit komen dat ik mijn vrouw uitleen ..of zij mij.

Als ik nog niet duidelijk genoeg ben geweest : vandaag ontmoette ik 3-CPO voor de gouden kerel die hij altijd is (of hij me nu een plezier doet of niet). 

Ikzelf voel me wat afgeleefd vandaag (te lang opgebleven gisteren wegens chauffeur spelen), een beetje als mijn sleutelhanger.

groetjes van coach Clark Kent







Geen opmerkingen:

Een reactie posten