Zoeken in deze blog

zondag 17 juni 2012

Meneer Doktoor, vragen over dementie en mensen met dementie

Er zitten nog héél wat blogs in mijn hoofd, en met een specifiek idee loop ik al weken rond.

In de lijn van steeds iets nieuws te doen, om het boeiend te houden, ga ik huisartsen bevragen over dementie.
Vandaag vraag ik via deze weg ook Uw hulp hierbij !
U kunt me ook vragen doorgeven !, en ik stel ze dan.

Vragen die ik al heb zijn: 

Wat is de rol van de huisarts bij het vaststellen van dementie?, 


en vooral hoe gaat een huisarts om met mensen die met dementie te maken krijgen? 


(Hoe) Vangen zij cliënten en hun omgeving op?  


Weten huisartsen zelf genoeg over dementie?, 


Werd er in hun opleiding tijd aan besteed (hoeveel?, genoeg?),


 en waren ze voorbereid op de confrontatie met achterdocht/ angst/ boosheid/ machteloosheidsgevoelens van hun cliënten met dementie?, 


Wat is hun bagage over psychologie? 


Leren ze methodes aan om met mensen met dementie om te gaan? ..en geven ze tips? (welke?).

Ook vragen naar hun persoonlijke belevingen (mogelijk verhalen) rond dementie, 


of ze vinden dat de maatschappij goed genoeg om gaat met mensen met dementie?

Zien zij al die voorspelde toename van dementie? Zijn zij er klaar voor? 


Wensen zij nog info over dementie?

Het zijn enkele voorbeelden van vragen die ik binnenkort aan onze huisartsen voorleg. Twee van hen willen hier al graag aan meewerken. Ik vraag het onze rusthuisartsen, maar ook mijn eigen huisarts en enkele artsen in de buurt ('t Stad). 

De interviews en het verwerken van de interviews zal wat tijd in beslag nemen, maar binnenkort hoop ik toch al een blog te hebben.
Vandaag doe ik een oproep aan alle lezers om me in reactie 'vragen' te geven die ik aan de heren doktoors kan stellen. U en ik samen komen vast op originele vragen die iedereen boeien, waar we het fijne van willen weten.

Mijn inspiratie is niet het boek Meneer Doktoor, want mijn vragen zullen niet gaan over het verleden, vragen zullen eerder gaan over de huidige situatie en de toekomst. Een interview lezen in het dementiecafé was de trigger. 

Wat mogen we van een huisarts verwachten?, en Wat staat ons te wachten qua dementie? zijn de invalshoeken.

Het doet me wel aan het mooie boek denken dus geef ik het tot slot nog mee:
Peter Vandekerckhove interviewde meer dan 60 oude Vlaamse dokters. De jongste was 72, de oudste 96 jaar. Terloops wordt ook de evolutie in de geneeskunde geschetst. Toch gaat het vooral om prachtige verhalen over het dagelijks leven van uw ouders en grootouders en over vragen die de mensen alleen in de vertrouwde beslotenheid van het kabinet aan hun huisdokter durfden te stellen. 
ISBN-nummer: 
 9789054669272


Onze huisartsen staan in de eerste lijn, krijgen de eerste tekenen te zien bij hun vertrouwde patiënten, en krijgen te maken met de eerste opvang. Wie zijn ze? Wat maken zij mee? Wat doen ze? Wat beweegt hen? 


Ik leer veel uit mijn dagelijkse contacten als diensthoofd met huisartsen. Zij staan midden in het dagelijkse leven, en zien de mensen thuis!


Bedankt voor uw vragen, ik kijk er naar uit.


Groetjes van  coach Clark Kent



1 opmerking:

  1. Ik kijk uit naar de blogs die daaruit voortkomen Kent ! Origineel idee man (of vrouw) !

    BeantwoordenVerwijderen