Zoeken in deze blog

woensdag 13 juni 2012

Fingerfood

Wis negeerde mes en vork en zat haar middageten smakelijk met haar vingers te eten.
'Kijk hoe zalig ze zit te snoepen' zei ik tegen mijn medewerkster Jen.

Maar Wis werd al vlug betrapt. 'Eet eens met je vork!, je handen worden vies Wis' zei San zacht en goed bedoeld.
Want dat is toch wat we leren, met mes en vork eten. Zo hoort het toch.

Ach we leren zoveel af wat we vroeger - als kind of jongere zeker - zo graag deden.
Bij mij thuis eten we frietjes van de frituur lekker met onze vingers. Mijn vrouw is dat zo gewoon en zij heeft mij afgeleerd om de frit met de vork te prikken - lekker toch! Behalve als ik een friet stoofvleessaus met zoete mayonaise eet, of een grote frit special, mmmm

In India eet men trouwens veel gerechten met de handen. Het hoeft helemaal niet vies te zijn.
Denk maar eens aan Tapas, zo hip en hot !
Geef maar eens Fingerfood of Fingerfoods in op Google, meer ideeën dan ik hier kan geven.
Mij gaat het er om dat mensen - hulpverleners - zich open opstellen tegenover het idee dat mensen gemakkelijker met hun handen eten - gemakkelijker nog dan met bordranden, speciale vorken, lepels, handvatten.. 
Eens je die fingerfoodbril op zet zeg je Ahaa! Juist! Why not!

We zijn niet minder mens als we met onze vingers gaan eten. Als ouderen dit al eens gemakkelijker vinden dan mag het van dit diensthoofd ook best. Ze hebben daarbij geen faalervaring en krijgen voedsel binnen met genot.
Fingerfood is ook zeer geschikt voor ouderen en voor mensen met dementie omdat die kleine porties eten en  hun dagelijkse hoeveelheid eten halen uit snacks en tussendoortjes. Laat dat nu juist uitstekende fingerfoods zijn!

En ik laat mijn medewerkers mee snoepen, die ene appelsien, dat ene youghurtje zal het niet maken.. samen eten is trouwens leuk en sociaal. Ze zijn niet vies om met de bewoners te eten, ook een hele stap hoor!

Tot hier mijn pleidooi om meer te denken aan fingerfood, lekker met je vingers eten.
Lekker kluiven aan die kippebil, knabbelen aan die sitostick, bijten in de watermeloen, druiven pikken, een plak cake snoepen, een zandkoekje kraken enzovoorts..

Creatieve groeten van 

Clark Kent


Geen opmerkingen:

Een reactie posten