Zoeken in deze blog

woensdag 19 maart 2014

Zorgvernieuwers | Ik werk voor een zorgvernieuwer | Anders organiseren, de vlakke organisatie

Ik werk voor een 'zorgvernieuwer'.
Uw coach werkt voor één van de negen zorgvernieuwers die betere zorg proberen te bieden door Anders te Organiseren. 

Ik werk 'anders' bij één van de negen praktijkverhalen uit het boek Zorgvernieuwers van Jos Benders & Claude Missiaen | Uitgegeven bij LANNOO CAMPUS | ISBN 978 94 014 1086 1.

Het is zo anders , dat het me meteen duidelijk is gemaakt bij de aanwerving en bij het aanvangen van mijn taak als teamcoördinator zorg
Meteen werd ik ondergedompeld in het opzet en de visie van de organisatie rond het opzetten , schikken , regelen van dingen.

'Ik ben geen theoreticus' zegt mijn directeur 'maar ik ben wel gebeten door het idee van vernieuwend organiseren'. 

Coach Clark Kent heeft zojuist een reeks achter de rug over de tien levenswetten, nu ga ik me richten op vernieuwend organiseren
Medewerkers zullen dit interessant vinden.

Het is ook mijn manier om (be)grip te krijgen voor de zeer vlakke moderne organisatie.
Over mijn 'weetjes van de week' zei collega Ster me ooit dat zij ze las als 'Wat heeft Clark deze week geleerd ?'. Zo kun je dat zéker ook bezien ! hahaha. Je leert iets het beste door het aan anderen te leren. 
Ik zit hier trouwens aan tafel met twee tieners die mekaar iets uit school aan het leren zijn.

Ik zal in deze eerste blog mijn eigen functie gauw situeren.
Als teamcoördinator (Team Lead in onderstaand schema) sta ik 'aan het hoofd' van een (woon)eenheid, eigenlijk drie wooneenheden. Ik ben één van de drie lokale stafleden 'onder' de directeur. 

De tien jaar jonge organisatie was bij oprichting klassiek regionaal gestructureerd en dat werkte goed voor een viertal instellingen. Hun succes zorgde voor een groeispurt , en de eens zo goede regionale structuur deed de boel vertragen. Lokale instellingen werden ontevreden, het werkte niet meer.

Ze hebben dan het roer plots omgegooid en resoluut gekozen voor een nieuwe vlakke manier van organiseren.

From Hierarchie To Holarchie (Brian Robertson)


Iedere cirkel is een 'holon' of een bubbel, een bel, verzameling, eenheid. 
Elk holon is een zelforganiserend team met eigen bestuur (gouvernance) en eigen identiteit. 
Waarom werken met zulke zelfsturende teams ? Ze hebben zelfbeschikking en uit de overtuiging 'professionals doen het goede'.

Elk idee, elk protocol komt van beneden uit naar de top. Bij het moeten gaan gebruiken van zo een protocol, voorschrift of werkwijze is het team betrokken geweest in het uitwerken er van zodat de werkwijze ook snel aanvaard en toegepast wordt.

Die protocols zijn soms minder glad dan protocols die uitgewerkt wordendoor experts-van-boven-af , maar ze zijn er wel snel en zijn geen dode letteren zijn vlot aan te passen.

Gemaakte beslissingen kunnen ook steeds weer opnieuw aan de orde gesteld mogen worden. 
Dat mag omdat de wereld razendsnel verandert. Dat was zo bij computertechnologie, maar nu ook in de zorg ! De bevolking veroudert vlug, jaar na jaar zijn er andere uitdagingen. 

Zorgverleners, mijn medewerkers, zijn geen handenarbeiders meer maar kenniswerkers ! 
Mijn taak als teamcoördinator is hen blijvend te helpen ontwikkelen, mijn bubbels te 'doen' werken zodat het geheel marcheert. 

Het zou dom zijn om sterk bij je besluiten te blijven als de omgeving steeds opnieuw verandert. Het moet allemaal niet perfect maar organisch (zoals in het model 'tekeningetje' van Ken Wilber)

Van beneden naar boven toe werken vraagt heus wel wat organisatie, het is niet zomaar wat, het is alleen anders.

Dus daar zal ik het een tijdje over gaan hebben terwijl ik zelf op ontdekking ben.

Groetjes van uw coach Clark Kent,







Geen opmerkingen:

Een reactie posten