Zoeken in deze blog

Posts tonen met het label activiteiten. Alle posts tonen
Posts tonen met het label activiteiten. Alle posts tonen

donderdag 28 maart 2013

Koning, keizer, admiraal ..pannenkoeken lusten we allemaal !

Waarom doen we wat we doen ?

Deze coach blogde al eens dat we in een team met verscheidene disciplines best wel eens dezelfde dingen doen, elk vanuit zijn eigen vakgebied en voor een iets andere reden.
multidisciplinair - verschillende disciplines, verschillende uitgangspunten, één doel : geestelijke gezondheidsbevordering voor ouderen

Zo bakt de verpleegster of zorgkundige pannenkoeken om bewoners een gezond tussendoortje te geven, om de ondervoeding tegen te gaan misschien, de animatrice bakt om de mensen af te leiden van hun problemen, als reminiscentie om te praten over vroeger, de ergotherapeute bakt om de motoriek of om de geest te activeren, de vrijwilliger om aangenaam bezig te zijn, de psychiatrisch verpleger of zorgkundige om contact te leggen met hun bewoners

enzovoorts

Als de zorgkundige wast voor de dagelijkse hygiëne, wast de ergotherapeute om te trainen.
Als de vrijwilliger met de bewoner wandelt om de bezigheid, wandelt de kinesist om mobiliteit te behouden.

De verpleegster geeft eten aan de moeizaam etende bewoner.
De animatrice helpt eten geven met een babbeltje over het weer.
De diëtiste geeft eten om de slikreflex te controleren, porties te beoordelen, ..

Zo speelt men met bewoners ook spelletjes, wandelt men op de gang, gaat men buiten, zingt liedjes, leest de krant .. om vele verschillende redenen.

it 's not my job , kennen wij niet !



Of een kinesist ooit eten geeft of maaltijden uitdeelt ? Waarom niet ! 
.. in nood-zaak kan iedereen dopen. 

Voor de niet ingewijde buitenstaander doen we allemaal hetzelfde. 

Gisteren maakte animatrice Justine met hen milkshake, volgende week maakt ergotherapeute Kim met hen milkshake. Vanuit ons vakgebied zien en registreren we allemaal andere zaken over eenzelfde soort activiteit.

En de bewoners ?
Voor de bewoners doen we precies allemaal hetzelfde, m.n. dingen die zij wensen en prettig vinden. Gezellig één pot nat, en toch is het team hard aan het werk.


Werken kan er zo gewoon uitzien, en zo hoort het ook vind deze coach. Het heet genormaliseerd wonen.

Pannenkoeken maken vandaag was een succes !

'Wat ruikt het hier lekker' zegt Maria die in de gang langs sjokt met haar tribune (gangkader).

'Wat hier gebeurt, zie je nergens op andere afdelingen' zegt Jes (zonder te liegen, met een krop in haar keel).

'Wat maken jullie ?' vraagt verpleegster Katleen.
'Appelsoep !' antwoordt Simonne beslist. In haar dementie is dit voor haar het juiste antwoord.

'Ik zou er op de markt geld mee kunnen verdienen, maar zo langzaam als Jef bakt zouden het heel dure pannenkoeken zijn !'
'Je wist niet dat ik een kraam had op de vogelmarkt hé' zegt Frans.

'Vroeger bakte ik thuis voor negen ..zo gezellig' zegt Ans.

'Jos was chefkok' zegt Karel
'Och' lacht Jos '..in den troep (het leger) noemde ze iedereen chefkok'

Armand die altijd op zijn hoede is loopt met een glimlach op zijn gezicht en vergeet even zijn waan dat we iets in zijn eten doen voor een pannenkoek die hij zelf maakte. Hier zit zeker geen medicijn in !

'Kom er bij Gerda !' roept Jan.
'Maar ik heb niks gedaan' verontschuldigd Gerda zich.
'Er is genoeg zegt haar buurvrouw'.
Jan laat hen meteen zijn kalender van Wendy Van Wanten zien met als commentaar 'ik heb goede smaak ! hopelijk ziet de directeur hem niet ..en wordt begeleidster Mies niet jaloers !'

Koetjes en kalfjes kun je horen op de anders zo stille afdeling. Deze mensen sloffen het merendeel van de dag rond of zitten in zichzelf gekeerd in een zetel. Nu zijn ze wakker en actief, schillen appels en mengen rozijnen door het deeg.
Wat een gedaanteverwisseling.

De dochter van Louis zit met hem aan tafel. Hij heeft een slechte dag. De pannenkoek is voor hem een schrale troost, een klein lichtpuntje in zijn dag misschien. Dochterlief heeft een babbeltje met de ergotherapeute en deelt pannenkoeken uit. Haar bezoek aan vader is op die manier niet te zwaar voor haar. De verpleegkundige is er ook even, en belooft zijn oogdruppels te halen.

Jos is wat overmoedig en flipt een pannenkoek naast de pan na een hele uitleg over hoog opgooien. 
'Het is maar goed dat we een hoog plafond hebben' grapt de hoofdverpleegkundige.


Moet coach Clark u echt nog overtuigen dat een animatieve houding deugdzaam is, en beter dan al dat bloedserieuze vakjesdenken elk vanuit zijn vakgebied ?

Koning, keizer, admiraal
pannenkoeken bakken kunnen ze allemaal !

..je moet het maar willen doen
anders willen is anders kunnen.

Is dit therapie ? , is dit begeleiding ?, is dit kiné ?, ergo ?, animatie ?, reminiscentie ?, activering ?, samen leven ?
..noem het wat je wilt
, dit is wat wij doen

coach Clark Kent was trots op zijn team.
Ook hij vergat bij het bezoeken van de actie dat het een erg zware dag was geweest











zondag 5 augustus 2012

Keeping Busy.... bezig houden/ bezig blijven

Keeping Busy,

(Week 33) bezig houden/ bezig blijven

Project Dementievriendelijk Rusthuis vraagt van mijn medewerkers inderdaad dat ze bezig zijn en bezig blijven met het omgaan met mensen met dementie ..en ze zijn er mee bezig ! Sommigen lezen misschien voor het eerst élke week iets i.v.m. hun (goede) 'werk'. Het valt op dat er meer en meer doorgegeven wordt over de gevoelens van mensen (ook mensen zonder dementie) en i.p.v. het ouderwetse woord 'demente(n)' wordt vaker 'iemand met dementie' gezegd. Mooi zo.

Ook in de praktijk-fase van het project is het lezen spijtig genoeg niet weg te denken; maar het wordt wel meer toepasbaar in het dagelijkse werk !

Er is goed nieuws en er is slecht nieuws.

Het slechte nieuws is dat tot op dit moment er geen magische kuur is voor dementie. Effectieve behandelingen zijn gedragsmatig, niet farmaceutisch (er zijn geen pillen voor eenmaal de tekenen er zijn, hooguit houden we het proces wat tegen).
Die gedragsmatige aanpak is tijdrovend en onzeker (inexact) - soms werkt het, soms niet. Het vraagt voortdurende creativiteit, vindingrijk zijn, onuitputtelijk geduld, aandachtigheid, en energie.

Het goede nieuws is dat hetgeen dat werkt, meestal wel werkt. Geen twee mensen zijn gelijk ..en geen twee mensen met dementie zijn gelijk, nogal wiedes. En toch, de basisaanpak blijkt steeds te werken; er is een houvast. Er is een goed boek (spijtig genoeg enkel in het Engels)

De basics werken. 
Aanpassen tijdens de fasen van dementie zal nodig zijn want de persoon met dementie verliest vaardigheden, we gaan geen wonderen verrichten maar:
de mens prettig bezig houden zo goed en zo kwaad als dat kan.
Uitgeverij Johns Hopkins/  The Jonhns Hopkins University Press/ ISBN 0-8018-5059-2

Hoofdstuk 1 BASISBEGRIPPEN Activiteit/ Werk/ Beheersen van gedrag/ Keuze/ Algemene aanpak/ Oriëntatie/ Routine/ Groep 
Hoofdstuk 2 HUMOR
Hoofdstuk 3 WOORDEN & WOORDSPELLETJES
Hoofdstuk 4 TAFEL- & SOCIALE ACTIVITEITEN
Hoofdstuk 5 OEFENEN
Hoofdstuk 6 MUZIEK
Hoofdstuk 7 KUNST
Hoofdstuk 8 TELEVISIE & FILMS
Hoofdstuk 9 KOKEN
Hoofdstuk 10 TUIN
Hoofdstuk 11 HUISDIER
Hoofdstuk 12 SPIRITUALITEIT



Dit wordt de leidraad voor de rest van het project. Laat uw fantasie alvast werken..


Voor deze week 33 houden we ons nog niet bezig met activiteiten uit het boek, maar doen werken we aan huiselijkheid. De aparte tafeltjes gaan we proberen te vervangen door één à twee lange tafels met een leuke toile ciree (gezellig en knoeiproof plastieken tafelkleed uit grootmoeders tijd). We hebben de tafeltjes al nekele weken tegen mekaar gezet en dat werkte écht goed. Gezamenlijk aan tafel zitten ging beter dan verhoopt. 



Ook gaan we deze week trachten een leuk tafelspel te doen met de 'voelzak', maar daarover later meer.


Huiselijke groeten van 
Clark Kent