Zoeken in deze blog

vrijdag 6 december 2013

Sint brengt tieners een boek | Volwassen Worden Doe Je Zo ! Kelly Williams Brown

Behalve drugs, alcohol, rookwaren vinden of ervaren onze drie tieners zowat alles in zekere mate thuis. Hoe anders dan toen wij jong waren. 

U kunt proberen te beweren dat het leven vroeger rustiger was, minder complex, en u zou gelijk hebben. Laten we echter niet flauw doen, de voorlichting was navenant (onvoldoende). 

Onze ouders waren wijs maar hun raad ouderwets. Dat was niet hun fout. De wereld evolueert zo snel dat de raad van vader op zoon of van moeder op dochter - zoals dat ging bij vorige generaties - niet meer up to date is. En de wereld gaat steeds sneller.
..en toch is dat op zich geen ramp.

'In onze tijd' was er slechts een basis-computer en geen echt internet (bulletin board system - BBS). Boeken voor jongeren gingen over dino 's, de natuur, de economie, de encyclopedie (wie kent die?).
Toen ontwikkelde zich (in de Amerikaanse cultuur eerst) de zelfhulpliteratuur, een openbaring. En de laatste tien jaar vind je over zowat alle onderwerpen boeken die voor ons cultuur eigen zijn.

De allernieuwste ontwikkeling is raad van leeftijdgenoten of mensen die een paar jaartjes voorop zijn (mentoren) aan hun iets jongere generatiegenoten.
Nu geven Jonge mensen elkaar raad, via het internet, blogs (digitale dagboeken), en literatuur.




6 december, de Sint bracht mijn 16-jarige dochter het boek 
'Volwassen Worden, Doe Je Zo!' van Kelly Williams Brown. 

In 468 korte adviezen over de meest uiteenlopende onderwerpen leert ze je hoe je een georganiseerd volwassen leven kunt leiden.
Opeens is de 'echte wereld' een stuk minder bedreigend.
Kelly Williams schrijft simpel en humoristisch.

ISBN 978 90 003 2339 5
NUR 770
uitgeverij Spectrum 

'Dit boek had ik nodig bij het volwassen worden' dacht ik. 
'Eerlijk gezegd vind ik het nu nog leerzaam!' 

Blijkbaar ben ik niet de enige volwassene die dat denkt, lees ik op de achterflap.

Wat mij opvalt aan de generatie tieners van vandaag is dat ze veel verantwoordelijker zijn dan de vorige generatie, en onderzoek wijst dat ook uit. Mijn tieners zijn veel conservatiever en in balans. 
Boeken als deze doen het bij hen heel goed.

'Volwassen Worden Doe Je Zo!' is een aanrader !

coach Clark Kent,





Geen opmerkingen:

Een reactie posten