Zoeken in deze blog

zaterdag 26 oktober 2013

Jo van Holsbeeck kreeg een straat - Jongeren VS. Ouderen voor de aandacht ?

Uw coach hoorde deze week het nieuws dat Jo van Holsbeeck een eigen straat had gekregen ter nagedachtenis van de brutale moord op hem door twee leeftijdsgenoten in 2006.

Jo (17j) werd voor zijn MP3-speler doodgestoken brutaal, op klaarlichte dag, in het overvolle centraal station van Brussel.
Hij gaf zijn speler niet meteen af, voor een gast van 17 is zo een ding met al zijn favoriete muziek en filmpjes natuurlijk van onschatbare waarde, en kreeg hij enkele dodelijke steekwonden.






















Coach Clark Kent wou op google afbeeldingen het straatnaambordje zoeken, maar tot mijn grote verbazing staat er nergens eentje van ! Het was zo een klein nieuwsfeit, blijkbaar, dat ook het bericht niet te vinden was.
'Dat is toch straf' dacht ik 'in 2006 was de zaak maandenlang hot news'.

Heeft er iemand een foto die hij hier wilt delen ?

Syriëstrijders, ook jongeren, beheersen nu het nieuws.
..dat brengt me op het onderwerp van jeugddelinquentie of jeugdmisdaad(igheid).

Uw coach werkte jaren met jonge psychiatrische patiënten en met jonge geïnterneerden, maar toch neem ik hier tekst over (ik vermeld de bronnen).

Ik sprak laatst met een psychologe en ze zei me dat er moeilijk psychiaters en psychologen te vinden zijn die met moeilijke jongeren willen werken. Ik heb het onthouden omdat het me zo vreemd voorkwam. Alez, de jeugd heeft toch de toekomst ..daar moeten we toch in investeren : onderwijs, hun gezondheid, werk en ontspanning.. 'here we are now, entertain us' (Nirvana - Smells Like Teenspirit)


Ouderen en vergrijzing , daar ligt een accent op, we worden overspoeld door een grijze golf, maar jongeren zijn de toekomst.
Op het net kun je er zoveel over vinden, de topic is toch hot !
In één pagina - in een volgende blog - hoop ik de boel wat samen te vatten.

'Jongeren geraken zomaar weg met misdaad' wordt ook gezegd, maar dat is niet zo. Kijk eens naar de 'misdaden' die zij plegen , en dan zie je dat het vaak om 'impulsieve en domme daden' gaat
(pas op : waarvan de gevolgen best wel ernstig kunnen zijn!).
Ze geraken er niet weg mee, ze worden anders bestraft dan volwassenen.

Tekst volgt in een volgende blog over jeugdcriminaliteit
Jo wordt niet vergeten. Nog wat zoeken naar dat straatnaambordje. Wie helpt ?

groetjes van coach Clark Kent





Geen opmerkingen:

Een reactie posten